پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز صبح روز سی ام آبانماه جاری با حضور حسن روحانی رییس جمهور، دکتر عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رییس سازمان محیط زیست، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولان ارشد و کشاورزان برگزار شد.

به گزارش ایسنا ، پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز ،  سه شنبه 30 آبانماه جاری  به مدت دو روز با حضور منتخبان کشاورز عضو این تشکل در استان‌ها  و شهرستان‌ها و همچنین حضور مدیران ارشد بخش کشاورزی و سایر دستگاه‌های تأثیرگذار که رابطه مستقیمی با این بخش دارند، در مجتمع شهید باهنر تهران برگزار ‌شد.

کنگره سراسری خانه کشاورز بر اساس اساسنامه این تشکل بزرگ صنفی – سیاسی هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود که پنجمین کنگره در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری 30 آبان و یکم آذرماه 96 برگزار شد.
پس از سخنرانی رئیس جمهوری در پنجمین کنگره خانه کشاورز از پنج نفر از منتخبان با اهدای لوح تقدیر به عمل خواهد آمد و عیسی کلانتری دبیرکل خانه کشاورز، نیز در این مراسم گزارشی از عملکرد چهارساله ارائه کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ، دکتر حسن روحانی رئیس جمهور  در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز، طی سخنانی اظهار داشت : ما در ایران در عزاداری‌ها سنگ تمام می‌گذاریم و هر آنچه لازم است ادای وظیفه می‌کنیم ،  اما در تولدها و میلادها حد متوسط را مراعات می‌کنیم و ظاهراً فکر می‌کنیم شادی و سرور جزو دین ما نیست.

وی ادامه داد: دین ما دین نشاط، سرور، لبخند، صلح و دین دوستی و برادری است. در سالی در همین ایام در آفریقا بودم تقریباً مسلمانان آنجا کل این ماه را جشن می‌گرفتند. امیدواریم ما هم همانطور که در عزاداری‌ها با همه وجودمان به خاندان رسالت احترام می‌گذاریم در شادی‌ها هم بتوانیم در حد لازم ادای وظیفه کنیم.

رئیس جمهور خطاب به شرکت‌کنندگان به پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز، اظهار داشت: این ماه را به شما کشاورزان عزیز و شمایی که مهمترین امنیت را یعنی امنیت غذایی را برای ما فراهم می‌کنید که آرامش جامعه ما در سایه تلاش، بازوان قدرتمند شماست تبریک می‌گویم. اگر کشور روزی برای مواد غذایی‌اش دچار اضطراب و نگرانی باشد می‌دانید چه وضعی پیش می‌آید. قحطی چیز بسیار بدی است و الحمدالله خداوند این بلا را از سر ملت ما سالیان درازی است که رفع کرده است.

وی با تأکید بر اینکه ملت ما ملت بیداری است تصریح کرد: ملت ما هوشیار و متحد است، دولت چیزی جز نمایندگی مردم ندارد. دولت تمام قدرتش نمایندگی از طرف مردم است. دولت منتخب مردم و با رأی مردم مسئولیت‌ را می‌پذیرد. هیچ گاه بین دولت و مردم فاصله‌ای وجود ندارد. هر آنچه ما انجام می‌دهیم از پول شما است. اگر دولت می‌گوید در فلان جا کار عمرانی و آبادانی انجام می‌دهد با پول مردم است. خزانه تعلق به ملت دارد و دولت به نمایندگی از سوی مردم تلاش و کوشش خود را انجام می‌دهد.

روحانی اضافه کرد: انشاءالله با تلاش ملت و دولت ، غم از سیمای مردم داغدیده و مصیبت‌دیده بخش‌هایی از استان کرمانشاه که دچار مصیبت شده‌اند رفع شود. صبر را باید خدا بدهد به کسانی که عزیزانشان را از دست داده‌اند اما چیزهایی را ملت و دولت در کنار هم جبران خواهند کرد.

دکتر حسن روحانی با تاکید بر نابودی گروهک تروریستی داعش ، اظهار داشت : این پیروزی را به رهبر معظم انقلاب، نیروهای مسلح، ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به نیروی قدس که در این راه زحمت کشیدند و به همه نیروهایی که تلاش کردند، کوشش و کمک کردند و همین‌طور به دیپلمات‌های ما که تلاش کردند و تلاش می‌کنند به ویژه در اجلاس‌های آستانه برای اینکه این منطقه را به صلح و ثبات برگردانند تبریک می‌گویم.

روحانی افزود: این یک خبر خوشی برای مردم ایران و منطقه است البته کار اصلی را مردم و ارتش سوریه، مردم و ارتش عراق و مردم لبنان انجام دادند. کشورهایی هم در اینجا یاری و کمک کردند از جمله جمهوری اسلامی ایران به خاطر اینکه این وظیفه همه ما بود در قبال این جنایت بزرگی که در منطقه داشت رخ می‌داد

رئیس جمهور در قسمت دیگری از سخنان خود اظهار داشت:  همان‌طور که آقای کلانتری اشاره کردند ما کشاورزی پایدار می‌خواهیم و منابع غذایی پایدار می‌خواهیم، منبع اصلی ما در مسأله غذا و محصولات کشاورزی به معنی عام کلمه آب و خاک است. این دو سرمایه بسیار ارزشمند هستند

روحانی افزود: ما نمی‌دانیم خاک خوب چه نعمت و منبع عظیمی است، ما باید از خاک‌ حراست و حفاظت کنیم و نگذاریم فرسوده شود. خاک مستعد کشاورزی یک نعمت بزرگ است، ما در طول دولت یازدهم تلاش فراوانی کردیم که از کشاورزان حمایت کنیم، نمونه سرزبان و آشکار آن قیمت‌های تضمینی محصولات کشاورزی است. همان‌طور که آب و خاک باید پایدار باشد کمک دولت هم باید پایدار باشد. محصولات ما باید بتواند در دنیای امروز رقابتی باشد. ما باید یک رقابت سالم را با منطقه و دنیا به وجود آوریم. به هر حال اضافه شدن 21 میلیون تن محصولات کشاورزی یک هنر بزرگ و افتخار بزرگی برای کشاورزان سراسر کشور است، شما از 97 میلیون به 118 میلیون رساندید.

وی  ادامه داد: در زمینه مواد غذایی و محصولات مورد نیاز کشاورزی تراز تجاری ما بهتر شده است. تراز تجاری ما منفی بود الان هم منفی است منتهی تراز تجاری ما در سال 92 منهای 8.1 میلیارد دلار بوده است در سال 95 این تراز منهای 3.09 میلیارد دلار شده است. واردات ما در محصولات کشاورزی در سال 92 و محصولات مورد نیاز بخش کشاورزی 13.4 میلیارد دلار بوده است. در سال 95 این رقم 7.7 شده است. تفاضلش 5.7 می‌شود. این یک حرکت بسیار ارزشمندی است.

وی ضمن تشکر از بخش کشاورزی، ادامه داد: دیشب که می‌دانستم فردا صبح می‌خواهم خدمت شما برسم با آقای نوبخت تلفنی صحبت کردم ، وی قبلاً هم گفته بود پول خرید تضمینی گندم پرداخت شده است ،  اما من به آقای نوبخت گفتم برای من فکس کنید. در این فکس آمده است مقدار گندم خریداری شده در قالب طرح خرید تضمینی 8 میلیون و 872 هزار تن گندم و بهای آن 11 هزار میلیارد و و 593 میلیون تومان پرداخت شده است البته سال قبل این رقم بالاتر بود ولی به هر حال یک رقم سنگینی برای بودجه ما است. در این فکس آقای نوبخت ادامه می‌دهد که هیچ مبلغی از مطالبات کشاورزان باقی نمانده است

روحانی خاطرنشان کرد: تلاش دولت بر این بوده است که کمک و حمایت کند البته کمک‌ها فقط در خرید تضمینی نیست در ماشین‌آلات کشاورزی و مکانیزه کردن کشاورزی نیز کار بسیار بزرگی انجام گرفته است. در زمینه کانال‌ها و زهکشی آب و آبیاری مدرن نیز کارهای بزرگی انجام گرفته است. ما در زمینه بحث مشکلات خوزستان و ایلام که قول دادیم 500 هزار هکتار زمین‌ها را زیر طرح جدید آبیاری قرار دهیم تا پایان امسال 312 هزار هکتار عملیاتی می‌شود

رئیس جمهور ادامه داد: محصولات ما در بسیاری از زمینه‌ها تفوق پیدا کرده است. آقای حجتی گفته‌است که در زمینه گیاهان دارویی امسال نسبت به پارسال 3 برابر محصولات بیشتر شده‌اند

وی تصریح کرد: خانه کشاورز بر این است که یاری، مساعدت فکری و عملی به دولت کند، وزارت کشاورزی کارهایی را هم که در دستش است باید کم کم به مردم واگذار کند. همه کارها باید دست مردم قرار گیرد مگر در اموراتی که حضور دولت ضرورت داشته باشد. ما در خرید تضمینی چه کار می‌کنیم، یک قیمتی را برای تمام کشاورزان ارائه می‌دهیم. مثل یارانه نقدی است که ما به آدم سالم، گرفتار و همه یک جور پول می‌دهیم معلوم است که اشکال و ایراد دارد

وی با تأکید بر اینکه مسأله محیط زیست برای مردم ما بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: ما 15 سال است که در داخل خشکسالی هستیم و مسیر ما مسیر ترسالی نیست. وضعیت آبی ما از سال 91 که 236 میلی‌متر بوده به 241 میلی‌متر رسیده است که خیلی تغییر نکرده است. آب یعنی نزولات سماوی کم هست هنوز. ما در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته‌ایم. در این شرایط ما باید خودمان را برای یک تحول بزرگ آماده کنیم

روحانی خاطرنشان کرد: محصولات کشاورزی ما باید بازار صادرات پیدا کند، امروز به حمدالله وضع صادرات ما در محصولات کشاورزی از 4 سال پیش بهتر است اما در عین حال باید بتوانیم رقابت کنیم. ما باید محصولات کشاورزی‌مان را به گونه‌ای تنظیم کنیم که بتوانیم با کشورهای منطقه یا خارج منطقه رقابت کنیم. باید بتوانیم محصولاتمان را به بازار عرضه کنیم

رئیس جمهور در مورد کشت فراسرزمینی بیان داشت: ما لازم نیست همه چیز را در داخل بکاریم. بعضی از محصولات نیاز به آب زیادی دارند باید در کشور دیگر زمینی را اجاره کنیم و در آنجا کشت را انجام دهیم و محصول را وارد کشور کنیم یا بفروشیم. در این راستا الحمدالله قدم‌های خوبی برداشته شده است. حضور در بازارهای دنیا و این تعامل یک قدرت است. ممکن است نیاز باشد بخشی از محصولات ما در بازاری صادر و همان محصول را از بازار دیگری وارد کنیم، تعامل با دنیا برای ما مهم است.