رئیس سازمان بازرسی کشور گفت: مردم ۱۱۰۰ میلیارد  تومان معادل ۵۰۰ هزار تن نهاده دامی از یک شرکت از طریق سامانه بازرگاه خریداری کرده اند، درحالی که نهاده ای وارد کشور نشده است.

ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان بازرسی کشور در ارتباط با عدم عرضه نهاده های دامی یکی از شرکت ها با وجود دریافت پول از تولیدکنندگان در حضور محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه اظهار داشت:  اخیرا تعدادی از اتحادیه ها و کشاورزان به ما اعلام داشتند که نسبت به خرید نهاده های دامی در سامانه بازارگاه اقدام کرده اند اما نهاده در اختیار آنها قرار نگرفته است.

وی افزود: موضوع پیگیری و مشخص شد که سازمان سازمان تعاون روستایی در تاریخ 10 فروردین 1401 قراردادی با شرکتی خصوصی منعقد کرده است که 13 میلیون و 700 هزار تن نهاده دامی، گندم، جو و روغن برای آنها تامین کند.

رئیس سازمان بازرسی کشور ادامه داد: واردکنندگان نهاده‌های دامی به طور معمول وقتی محصول خود را به بنادر کشور وارد می‌کنند برای آنها کوتاژ صادر می‌شود تا بتوانند سایر تشریفات را انجام دهد اما برای این شرکت( بدون اینکه نهاده ای وارد شود) کوتاژی صوری صادر شد و همچنین اجازه داده شد این کوتاژ در سامانه ثبت شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس 800 هزار تن نهاده در سامانه بازارگاه به مردم، کشاورزان و اتحادیه ها ارائه شده است و مردم 1100 میلیارد  تومان معادل 500 هزار تن نهاده خریداری کرده اند؛ درحالی که نهاده ای وارد کشور نشده و 40 روز است که از مردم پول دریافت شده است.

خداییان اظهار داشت: صدور کوتاژ صوری، ثبت آن کوتاژ در سامانه که در اختیار جهاد کشاورزی است، عدم واردات نهاده با وجود فروش نهاده از جمله تخلفاتی هست که در این ارتباط انجام شده است و مردم 1100 میلیارد تومان به حساب این شرکت خصوصی واریز کرده داند.

وی گفت: برخی از مسئولان وزرت جهاد کشاورزی به بانک مرکزی نامه زده اند که 735 میلیون دلار در اختیار این شرکت گذاشته شود و در این گزارش قید شده که نهاده ها به کشور وارد شده است درحالی که این نهاده ها وارد نشده بود و گزارش ارائه شده منطبق با واقعیت نیست.

خداییان اظهار داشت: وقتی می بینند که این شرکت نمی‌تواند به تعهدات خود  برای واردات عمل کند، 49 درصد سهام این شرکت خصوصی را به سازمان تعاون روستایی منتقل می کنند، درحالی که بر اساس قانون بخش‌های دولتی نمی توانند حبه ای قبول کنند. عواقب این کار آن است که اگر این شرکت با تعهدات خود عمل نکند حداقل دولت باید 50 درصد خسارت را جبران کند

وی افزود: زمانی که این شرکت نهاده به مردم فروخته است قیمت نهاده ها بر اساس ارز 4200 تومانی بوده است اما اکنون که ارز 4200 تومانی وجود ندارد و  باید با 4 تا 5 برابر قیمت آن زمان نهاده خریداری و در اختیار مردم قرار داده شود.

دستگاه متولی امر خودش چند فساد کرده است

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه نیز در واکنش به صحبت‌های رئیس سازمان بازرسی کشور اظهار داشت: اینکه یک دستگاه رسمی که متولی امر است چند تخلف کرده باشد و بر حسب صحبت های شما( رئیس سازمان بازرسی کشور) قبل از اینکه کالا به بندر وارد شود، گفته شود وارد شده امر خلافی است،  آن شرکت را نیز ثبت کرده اند تا در معرض دید مشتریان و مردم قرار گیرد.

وی افزود: مردم نیز به حساب اینکه کالاها به کشور وارد شده و در انبارها است پول واریز کرده اند، همین کار ها است که فساد متعدد به بار می آورد.

  رئیس قوه قضائیه ادامه داد: واگذاری 49 درصد از سهام این شرکت به تعاون روستایی نیز خودش فساد است؛ تعداد زیادی پرونده تشکیل می شود که برای قوه قضائیه نیز گرفتاری ایجاد می شود و این موضوع  باید خیلی جدی گرفته شود.

منبع: تسنیم