وزارت جهاد کشاورزی در اقدامی مشترک با دفتر ایران آکادمیGPPW سوییس اقدام به برگزاری کارگاهی آموزشی با هدف ارتقاء سطح دانش مدیران ارشد این وزارتخانه در زمینه «مدیریت فرایندهای تولید در کشاورزی» کرد.

امیرحسین احمدی، اقتصاد۲۴ صبح روز شنبه در محل وزارت جهاد کشاورزی کارگروهی تحت عنوان “مدیریت پروژه به صورت موثر” با هدف ارتقای سطح کیفی دانش مدیران و کارکنان این وزارتخانه در زمینه پروژه‌های بخش کشاورزی برگزار شد.

این کارگروه که مدرس آن یوهان بیک‌من اصالتا بلژیکی و مدیر آکادمی GPPW سوییس بود از صبح تا بعد از ظهر به طول انجامید و در پایان به حاضرین در جلسه یک گواهی آموزشی اعطا شد.

در این کارگروه برخی از کارکنان بخش‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی، مدیران ارشد این وزارتخانه و معاونین محمود حجتی نیز حضور داشتند. جواد وفابخش قائم مقام معاون وزیر در امور زراعت، کامبیز عباسی مدیر کل مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، ابراهیم هزار جریبی مجری طرح پنبه کشور، فرامک عزیز کریمی سرپرست دفتر امور غلات و محصولات اساسی، عنایت‌الله بیابانی قائم مقام کشاورز و هانیه حسینی رییس دفتر ایران  GPPW از حاضران این جلسه بودند.

در ابتدای جلسه جواد وفا بخش، قائم مقام معاون وزیر در امور زراعت، گفت: درس امروز بنا به توافق مهندس کشاورز و مسئولان خانه کشاورز و بخش خصوصی بوده و به عنوان یک کارگاه آموزشی با هدف ارتقای دانش کارکنان وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت پروژه‌ها برگزار شده است.

وی افزود: در این کارگاه آموزشی مدیران ارشد تولید کشور در این جلسه حضور دارند یعنی کسانی که در حوزه محصولات زراعی تصمیم‌گیر هستند و به عنوان مدیرکل و مدیرپروژه و مدیر مرکز مشغول به فعالیت هستند.

وفابخش درباره سیاستگذاری فعلی وزارت جهاد کشاورزی برای تولید در بخش کشاورزی بیان کرد: بخش کشاورزی مدت هاست که به فعالت‌های خود نگاه فرایندمحور دارد و این نگاه فرایندمحور باعث شده است که ما بتوانیم روش مدیریتی خود را با توجه به پروژه‌ها تعریف کنیم و پروژه یعنی فعالیتی که دارای هدف مشخصی است و در زمان مشخص و با تیم مشخصی انجام می‌شود و این تغییر رویکرد در حوزه کشاورزی ما را ناچار می‌کند که در این زمینه مهارت خود را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: این افزایش مهارت باید منطبق با تجربیات جهانی و داخلی باشد و امروز امیدوارم که بتوانیم قسمتی از این تجربیات را با همدیگر به بحث بگذاریم و آن‌ها را با فعالیت‌های بخش کشاورزی منطبق کنیم.

قائم مقام معاون وزیر در امور زراعت  همچنین خبر داد: ما در حوزه کشاورزی چند پروژه از جمله پروژه خوداتکایی و پروژه هایی که با موسسات بین‌المللی در حال اجرای آن‌ها هستیم، داریم و تجربیاتی که از آن‌ها به دست به آوردیم ما را متوجه ساخت که با نگاه فرایندمحور می‌توانیم به سرعت به اهداف خود نائل شویم.

وفابخش در پایان صحبت‌های خود گفت: نگاه فرایندمحور این موقعیت را ایجاد می‌کند که روال اداری و همیشگی را تغییر دهیم به روالی مشخص با تیمی مشخص و کارکردهایی با زمان بندی مشخص برویم و تلاش هایی که تا امروز در قالب پروژه شده نتایج بسیار خوبی داشته است.

در ادامه این کارگروه هانیه حسینی، مدیر دفتر ایران در آکادمیGPPW، گفت: در مدت کوتاهی که در بخش کشاورزی کار کردیم توانستیم مزارعی آزمایشی در محصولاتی مثل گندم، کلزا، برنج، ذرت، کیوی و پسته و زعفران ایجاد کنیم و طرح‌های تحقیقی بر روی این مزارع نتایج خوبی داشته است.

حسینی افزود: برای اینکه بار کمی و کیفی فعالیت‌های خود را در همکاری با آکادمی GPPW بالا ببریم مدرسان این آکادمی از کشور سوئیس به ایران می‌آیند و به دلیل اهمیتی که کارگروه امروز داشت، مدیر آکادمی یعنی آقای بیک‌من به در وزارت جهاد کشاورزی حضور پیدا کرد.

مدیر دفتر ایران در آکادمی GPPW، در ادامه اظهار کرد: ما آمادگی کامل داریم که تمام دانش فنی و تخصصی را از سوئیس به ایران وارد کنیم و تمام تلاش دفتر ایران این کمپانی هم همین است که تمام دانش تخصصی را از اتحادیه اروپا به کشور ایران وارد کنیم و امیدواریم این اقدامات به همکاری های بیشتری منجر شود.

به گزارش اقتصاد۲۴، یوهان بیک‌من، مدرس این کار گروه و رییس آکادمی GPPW نیز پیش از شروع بحث به معرفی آکادمی تحت ریاست خود پرداخت و گفت: این آکادمی در کشور سوییس مستقر است و یکی از بخش‌های مهمی که اقتصاد سوئیس مبتنی بر آن است بخش کشاورزی است.

وی افزود: دولت سوئیس در ارتباط با کشاورزی بسیار سختگیر است و در حال حاضر فرایندی به نام “کشاورزی پایدار” تعریف کرده است تا بتواند برای نسل‌های بعدی نیز غذای سالم تولید کند و در این راستا طرح‌هایی از جمله کاهش آلودگی آمونیوم و برای ارتقای استفاده از کودهای ارگانیک دارد.

بیک‌من همچنین اظهار کرد که دولت سوئیس برای کشاورزانی که آلودگی بیشتری تولید کنند مالیات بیشتری در نظر گرفته است و از این طریق توانسته است تعادلی بین کشاورزی و محیط زیست این کشور برقرار کند.

وی ادامه داد: آکادمی GPPW نیز موظف به تبعیت از قوانین دولت سوئیس است و بنابراین باید به عنوان یک شرکت سوئیسی این قوانین را رعایت کند و هدف اصلی آن ایجاد غذای سالم است که برای این کار از متخصصین استفاده می‌کند، با آزمایشگاه‌ها و موسسات علوم گیاهی سوئیس همکاری دارد و خطوط تولیدی در زمینه کشاورزی در مناطق مختلف اروپا از جمله آلمان، اسپانیا، جمهوری چک و یونان دارد.

رییس آکادمی GPPW همچنین درباره این آکادمی گفت: باور ما این است که اگر بتوانیم بر کارکنان آکادمی خود سرمایه گذاری کنیم نه تنها به رشد فعالیت حرفه‌ای آن‌ها، کمک می‌کنیم  بلکه باعث رشد سازمان خود نیز می‌شویم.

بیک‌من آغاز بحث آموزشی خود را با تعریف یک فرآیند آغاز کرد و  گفت که هدف ما از این برنامه ارائه مهارت ها و ابزارهایی است که مدیریت پروژه را برای ما با موفقیت همراه کند و از حاضران در جلسه و نیز مدیران ارشد بخش کشاورزی کشور خواست تا مهم‌ترین چالش‌های کشاورزی را از منظر خود به عنوان یک فرآیند تعریف کنند.

مهم‌ترین چالشی که در ادامه مطرح و به عنوان یک پروژه تعریف شد، بهره وری منابع آب به دلیل محدودیت منابع آبی در کشور بود. بهره‌وری منابع آب به معنای مصرف آب کمتر و محصول برداشت بیشتر بود و برنامه اصلی، رشد برداشت از یک و سه دهم کیلوگرم به ۲.۲ کیلوگرم محصول به ازای یک متر مکعب آب بود.

همچنین فرآیند دوم عبارت بود از افزایش عملکرد محصولات کشاورزی در واحد سطح و سومین فرآیند نیز توسعه مکانیزاسیون در روند تولید محصولات کشاورزی بود.

بر اساس این گزارش، هانیه حسینی، مدیر دفتر ایران در آکادمی GPPW در میانه این کارگاه آموزشی به خبرنگاراقتصاد۲۴ گفت: این کارگاه با هدف ارتقای سطح دانش بخش کشاورزی برگزار شده است. ارتقای سطح دانش بخش کشاورزی زمانی امکان‌پذیر است که این اقدام در سطح مدیران ارشد کشوری انجام شود چرا که بخش کشاورزی نیاز دارد که مدیرانی داشته باشد که پروژه ها را به طور موثر مدیریت کنند که به نظر من بخش مدیریت مهم‌ترین بخش است.

حسینی ادامه داد: بحث دوم بخش تخصصی تغذیه گیاه است و این آکادمی اساتیدی دارد که تخصصشان کارشناسی چگونگی تغذیه گیاه است و این اساتید که ملیت‌های مختلف دارند در ایران نیز حضور می‌یابند.

مدیر دفتر ایران در آکادمی GPPW همچنین گفت: ما کارگاه‌هایی هم برای کشاورزان و مدیران میانی داشتیم که موفق بودند و اکنون نیز چنین کارگاهی را در سطوح تخصصی‌تر برای مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی برگزار کردیم.

وی افزود: پروژه‌ها در دفتر ایران در خصوص کلزا، گندم، پنبه، پسته، کیوی و  زعفران یعنی محصولات کلیدی کشور تعریف شده‌اند و یکی از اقداماتی که این آکادمی توسط دفتر ایران انجام می‌دهد ارتباط مستقیم با کشاورزان است.

همچنین کامبیز عباسی، مدیرکل مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی درباره این کارگاه به خبرنگار اقتصاد۲۴ بیان کرد: استفاده از تجربیات بین المللی برای «تدوین یک پروژه» برای کشور ما ضروری است و هرچه ارتباطات بین المللی را بیشتر بکنیم بهتر است و این اتفاق نیز در حال افتادن است و استفاده از تجربه کشورهایی مثل سوئیس می‌تواند در مسائل کشاورزی ما نیز راهگشا باشد که جلسه امروز نیز در همین فضا پیش رفت.

وی در پاسخ به این پرسش اقتصاد۲۴ که چگونه می‌توان از ظرفیت مکانیزاسیون کشوری مثل سوئیس در ایران نیز استفاده کرد، گفت:  در تدوین پروژه‌ها در زمینه توسعه مکانیزاسیون می‌توانیم از تجربیات آن‌ها استفاده کنیم و علاوه بر آن می توانیم با کشورهای مختلف در انتقال و بومی سازی تکنولوژی و توسعه مکانیزاسیون به ویژه آن بخشی که در کشور تولید نمی‌شود، از توانمندی آن‌ها استفاده کنیم.

عباسی گفت: جامعه کشاورزی ما نیازمند پروژه نویسی نیست؛ پروژه نویسی تدوین برنامه که توسط بخش خصوصی و دولتی برای پیشبرد اهداف کشاورزها صورت بگیرد.

وی در پایان گفت: هرچند در کشور ما نیز کشاورزان عمده و مالکین بزرگ قطعا از این برنامه ها استفاده می‌کنند اما در کشاورزی خرد نیز می‌توانیم با انتقال مطالب به شیوه های ساده‌تر این اطلاعات را نیز برای آن‌ها تفسیر کنیم.

https://eghtesaad24.ir/news/123324