به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی، حسین شیرزاد گفت: جامعه کشاورزی جهت نیل به اهداف کلان و توسعه پایدار، نیاز به صدای واحد در کنار تکثر ذاتی خود داشته و این در حالی است که تشکل‌های بخش کشاورزی، تاکنون از نقش و جایگاهی شایسته در تصمیم‌سازی‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و مأموریت‌های وزارت جهاد کشاورزی برخوردار نبوده‌اند…

http://mehrnews.com/news/4595838

پیشنهادات خانه کشاورز در طی نامه ای به شرح زیر می باشد:

 جناب آقای حسین شیرزاد

مدیر عامل محترم سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران

سلام علیکم ،

در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری خبری از قول جنابعالی از خبرگزاری مهر مبنی بر تشکیل شورای ملی تعاونی ها و تشکل های بخش کشاورزی دریافت شد که لازم آمد مواردی جهت استحضار و عنایت جنابعالی به شرح زیر اعلام شود:

  • ابتدا لازم است تلاش شود تعاونی هایی که تشکیل گردیده است هدف مشترک و هم افزایی در انجام فعالیت ها پیدا کنند و به مفهوم صحیح تعاونی اداره شوند.
  • مبانی تشکیل تعاونی ها به صورتی سازماندهی گردد که تعاونی صرفا برای مزایا و معافیت های قانونی نظیر تعاونی های خانوادگی تشکیل نشود.
  • از تشکیل تعاونی ها و تشکل های دولت ساخته در بخش کشاورزی پرهیز و در جهت استقلال تعاونی ها و مشارکت اعضای آن ها در امور تعاونی برنامه ریزی لازم صورت پذیرد.
  • ضعف تعاونی ها در چانه زنی ها و رایزنی ها که عمدتا ناشی از دخالت دستگاه های متولی به جای نظارت می باشد با قائل شدن تصمیم گیری مستقل تعاونی ها و همفکری اعضا برطرف و تعاونی ها بر اساس اصول تعاون مدیریت و اداره شود.
  • زنجیره به هم پیوسته تعاونی ها در امور تولیدی، خدماتی، فراوری، مارکتینگ و پولی و اعتباری تکمیل تا نواقص موجود بر طرف و اعضای تعاونی ها و تشکل ها از فعالیت های جمعی بهره مند شوند.
  • ترتیبی اتخاذ گردد تشکل هایی که با هدف مشترک و برای هم افزایی توانمندی های جزیی اعضا در زمینه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فرهنگی تشکیل شده اند و مطالبات اعضا را پیگیری می نمایند مورد توجه و برخورد شایسته قرار گیرند و مورد بی اعتنایی و بی مهری دستگاه های اجرایی قرار نگیرند.
  • تجارب موجود نشان می دهد که تعامل تشکل ها و تعاونی ها با کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم مجلس در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها نتایج مطلوب تری نسبت به تعامل با دستگاه های اجرایی ذیربط داشته است.
  • به نظر می رسد از نظر ساختاری، تشکل ها و تعاونی های بخش کشاورزی در سطح ملی و استانی مشکلی نداشته باشند زیرا در سطح ملی اتحادیه های مرکزی و ملی و در سطح استانی اتحادیه های استانی وجود دارد و تشکیل شورای ملی تعاونی ها و تشکل های بخش کشاورزی نیز سرنوشتی بهتر از سرنوشت اتحادیه ها و شورای مرکزی تشکل های موجود نخواهد داشت.

خواهشمند است مقرر فرمایند به مراتب فوق الذکر عنایت ویژه مبذول و در رفع مسایل و مشکلات و تنگنای موجود تعاونی ها و تشکل های فعال و غیر فعال موجود پرداخته شود تا ثمره آن در افزایش کمی و کیفی تولیدات بخش کشاورزی، کاهش ضایعات، استفاده از فناوری های نوین و همراهی و هم افزایی و همکاری اعضای تعاونی ها و تشکل ها در فعالیت ها چشمگیرتر و ثمرات آن در بهبود زندگی اعضا مشهود گردد.

عنایت اله بیابانی

قائم مقام دبیرکل