دکتر عنایت‌ا… بیابانی * وزارت جهاد‌کشاورزی گویا فراموش کرده که مسؤولیتی در مورد آموزش و ترویج کشاورزان برای تولید بهتر و بیشتر نیز برعهده دارد. همچنین وظیفه تلاش برای صادرات بیشتر و تولید با استاندارهای مورد‌پسند بازارهای صادراتی محلی برای ‌دلگرمی و سودآوری کشاورزان است که مغفول مانده و مستقیماً به بخش بازرگانی وزارت جهاد […]

دکتر عنایت‌ا… بیابانی *

وزارت جهاد‌کشاورزی گویا فراموش کرده که مسؤولیتی در مورد آموزش و ترویج کشاورزان برای تولید بهتر و بیشتر نیز برعهده دارد. همچنین وظیفه تلاش برای صادرات بیشتر و تولید با استاندارهای مورد‌پسند بازارهای صادراتی محلی برای ‌دلگرمی و سودآوری کشاورزان است که مغفول مانده و مستقیماً به بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با آن سازمان عریض و طویل و پر طمطراق مربوط می‌شود.
در حقیقت هنوز برای کشاورزان و مصرف‌کنندگان کشور معلوم نیست عملکرد بخش بازرگانی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی در آن وزارتخانه منتشر شده یا خیر و مورد تایید وزیر محترم قرار دارد یا خیر؟
از این‌رو این پرسش اساسی مطرح است که جایگاه سازمان حفظ نباتات به‌عنوان تخصصی‌ترین سازمان بخش کشاورزی کدام است و نحوه خدمت این سازمان به کشاورزان چگونه ترسیم شده است؟
به‌طور وضوح روشن است که وزارت جهاد کشاورزی وظیفه اصلی خود به عنوان متولی بخش در مورد چگونگی ماجرای مرجوع محموله‌های صادراتی اخیر که لطمه بزرگی به جایگاه صادرات این محصولات وارد کرده را بیان کرده، اما اقدامات پیشگیرانه و تکرار نشدن چنین برنامه‌ای را عنوان نکرده است.

نکته قابل تامل این‌که در عکس العمل اعلام شده توسط سازمان حفظ نباتات آمده است که میزان تولید محصولات 120 میلیون تن است و حجم محموله برگشتی در مقام مقایسه قابل توجه نبوده است! غافل از این‌که لطمه بزرگ وارد آمده به بخش صادرات محصولات را عمدا کتمان نموده و در این قیاس بایستی به آمار حجم صادرات محصولات صیفی اشاره و اظهار‌نظر کند!
همین‌طور لازم به ذکر است این اشتباه فاحش اعلامی اگر از روی ناآگاهی و مسایل زیربنایی و محوری بخش صادرات رقم خورده باشد که وای به حال و روز تولیدکنندگان و بهره‌برداران کشاورزی با این‌گونه حمایت و برنامه‌ریزی متولی خود روبه‌رو هستند و اگر سهوی باشد که باز بدا به حال متولیان که در برابر این مسائل مهم سکوت پیشه کرده‌اند. بی‌شک اینگونه خدمت کردن با اهداف و برنامه‌های ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران که هدفی جز تولید بیشتر و بالارفتن سهم صادرات تولیدات در کشور است تفاوت‌های فراوان دارد.
به عقیده نگارنده جادارد نمایندگان محترمی که به موضوع پرداخته و انصافاً مشکلات را بیان کرده‌اند با توجه به اختیارات قانونی خود اجازه ندهند وزارت جهاد‌کشاورزی از این مسؤولیت مهم خود شانه خالی کند و این مهم را مشمول مرور زمان نماید که اگر چنین شد مقدمه‌ای است برای رکود تولید و به‌دنبال آن ضربه خوردن به صادرات کشور که به‌طور حتم حاوی آثار زیان‌باری خواهد بود.

*‌ قائم مقام خانه کشاورز

  • نویسنده : عنایت‌ا… بیابانی

https://eghtesadsabzonline.ir/%d9%88%d8%b8%d8%a7%db%8c%d9%81-%d8%ac%d9%87%d8%a7%d8%af%da%a9%d8%b4%d8%a7%d9%88%d8%b1%d8%b2%db%8c-%d9%88-%d9%85%d8%b1%d8%ac%d9%88%d8%b9-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa/