بانک‌ها مصوبۀ امهال وام‌ها را اجرا نمی‌کنند | پنج ماه است در تلاش‌ برای ملاقات نمایندگان استان هستیم

وعدۀ پوچ حمایت از کشاورزان خسارت‌دیده!

فردای کرمان ـ پروین میرزاحسینی: خشکسالی، گرمازدگی و سرمازدگی محصولات، کشاورزان استان کرمان را در تنگنای شدید قرار داده است.

دولت که قصد کرده به‌دلیل خسارات ناشی از تغییرات اقلیمی، با امهال وام‌های کشاورزی از این بخش حمایت کند، مصوبه‌ای داده که در بانک‌ها اجرا نمی‌شود!

 به گفته‌ی دبیر خانه کشاورز کرمان، معوقات کشاورزان به اجرا گذاشته شده و حساب‌های آن‌ها هم مسدود شده است! مهدی سیف‌الدینی می‌گوید: «بانک‌ها اعلام می‌کنند که بخشنامه‌ای برای آن‌ها نیامده است».

در ادامه، دولت تصمیم گرفته تسهیلات جدیدی نیز به کشاورزان ارائه کند اما آن‌ها به‌دلیل بدهکاری به بانک، نمی‌توانند در سامانه‌ی مربوطه نام‌نویسی کنند.

دبیر خانه کشاورز کرمان با هشدار نسبت به وضعیتی که کشاورزان به آن دچار شده‌اند، می‌گوید که پنج ماه است تلاش کرده تا برای حل این مشکلات، با نمایندگان استان در مجلس ملاقات کند ولی نتیجه‌ای نداشته است. به باور سیف‌الدینی، فعالیت همزمان دو مجمع نمایندگان در استان، پیگیری‌ها را سخت‌تر کرده است.

سیف‌الدینی 22 دی‌ماه در گفت‌وگو با خبرنگار فردای کرمان اظهار کرد: «با وجود خسارت شدید کشاورزان در سال گذشته و ابتدای سال جاری، بانک‌ها مصوبه‌ی هیات وزیران برای امهال وام‌های کشاورزی با سررسید 1400 را اجرا نمی‌کنند و این شرایط، ادامه‌ی کار را برای بسیاری از فعالان بخش کشاورزی که اکثرا خرده‌مالک هستند، سخت کرده است».

وی با هشدار درباره‌ی این‌که اگر تولید حمایت نشود بخش‌های بالادستی مانند صادرات و خدمات هم ضعیف می‌شود، افزود: «عدم حمایت از کشاورزان سبب می‌شود تعداد بیکاران افزایش یابد و رها کردن کشاورزی سبب افزایش حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ می‌شود».

دبیر خانه کشاورز استان کرمان با تاکید بر لزوم حمایت از کشاورزان، گفت: «متاسفانه با وجود همه‌ی شعارهایی که درباره‌ی حمایت از تولید مطرح می‌شود، کار عملی برای حمایت از کشاورزان انجام نشده است و این در حالی است که کشاورزان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند».