استاندار گیلان با اعلام حمایت دولت از صنعت چای با ارائه تسهیلات به‌زراعی و نوسازی ماشین آلات کارخانجات، گفت برای رونق تجارت و بازرگانی چای باید حلقه‌های زنجیره ارزش این محصول، ایجاد شود.

اسدالله عباسی پس از بازدید از باغات چای فومن و لاهیجان و گفت وگو با کشاورزان چایکاران این شهرستان‌ها در جمع خبرنگاران با یادآوری شعار امسال افزود: باید در بخش کشاورزی ازجمله برداشت برگ سبز و نگهداری چای، از فناوری‌های دانش بنیان استفاده و نسبت به اشتغالزایی آن توجه شود.

وی با اشاره به افزایش قیمت برگ سبز چای درجه یک به میزان ۳۷ درصد و درجه دو ۴۸ درصد از سوی دولت افزود: علاوه بر این، کارخانجات نیز متقاضی افزایش قیمت در صورت تحویل چای با کیفیت هستند.
استاندار گیلان این موضوع را موجب شکل‌گیری رقابت بین کارخانجات به منظور نوسازی و بهسازی تجهیزات ذکر و خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات به‌زراعی به چایکاران و تسهیلات نوسازی ماشین آلات کارخانجات چای ، اقدامات مهم دولت برای حفظ کاربری باغات و توسعه محصول استراتژیک چای است.
عباسی ادامه داد: برای نخستین بار در تاریخ صنعت چای، یارانه نهال به مبلغ یک میلیارد تومان به سازمان چای اختصاص داده شده و ۷۵ میلیارد تومان اعتبار هم برای اصلاح باغات چای از محل سفر رئیس جمهوری به گیلان در نظر گرفته شده است.
وی گفت: پیگیری های لازم هم در خصوص ناظران چای برای تعیین تکلیف آنها صورت می‌گیرد.
استاندار گیلان با اشاره به نگاه حمایتی دولت نسبت به تولیدات داخلی به‌ویژه چای و برنج گفت: با همت مردم و کشاورزان پرتلاش، امیدوار به افزایش تولید هستیم.
عباسی همچنین در خصوص تقویت صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور و متمرکز کردن اعتبارات صندوق در یک بانک عامل گفت: در کنار حمایت های صندوق از فعالان این صنعت، بانک دو برابر آن برای در اختیار گذاشتن سرمایه در گردش کمک می‌کند.
وی حمایت و پشتیبانی از کشاورزان و نیز سرمایه گذاران را مورد تأکید قرار داد و افزود: بر ایجاد حلقه های زنجیره ارزش محصول تاکید داریم تا شاهد رونق تجارت و بازرگانی چای باشیم.
استاندار گیلان امروز با همراهی نمایندگان شهرستان های فومن و شفت و لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه های مربوطه از باغات چای این شهرستان ها بازدید و ضمن گفت و گو با چایکاران و کارخانه داران ، روند خرید برگ سبز چای و نحوه قیمت گذاری توافقی بین کارخانه دار و کشاورز بالاتر از قیمت مصوب، را مورد بررسی قرار داد.