بیابانی: هنوز میوه‌های باغداران به درخت‌ها مانده است/ در سیستم اقتصادی کشور جایگاه درستی برای کشاورزان تعریف نشده است/ تولید در کشاورزی مستمر است، نگاه مقطعی درست نیست

قایم مقام خانه کشاورز درباره تأمین میوه‌های شب عید می‌گوید طبق برنامه‌ریزی‌های سال گذشته نیازهای مردم در شرایط عید نوروز تامین شده است و سازمان تعاون روستایی مباشرانی از کشاورزان تعیین کرده تا برآوردی از این نیازها داشته باشند و به نظر می‌‌رسد که مشکلی در تامین میوه شب عید وجود نداشته باشد.

«عنایت‌الله بیابانی»، قایم مقام خانه کشاورز و عضو اتحادیه باغداران در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «در این دو سال کرونایی و کاهش شدید بارندگی هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی بالا رفته است و بسیاری از باغداران به دلیل عدم صرفه اقتصادی از بازار تولید خارج شده‌اند.»

ضمانتی برای فروش محصول سال بعد کشاورزان وجود ندارد. هر مدیری که می‌آید باید بداند تولید در کشاورزی مستمر است، نه اینکه مقطعی و آنی به محصول کشاورزی نگاه شود

در چرخه اقتصاد جایگاه درستی برای کشاورزان تعریف نشده است

این عضو اتحادیه باغداران هدف از راه‌اندازی خانه کشاورز را سازمان‌دهی کشاورزان در کشور عنوان کرد و افزود: «یکی از اهداف اساسی راه‌اندازی خانه کشاورز سازمان‌دهی و هماهنگ‌کردن کشاورزان در سراسر کشور به‌منظور احقاق حقوق کشاورز و مصرف‌کننده بوده است. کشاورزان دایم با نیازهای روزانه مردم اعم از میوه و سبزیجات و تغذیه اصلی مردم در ارتباط‌اند و ازاین جهت ابتدا باید جایگاه کشاورزان را بشناسیم و بعد ببینیم که سهم این قشر برای تولید و تأمین این نیازها چقدر است. کشاورزان با طبیعت و واسطه‌ها و دلال‌ها می‌جنگند و سال‌هاست زحمت می‌کشند ولی حاصل زحمات کشاورزان به یغما می‌رود زیرا جایگاه درستی برای کشاورزان تعریف نشده تا نقش اساسی خودشان را داشته باشند.»

تولید در کشاورزی مستمر است، نگاه مقطعی درست نیست

بیابانی با بیان اینکه در حال حاضر میوه کشاورز به درخت مانده و کسی نمی‌خرد، عنوان کرد: «متأسفانه ضمانتی برای فروش محصول سال بعد کشاورزی وجود ندارد. هر مدیری که می‌آید باید بداند تولید در کشاورزی مستمر است، نه اینکه مقطعی و آنی به محصول کشاورزی نگاه شود.»

وی افزود: «خانه کشاورز در مرام‌نامه‌اش تمام تلاشش جلب رضایت مردم است و البته از دولت حمایت می‌کند تا آنچه برای مردم نیاز است را تأمین کند اما نباید در این میان حق ‌و حقوقی توسط واسطه‌ها تضییع شود. باید برای این جایگاه بخشی را داشته باشیم که هم کشاورز از زحمات خودش بهره بگیرد و هم مصرف‌کننده درست مصرف کند.»

منصفانه نیست زحمت کشاورزان، برگشت بخورد

قایم مقام خانه کشاورز درباره شرایط زیرساختی برای حمل‌ونقل میوه و سالم رساندن آن به مردم گفت: «وظیفه یک کشاورز تولید محصول کشاورزی و تأمین نیاز مردم است. زیرساخت‌هایی مثل حمل و نقل، تأمین کود و سم منجر به تولید خوب در کشاورزی می‌شود و دولت باید ساختار درستی را ایجاد کند تا کشاورز بهترین تولید را داشته باشد تا جایی که صادرات هم داشته باشد، اما اینکه کشاورز تولید کند و به دلیل عدم ارتباط درست سیاسی محصولات کشاورزی برگشت بخورد منصفانه نیست.»

وی در پایان درباره تأمین میوه‌های شب عید عنوان کرد: «طبق برنامه‌ریزی‌های سال گذشته نیازهای مردم در شرایط عید نوروز تامین شده است و سازمان تعاون روستایی مباشرانی از کشاورزان تعیین کرده تا برآوردی از این نیازها داشته باشند.»