رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: دغدغه حفظ اراضی کشاورزی و حفظ باغات خصوصا در استان‌های شمالی کشور یکی از موضوعات بسیار مهم است که در زمینه امنیت غذایی نیز نقش بسیار زیادی دارد.

سید جواد ساداتی‌نژاد ، در تشریح نشست‌ کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: دستور کار نشست اول کمیسیون کشاورزی در خصوص بررسی موضوعات هیدروپلیتیکی ایران در زمینه حوزه‌های آب‌ریز رودخانه‌های مشترک مرزی با حضور وزیر نیرو و معاون وزیر امور خارجه بود.
نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در نشست امروز مقرر شد جلسات مربوط به حوزه آب‌ریز رودخانه‌های مشترک در کمیسیون کشاورزی تداوم داشته باشد، افزود: کارگروه بررسی مسائل هیدروپلیتیک ایران با حضور نمایندگان وزارت نیرو، وزارت امور خارجه، مرکز تحول و پیشرفت نهاد ریاست جمهوری و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود.
وی با بیان اینکه حوزه بررسی مسائل هیدروپلیتیک ایران علمی است و به فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی نیاز دارد بر همین اساس مقرر شد در یکی از دانشگاه‌های تهران، موسسه هیدروپلیتیک حمایت و تشکیل شود، تصریح کرد: در این نشست بر استفاده از همبست آب، انرژی و غذا در مسائل هیدروپلیتیک، دیپلماسی آب در وزارت امور خارجه ، پرداخت ضرر و زیان کشاورزان در رودخانه‌های مرزی ناشی از محدودیت‌ها تاکید شد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دستور کار دیگر نشست روز گذشته کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در خصوص بررسی طرح الحاق یک ماده به قانون بیمه محصولات کشاورزی بود که کلیات آن به تصویب رسید، ادامه داد: طرح مذکور ذر زمینه پرداخت خسارت وارده به اراضی کشاورزی و دام دامداران ناشی از حمله وحوش بوده؛ متاسفانه سازمان حفاظت از محیط زیست براساس قانون صید و شکار باید این هزینه‌ها را پرداخت کند اما از انجام آن امتناع کرده است.
ساداتی‌نژاد با تاکید بر اینکه دستور کار دیگر نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در زمینه بررسی طرح حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات کشاورزی بود که مسئولین ذی‌ربط در این نشست حضور داشتند، عنوان کرد: دغدغه حفظ اراضی کشاورزی و حفظ باغات خصوصا در استان‌های شمالی کشور یکی از موضوعات بسیار مهم است که در زمینه امنیت غذایی نیز نقش بسیار زیادی دارد.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه مشکلات بسیار زیادی در تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات رخ داده است، گفت: پس از تصویب کلیات مقرر شد کمیته امور اراضی کمیسیون کشاورزی به مسئولیت آقای راستی جزئیات طرح حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات کشاورزی را بررسی و نتیجه را به کمیسیون ارجاع کند.

منبع: خانه ملت