تلاش های کشاورزان پیشرو و تشکل‌ های آنان برای دستیابی به قیمتی برای گندم که هم واقع‌ بینانه بوده و هم حاشیه سودی منطقی برای کشاورزان گندم‌ کار داشته باشد همچنان ادامه دارد و این موضوع مورد توجه مجلس به ویژه کمیسیون کشاورزی نیز قرار گرفته است و پیشنهاد تشکیل هیاتی ۹ نفره مرکب از کشاورزان برای تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی ازجمله گندم را داده است.

 خبرنگار کشاورزی آینده جهان (کاج پرس) با کشاورز پیشرو کرمانی آقای سالاری ساردونی جهت کسب اطلاعات بیشتر واعلام نظرش در مورد قیمت‌ گندم تماس گرفت. سالاری از جمله کشاورزانی است که اولین اظهار نظرها را در مورد قیمت خرید تضمینی گندم داشته است که پیش از این هم منعکس کرده بودیم.
 ایشان به خبرنگار ما گفت: گندم به واقع موتور تولیدات کشاورزی است و محوریت دارد و الزاماً نباید در چارچوب هزینه و فایده با صرفه بودن یا نبودن کاشت آن برای دولت مطرح شود؛ گندم برکت کشاورزی کشور و همزاد امنیت غذایی است زیرا تقریبا هیچ غذایی در سه نوبت صبح، ظهر، شب برای مردم ایران بدون نان نیست.
 سالاری گفت: همگان می دانند بسیاری از خانوارهای ایران حتی وقتی غذاهایی را طبخ می‌کنند که با برنج است باز هم نان در سفره می‌گذارند و این موضوع وقتی اهمیت بیشتری می یابد که قدرت خرید مردم کاهش یافته و حذف بسیاری از اقلام اساسی همچون مواد پروتئینی در سبد مصرف خانوارها گسترش یافته است لذا نان، جایگاه تعیین‌کننده‌ ای بیش از گذشته در غذای مردم پیدا کرده است.
 سالاری در ادامه افزود: تاکید براین موضوع برای این است که دولت و کمیسیون اقتصادی دولت و نهایتاً سازمان برنامه و بودجه به رغم تنگناهای بسیار اعتباری و بودجه انقباضی دریابند با گندم و نان نمی‌توان شوخی کرد و باید تعیین قیمت تضمینی خرید گندم به گونه‌ای باشد که حاشیه سود منطقی هر چند اندک برای کشاورزان تامین شود تا با بهره وری بیشرگندم مورد نیاز کشور در داخل تولید شود، لذا قیمت ۴ هزار تومان برای هر کیلوگرم گندم سودی برای کشاورزان ندارد و کشاورزان متوسط و کوچک با این رقم زیان هم خواهند دید.
سالاری در مورد این پرسش که «آیا دولت نمی‌تواند با احتساب ارز ۴۲۰۰ تومانی با قیمت کمتری گندم خارجی وارد کند وچرا این کار را نکند؟» گفت: همان طوری که گفته شد گندم را نباید در چارچوب یک کالای فقط اقتصادی وبا محاسبه سود و زیان دولت در ساختار اقتصاد کلان کشور دید، از این گذشته چرا باید نگرشی که توصیه به واردات گندم می کند از ارز ۴۲۰۰ تومانی برخوردار شود؟ ارزی که دولت با کمبود آن به دلیل تحریم ها مواجه است.
لازم است گفته شود گندم به عنوان موتور تولیدات زراعی دستاوردهای بسیار زیادی دارد که در صورت واردات آن، این دستاوردها از بین می روند.
 در هیچ جای دنیا حتی کشورهایی با اقلیم خشک و با وجود کم آبی بر واردات گندم تاکید ندارند، این موضوع اصولاً ضد استقلال است؛ از سوی دیگر گندم وقتی در داخل تولید شود موجب جلوگیری از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها می‌شود، مهاجرت هزینه‌های بسیار زیادی بر دولت تحمیل می‌کند، ترکیب اجتماعی شهرها را به هم می‌ریزد و دهها مشکل و معضل حل نشدنی برای دولت ایجاد می کند.
 سالاری در ادامه افزود: تولید و خرید منصفانه گندم، گردش نقدینگی  در عرصه کشاورزی را سرعت می‌بخشد و این نقدینگی که در عرصه تولید و اشتغال است برعکس بسیاری از نقدینگی های دیگر ضد تورم است، نگرانی های سازمان برنامه ممکن است این باشد که حجم زیاد نقدینگی خرید تضمینی گندم موجب تورم شود که این نظریه پایه و اساس محکمی ندارد، زیرا این نقدینگی به صورت کود، سم، بذر، تجهیزات و ماشین های کشاورزی و با ایجاد اشتغال  درمسیر تولید و یک فرآیند سالم تبدیل به کالا می شود، هیچ ارتباط منطقی با نقدینگی که مستقیم سر از بازار ارز و طلا در می‌آورد، ندارد.
 سالاری در پاسخ به سوال خبرنگار کشاورزی آینده جهان (کاج پرس) که پرسید «با این توصیف و گذشته از این بحث، نظر شما در مورد قیمت خرید تضمینی گندم چقدر است؟» گفت: با توجه به تنگناهای ارزی و اعتباری دولت و مشکلاتی که در سال آینده با آن مواجه است پیشنهاد می‌کنم برای هر کیلو گندم با ضوابطی که شامل افت  هم می شود، دولت مبلغ ۵۰۰۰ تومان را قطعی و اعلام کند.
سالاری گفت: اگر چه فصل کشت پاییزه گذشته است ولی اعلام این قیمت تاثیر مثبت بر افزایش سطح  کشت آینده  دارد، همچنین بهره وری و کیفیت محصول را ارتقاء می دهد زیرا کشاورزان با این امید که ضرر نخواهند کرد میزان بیشتری از کود و سم و سایر نهاده ها را در فرایند کاشت و داشت استفاده می کنند و این موجب افزایش بهره وری می شود.
 سالاری در پاسخ به سوال خبرنگار کشاورزی آینده جهان (کاج پرس) که پرسید «با توجه به اینکه بعضی از تشکل ها و کشاورزان قیمت بیشتری را اعلام کرده اند آیا این رقم رضایت آنها را تامین می کند؟»، گفت: آنان درست می گویند ولی ما باید با توجه به وضع موجود تنگناهای دولت و قدرت خرید مردم برای نان  که ممکن است دولت لامحاله قیمت آرد را افزایش دهد به این سازش دست یابیم که قیمت برای امسال ۵ هزار تومان باشد و با افزایش غیرقابل پیش‌بینی تورم درسال آینده، حتماً دولت باید این قیمت را به نفع کشاورزان افزایش دهد.
سالاری در پایان گفت: ۵ هزار تومان برای یک کیلو گندم قیمت چندان مطلوبی نیست اما واقع بینانه است.