مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال جاری، ۲میلیون و ۶ هزار هکتار گندم آبی و ۴ میلیون و ۱۵۶ هزار هکتار گندم دیم در کشور کشت شد که کشت دیم ۳.۲ درصد افزایش سطح کشت داشته است.

اسماعیل اسفندیاری پور مشاور وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: برنامه کشت گندم در سال جاری مجموعا ۶ میلیون هکتار پیش بینی شده دود که از این میزان ۲ میلیون هکتار گندم آبی و ۴ میلیون هکتار گندم دیم بوده است.

وی افزود: در سال جاری، ۲میلیون و ۶ هزار هکتار گندم آبی و ۴ میلیون و ۱۵۶ هزار هکتار گندم دیم در کشور کشت شد که کشت دیم ۳.۲ درصد افزایش سطح داشته است.

اسفندیاری پور با اشاره به این که در سال زراعی ۹۷-۹۶ سطح زیر کشت مشابه سال جاری بود، خاطرنشان کرد: در سال زراعی ۹۷-۹۶، کل ارتفاع بارش کشور حدود ۱۶۷ میلی‌متر و میزان مساحت آبیاری ۵ میلیون و ۲۴۰ هزار هکتار بود و در سال جاری نیز ۵ میلیون و ۱۷۰ هزار هکتار آبیاری شده که تقریبا مشابه سال ۹۶ است.

وی در رابطه با مبارزه با آفات و بیماری‌ها عنوان کرد: در استان خوزستان حدود ۳۶ هکتار مبارزه با بیماری‌ها را شروع کردیم، همچنین هماهنگی لازم برای حمل کمباین ها به این استان برای برداشت کلزا و گندم انجام شده است.

مجری طرح گندم اذعان کرد: سن زدگی در سال‌های گذشته روند رو به کاهش داشت و در سال گذشته به ۰.۳ درصد رسید و امسال مشابه سال گذشته میزان آن کنترل خواهد شد.

وی افزود: از اوایل بهمن مبارزه با سن زدگی در کشور شروع شده و این روند ادامه خواهد داشت.

اسفندیاری پور گفت: دستورالعمل خرید گندم و دانه‌های روغنی به شرکت بازرگانی دولتی ابلاغ شده و تفاوت زیادی با سال گذشته ندارد.

منبع: ایانا