نهمین کنگره ملی ترویج و آموزش کشاورزی منابع طبیعی و محیط زیست پایدار در دانشگاه تبریز به همت دانشگاه تبریز، انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران و سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی و با مشارکت سایر دستگاه های مرتبط در دانشگاه تبریز با شعار امنیت غذایی در پرتو توسعه دانش بنیان کشاورزی در دانشگاه تبریز به ­مدت دو روز شروع بکار نمود.

در این کنگره از آقای مهندس قنبری دبیر هیات اجرایی خانه کشاورز استان آذربایجان شرقی بابت نیم قرن تلاش در زمینه ترویج کشاورزی تجلیل به عمل آمد. لازم بذکر است کنگره قبلی در زمان وزارت جناب آقای کلانتری و با هدایت اقای مهندس قنبری در دانشگاه تبریز برگزار شده بود.

دکتر عطا الله  ابراهیمی معاون سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی کشور در آیین  افتتاحیه  این  کنگره  پیام  دکتر سید جواد ساداتی نژاد  وزیر جهاد کشاورزی را قرائت نمود.در پیام  وزیر جهاد کشاورزی  بر نقش دانشگاه ها و آموزش درمحیط زیست  پایدار، افزایش تولید و ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی ، توسعه  تعاملات  در مجامع  علمی، نیاز سنجی مبتنی بر بازار کار و علم، اعتماد و اعتقاد  به  مروجان  کشاورزی،  ترغیب نخبگان  جامعه  به  تحصیل و آموزش در بخش کشاورزی تاکید شده بود.

دکتر ابراهیمی در ادامه با اشاره  به اینکه ترویج حلقه اتصال بین تصمیم‌گیران، بهره برداران و بخش های اجرایی و تحقیقات است افزود: شایسته است  از ظرفیت  نیروی انسانی پژوهشگر و  مراکز تحقیقاتی در راستای نیل  به کشاوزی مبتنی بر دانش و توسعه  پایدار وحل نیازها و دغدغه های کشاورزان گام برداریم.

 رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به توانمندی و ظرفیت رسانه و فضای مجازی در گسترش آموزش های مرتبط با کشاورزی افزود:  تولید محتوی و آموزش از طریق فضای مجازی ، تقویت  مراکز جهاد کشاورزی مستقر در دهستان ها، ترغیب و حمایت از نخبگان کشاورزی، بستر سازی فرهنگی جهت  توسعه  سرمایه  اجتماعی ، آگاهی بخشی عمومی و ایجاد  ساختار ترویج  به  شکل  قانونی از برنامه های مد نظر موسسه آموزش و ترویج کشاورزی است و در این  راستا  بیش از هفت هزار محتوی آموزشی در بخش رسانه های سازمان  بارگذاری شده و برای تکمیل  آن  نیاز به  همکاری بیشتر با مراکز دانشگاهی هستیم.

دکتر صفر نصراله زاده،  رئیس دانشگاه  تبریز نیز در آئین افتتاحیه، موضوع  کنگره  را  از مسائل  مهم، جهانی و ملی برشمرد و گفت: با توجه  به  بحران های موجود در زمینه  محیط زیست ، امنیت غذایی، توسعه پایدار و محیط زیست ضروری است بصورت راهبردی با  مسائل  مواجهه نمود و نمی توان به  چند جمله در مقالات اکتفا کرد و بایستی  با نگرش جامعه  محور به  طبیعت راهکارهای علمی وعملی از طریق مراکز دانشگاهی و  فعالان حوزه کشاورزی و محیط زیست ارائه شود تا با  اشتراک گذاری پژوهش ها و تجربیات  راهکار برون رفت از این  مشکلات و بحران ها  فراهم آید.

رئیس دانشگاه  تبریز بر ضرورت  بازنگری در قوانین و مقررات در حوزه  محیط زیست  پایدار، بهره گیری  از اخلاق حرفه ای توسط کاربران و  عموم آحاد جامعه در زمینه های مرتبط با محیط زیست  اعم از کشاورزی ،صنعت و معدن تاکیدکرد و افزود: دانشگاه  تبریز بعنوان یکی از  بزرگترین  مراکز علمی و تحقیقاتی  کشور و منطقه  آمادگی کامل  برای ورود  به حل این مسائل را دارد و کنگره حاضر نیز گامی در این  راستا  است.

سخنرانی دکتر سید محمود حسینی رئیس انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران  با موضوع  عملکرد ها و فعالیت های انجمن و برنامه های مد نظر  برای نیل  به اهداف محیط زیست  وکشاورزی پایدار از دیگر برنامه های این  مراسم  بود.

در حاشیه برگزاری کنگره، دکتر شاپور ظریفیان دبیر علمی این  کنگره با اشاره  به محور اصلی کنگره  با عنوان  امنیت  غذایی در پرتو توسعه دانش بنیان و 10 محور فرعی این کنگره افزود:  بیش از 550 مقاله  به دبیرخانه  کنگره  ارسال شده بود که طی انجام داوری توسط داور از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی معتبر کشور در نهایت  290 مقاله  مورد پذیرش واقع شد که  60 مقاله  در قالب سخنرانی و 220 مقاله  بصورت  پوستر طی دو روز ارائه خواهد شد.

 دکتر حسین  کوهستانی دبیر اجرایی این کنگره نیز برگزاری سه نمایشگاه جانبی از توانمندی های ترویجی با حضور خبرگان و مددکاران ترویجی و همچنین شرکت های دانش­بنیان و زنان روستایی و عشایری در حوزه کشاورزی در مرکز رشد و نوآوری دانشگاه تبریز را  از دیگر برنامه های این کنگره دوسالانه عنوان نمود وافزود: نشست های مشورتی ، کارگاه های آموزشی، بازدید  میدانی از پروژههای مختلف  کشاورزی و مراکز ترویجی و تحقیقاتی از دیگر برنامه های این کنگره  می باشد که  باشرکت  بیش از دویست نفر از صاحبنظران  و دانشجویان  این  حوزه  طی سه  روز اجراء خواهد شد.