رئیس اتحادیه بارفروشان عنوان کرد: امسال پاییز بار کشاورزان را سرما زد و با توجه به قیمت کم پارسال و کاهش کشت کشاورزان، امسال از هر هکتار زمین ۲۵ تن برداشت سیب زمینی داریم.

مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: کشت سال قبل ما بسیار عالی بود و تا ۴ ماه پیش سیب زمینی به قیمت ۲ الی ۳ هزار تومان درمیدان فروخته می‌شد و کشاورزان متضرر شدند و به همین دلیل کشت خود را کاهش دادند.

وی افزود: امسال پاییز بار کشاورزان را سرما زد و با توجه به قیمت کم پارسال، کشاورزان کشت خود را کاهش دادند؛ سال گذشته از هر هکتار ۰، ۶ تن سیب زمینی برداشت می‌کردیم، اما امسال به دلیل سرما تقریبا هکتاری ۲۵ تن برداشت می‌کنیم و از الان سیب زمینی را انبار می‌کنند و بعدا اعلام شد از ۲۴ آبان تعرفه برای عراق باید برداشته شود و در حال حاضر برای ارمنستان، ازبکستان و عراق فرستاده می‌شود چرا که مملکت به ارزآوری نیاز دارد، اما‌ای کاش زمانی که ارزان بود صادر می‌شد.

دارایی نژاد با اشاره به قیمت امروز هر کیلو سیب زمینی در بازار به میزان ۶ هزار تومان یادآور شد: اگر تعاونی‌های روستایی ورود پیدا کنند و عمل دلالان را انجام دهند کار‌ها کاملا به سامان می‌شود.

در ادامه، عنایت الله بیابانی، قائم مقام خانه کشاورز گفت: تولیدکننده براساس عادت و موجودی خود تولید می‌کند.

وی ادامه داد: دلالانی که بین تولیدکننده و مصرف کننده قرار دارند موجب شده قیمت‌ها واقعی نباشد و امکان حل آن تنها با عزمی واقعی امکان پذیر است.

بیابانی خاطرنشان کرد: ساختار کشت ما تنظیم شده نیست و کشاورز براساس نیاز برای داخل می‌تواند تولید کند؛ واسطه‌ها و دلالان با برنامه ریزی در این قضیه بیشترین آسیب را به کشاورزان می‌رسانند و از جمله نابسامانی‌هایی است که همواره وجود داشته است.

منبع: رادیو گفتگو