سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌هایی از تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور خبر داد و برای کشاورزان ۲۵ استان هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

 اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛

 توصیف سامانه: نفوذ توده هوای سرد

زمان شروع: اوایل وقت چهارشنبه 1400/12/25

زمان پایان: اوایل وقت جمعه 1400/12/27

نوع مخاطره: کاهش نسبی دما میانگین 6 تا 8 درجه در برخی مناطق تا 10 درجه

منطقه اثر:

چهارشنبه 1400/12/25: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، زنجان.

پنج‌شنبه 1400/12/26: مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، قم، سمنان، اصفهان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان.

جمعه 1400/12/27: خراسان جنوبی، کرمان.

اثر مخاطره: خسارت به محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی و سرمازدگی.

توصیه: مصرف کودهای پتاسه (سولوپتاس) و ترکیبات بُر و روی (مانند فروت ست) و کود‌های اسید آمینه به صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‏‌سازی درختان به سرما.

تامین سوخت و سرویس و راه اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری ها و دامداری ها با توجه به کاهش محسوس دما.

محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی.

تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت.

ایجاد پوشش روی نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون) .

خودداری از انجام هرس درختان.

عدم کود دهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی.

روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد) ، عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد.

 توصیف سامانه اول: تشدید فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش باران، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف، وزش باد شدید، رعدوبرق و در مناطق مستعد ریزش تگرگ

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1400/12/24: خراسان رضوی، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، شمال شرق خوزستان، جنوب و شرق لرستان، شمال چهارمحال و بختیاری، شمال شرق سمنان و ارتفاعات تهران، زنجان، قزوین و البرز.

چهارشنبه 1400/12/25: نیمه شمالی سمنان، شمال شرق خوزستان، جنوب و شرق لرستان، البرز، تهران، قم، شمال چهارمحال و بختیاری، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، جنوب اصفهان و شمال قزوین.

پنجشنبه 1400/12/26: نیمه شمالی خراسان رضوی، جنوب اصفهان، شمال فارس، جنوب کهگیلویه و بویراحمد، شرق سمنان، مازندران و گلستان
اثر مخاطره: بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، پدیده مه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، کولاک برف در ارتفاعات، تاخیر و احتمال لغو پرواز.

توصیه: اجتناب از سفر‌های غیر ضروری، تجهیز خودروها به وسایل ایمنی و گرمایشی و همراه داشتن تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ در جاده های برفگیر، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، جلوگیری از جابجایی عشایر کوچ‌رو، پاک‌سازی کانال‌ها و آبراه‌ها، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی بویژه در مسیرهای کوهستانی.

توصیف سامانه دوم: تغییر نوع توده هوا و افزایش گرادیان فشاری

نوع مخاطره: وزش باد شدید تا خیلی شدید همراه با گردوخاک

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1400/12/24: شمال غرب یزد، نیمه شرقی و جنوب اصفهان و شمال فارس.

چهارشنبه 1400/12/25: نیمه شمالی فارس، یزد، اصفهان، مرکزی قم، جنوب تهران، شمال سیستان و بلوچستان و نیمه شمالی کرمان.

پنجشنبه 1400/12/26: کرمان، یزد، شمال فارس، اصفهان، شرق و نیمه جنوبی سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و نیمه شمالی سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: تلاطم جریان باد در کوهستان، خیزش گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا، آسیب به نهال‌ها و شکستن درختان، خسارت به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی.

توصیه: اجتناب از پرواز با گلایدر، بالگرد و هواپیماهای سبک، احتیاط در تردد بین شهری، مستحکم کردن سازه‌های موقتی، اجتناب از تردد و پارک خودرو در اطراف درختان و ساختمان‌های‌ نیمه کاره، محافظت از ماشین‌آلات کشاورزی، پرهیز از سم و محلول‌ پاشی باغات و مزارع.