رئیس خانه کشاورز و دبیر بنیاد ملی گندم‌کاران استان سمنان با اشاره به کاهش قابل توجه آبدهی چاه‌های کشاورزی در این استان گفت: وقتی دبی چاه‌ها تا یک سوم کاهش می‌یابد کشاورزان به ناگزیر باید از یک‌سوم زمین کشاورزی‌ خود نیز بگذرد.

محمد حسین خنکال در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کاهش میزان آبدهی چاه‌های کشاورزی از 30 لیتر به 16.5 لیتر سبب ایجاد مشکلات متعددی برای بهره‌برداران حوزه کشاورزی در استان شده است.

وی از این کاهش قابل توجه منابع آبی به عنوان نابودی کشاورزی و اقتصاد کشاورزان تعبیر کرد و افزود: امسال به نسبت سال‌های گذشته سال کم آبی است. وقتی‌ میزان بارش در سرشاخه‌های دماوند و دیگر منابع آبی کم شود، به تبع بقیه نقاط کشور نیز بارش کمتری خواهد داشت.

رئیس خانه کشاورز استان سمنان، از «کم‌آبی» به عنوان رأس تمامی مشکلات کشاورزان نام برد و خاطرنشان کرد: با توجه به بارش کم و خشکسالی بی‌سابقه در استان، محصولات باغی در همه‌جای استان علاوه ‌بر کمیت از کیفیت کمتری نسبت به سال‌های گذشته برخوردار است.

خنکال از رویارویی بهره‌برداران با مشکلات عدیده خبر داد و گفت: به سبب بحران خشکسالی، در بخش‌های مختلف از قبیل کشاورزی، دامداری و زنبورداری با بحران جدی روبرو هستیم.

دبیر بنیاد ملی گندم‌کاران استان سمنان با بیان اینکه وزارت نیرو به عنوان متولی بخش آب در کشور، به هیچ وجه در وظیفه‌ی اصلی خود موفق نبوده ‌است تصریح کرد: جدا از اقتصاد کشاورزان و باغداران، مجموعه این عوامل منجر به این شده که بخش بزرگی از کارگرها در بخش‌های مختلف نتوانند به اشتغال بپردازند.

وی با اشاره به حمایت‌های تسهیلاتی دولت از کشاورزان و روستاییان گفت: مصوبه هیئت دولت مبنی بر اختصاص وام به کشاورزها در پیچ و خم دالان‌های اداری متوقف شده‌است.

رییس خانه کشاورز استان سمنان تصریح کرد: مصوبه‌ی هیئت‌ دولت در خصوص اختصاص وام به کشاورزانی که در شرایط کم‌آبی و کرونا آسیب دیده‌اند، به درستی اجرایی نمی‌شود و به دلیل بوروکراسی پیچ در پیچ و افتادن در پیچ و خم دالان‌های اداری تا عملی‌ شدن طرح‌ها چند ماه طول می‌کشد تا حدی که عملاً آن وام دیگر اثر خود را از دست‌ داده و به کار کشاورز نمی‌آید.

خنکال با اشاره به پیگیری‌های خانه کشاورز استان سمنان در خصوص اجرای هر چه سریع‌تر مصوبه دولت مدعی شد: کشاورزان آسیب‌دیده نه تنها از جهت مادی بلکه از منظر روحی نیز آسیب ‌دیده‌اند و متاسفانه در چنین شرایطی کمتر به این مهم توجه می‌شود.

رئیس خانه کشاورز استان سمنان با اشاره به افزایش چاه‌های غیرمجاز در کشور اظهار کرد: حفر چاه‌های غیرمجاز در بسیاری از زمین‌ها دیده می‌شود. وقتی شخص نتواند زمین خود را سیراب کند واضح است که رو به حفر چاه غیرمجاز می‌آورد.

وی در پایان در مورد مسئله چاه‌های غیرمجاز گفت: چاه‌های غیرمجاز به وفور در زمین‌های مختلف دیده می‌شود. علتش هم کاملاً روشن است. وقتی‌که باغدار و کشاورز نتواند زمین خود سیراب کند طبعاً برای جلوگیری از نابودی محصولات و زمینش به حفر چاه‌های غیرمجاز روی می‌آورد.

وی با بیان اینکه شورای حفاظت آب استان و کشور به صورت کارشناسی شده با حضور نماینده‌های کشاورزان باید آب شهرستان و استان را به نحوی مدیریت کنند اضافه کرد: توصیه ما این است که قانون ناصواب “عدم پرداخت هزینه پمپاژ ثانویه هر چه سریع‌تر اصلاح شود.
وی با بیان اینکه هزینه برق پمپاژ اولیه آب به استخر یا محلی که آب باید در آن دپو شود را پمپاژ اولیه و هزینه انتقال دوم که از آن محل جمع‌آوری باید پای درخت‌ها ریخته شود پمپاژ ثانویه گفته می شود خواستار حمایت بیشتر از کشاورزان در شرایط خشکسالی شد.

این فعال بخش کشاورزی با بیان اینکه کشاورزان معمولا اراضی کشاورزی را متناسب با سهمیه آب آنها خریداری و یا اجاره می‌کنند ادامه داد: وقتی به طور مثال دبی چاه را در شاهرود تا 33 درصد کاهش می‎دهند در واقع کشاورز باید 33 درصد از زمینی که خریداری و یا اجاره کرده را نادیده بگیرد.

رئیس خانه کشاورز استان سمنان با گلایه از عدم حمایت جدی از قشر زحمتکش کشاورز از استاندار و دیگر مسوولان استان خواست پیگیر اعطای تسهیلات خشکسالی و کرونا به کشاورزان آسیب دیده از این دو پدیده باشند.