《عنایت الله بیابانی》 قائم مقام خانه کشاورز در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی تحریریه  فارس با اشاره به تخصیص ۸۰ میلیون دلار ارز نیمایی  برای خرید آفت کشاورزی گفت : در موقعیت فعلی کشور ، هر کمکی  که از سوی دولت به بخش کشاورزی و کشاورزان میتواند صنعت اثرگذار بوده و صنعت غذایی کشور  رادر شرایط بهتری قرار دهد اما در خصوص کمبود در نهاده های کشاورزی باید فکری اساسی باید کرد.

قائم مقام خانه کشاورز تاکید کرد: بخش کشاورزی باید در جایگاهی قرار گیرد که هم توانایی میزان افزایش تولید را داشته باشد و هم بتواند صادرات محصولات کشاورزی را رونق دهد؛

وی افزود :بخش کشاورزی، پتانسیل این را دارد که با صادرات محصولات کشاورزی قسمتی از نیاز های خود در حوزه نهاد ها مخصوصا کود های عالی را تامین کند.

بیابانی اظهار داشت: بخش کشاورزی توانایی این امر را دارد که ۵۰۰ تا ۶۰۰  هزار تن مرکبات تولید کند ؛ روسیه یکی از کشور هایی از که نیاز به مرکبات دارد در نتیجه ایران می تواند بازار مرکبات روسیه را بدست آورد.

این فعال حوزه کشاورزی در ادامه گفت: این که دولت برای تامین نهاد های دامی ارز تخصیص داد اقدام خوبی است اما  نیاز ما این است که  دولت از طریق دیپلماسی و رایزانی های اقتصادی توسط وزارت امور خارجه و زمینه صادرات بازار های ما را تامین کند.

وی اظهار داشت: اکنون برای کشت پاییزه کمبود هایی داریم ؛ در مقطع فعلی ۳۸۰ هزار تن کود اوره بین کشاورزان  توزیع شده  و امید است کشاورزان در مصرف کود بی محبا مصرف نکند.

بیابانی در آخر عنوان داشت : حد المقدور دولت باید بخش نهاده های کشاورزی را طریق حمایت از بخش داخلی ، تامین کند تا صنایع غذایی کشور وابسته با خارج نباشد ؛ اما در مقطع فعلی و ضعف در تامین نهاده های کشاورزی دولت با استفاده از  افزایش صادرات محصولات کشاورزی، مواد اولیه را تامین کند که باعث ارتقاء در باز دهی محصولات کشاورزی شود

این درحالی است که بحث تامین نهاد های دامی و کشاورزی از ۳ ماه گذشته بسیار مورد مناقشه و بحث قرار گرفته ؛  اکنون دولت ۸۰‌میلیون  دلار برای تامین نهاده های در نظر گرفته است ؛با این وجود اخیرا نهاده های دامی و کشاورزی مجدداً افزایش قیمت داشته است.