میوه های خاص چگونه وارد می شود؟

این میوه ها به مقدار كم و به صورت قاچاق به كشور وارد وبه طرز ماهرانه ای هم در مغازه ها توزیع می شوند .نظارت و كنترل میوه های وارداتی برعهده سازمان تحقیقات وآموزش كشاورزی است اما از آنجا كه این واردات از مبادی قانونی انجام نمی شود، عملا هیچ كنترل و نظارتی بر ورود و توزیع آنها درفضای مجازی و برخی مغازه های سطح شهر وجود ندارد. مشخص نیست كه چه اشخاصی واردكننده این میوه ها هستند اما با توجه به آسیب این كار به تولید داخل، باید جلوی آن گرفته شود. چرا كه میوه های وارداتی باید در مبادی ورودی قرنطینه و از لحاظ بیماری و آفات نباتی كنترل شود اما واردات قاچاق این مراحل را پشت سر نگذاشته و می تواند این آفات را به كشور وارد كنند. با اینكه 200 نوع محصول باغی و كشاورزی بومی ما می تواند میزبان مگس مدیتران های باشد تا چندین سال پیش ،این آفت را نداشتیم اما واردات بدون بررسی مركبات، این آفت را وارد كشور كرد و هنوز ما با پیامدهای آن دست به گریبان هستیم.

مقابله با واردات و توزیع این میوه ها بر عهده چه دستگاهی است ؟

اكنون باید در سطح عرضه باا ین میوه ها برخورد شود .در همه جای دنیا برای حفظ منابع ملی ارزش زیادی قائل هستند. نباید فقط به این دلیل كه عده ای معدود می توانند با هرقیمتی این میوه ها را تهیه كنند، منابع ملی كشور را با ورود آنها به خطرا ندازیم.ا ما دستگا ههای نظارتی برخورد چندانی با توزیع این میوه ها در مغازه ها و فضای مجازی ندارند.

با توجه به شرایط تازه خوری و فساد پذیری بالا، میوه های لوكس و لاكچری چگونه وارد كشور میشود ؟

واردات مسافری این میوه ها به كشور درست نیست چرا كه بار مسافران و گروه های پروازی در فرودگاه ها و مبادی ورودی كنترل میشود. همچنین این اقلام ماندگاری بالایی نداشته و برای وارداتشان باید از سردخانه و تجهیزات خاص استفاده شود كه در اختیار افراد عادی نیست. .با این روند افراد خاص با امكانات ویژه، این میوه ها را وارد میكنند و با توزیع در میان گروه هدف، سود بالایی می برند. اما كنون برخورد بازدارند های با آنها صورت نمی گیرد.

علت تداوم این شیوه واردات میوه های لوكس چیست ، آیا برنامه ای برای واردات قانونی چنین میوه هایی ندارید؟

برخي از این میوه ها به قدری كمیاب هستند كه حتی بسیاری از افرادی كه با انواع میوه در همه جای دنیا آشنایی دارند، ازاین میوه ها را نمی شناسند. واردات و عرضه میوه های عجیب و غریب با قیمت های بسیار بالا در بازار مصرف داخلی درحالی است كه در ایران به دلیل تنوع بالای آب و هوایی، در هر فصلی انواع میوه ها در دسترس مصرف كنندگان بوده و نیازی به واردات چنین اقلام جدید و ناشناخته میوه و سبزی نیست. همچنین اگر قرار است كمبودی برای اقلام میوه، سبزی و تره بار از طریق واردات برطرف شود نیز باید این كار با انجام كار كارشناسی لازم توسط گروه های تحقیق و قرنطینه در مبادی ورودی و تایید سلامتی و كنترل آفات این گونه اقلام صورت گیرد و تنها بعد از اعمال نظارتهای دقیق اجازه واردات قانونی به چنین اقلامی داده شود.

4_5848435784184498012 (1)_compressed