به رغم صدور دو اطلاعیه، یکی از سوی معاونت امور دام و تاکید بر رعایت قیمت 4300 تومانی برای هر قطعه جوجه یک روزه و تمکین انجمن جوجه یک روزه از این اطلاعیه و صدور اطلاعیه دومی از سوی این انجمن به واحدهای مرغ مادر که الزاما باید این قیمت را رعایت کنند، حسن زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی و صاحب نظر صنعت مرغداری در تماس با خبرنگار کاج پرس یادآور شد: با وجود صدور این دو اطلاعیه، جوجه از مرز 6 هزار تومان گذشته و مرغدارانی که از جوجه یک روزه با این قیمت در واحدهای خود استفاده کرده اند مسلما نمی توانند بدون زیان، مرغ زنده را کیلویی 17 هزار و 100 تومان تحویل کشتارگاه ها بدهند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی مازندران، یکی از استان های پُر تولید گوشت مرغ به خبرنگار ما گفت: از همین حالا به متولیان دولتی هشدار می دهیم که معادله تحویل گوشت مرغ به قیمت مصوب به جز ضرر و زیان هنگفت برای تولیدکنندگان امکان پذیر نیست و معادله ای ناپایدار است.

حسن زاده یادآور شد: افزایش قیمت جوجه یک روزه به خاطر تولید و عرضه کم آن و ناشی از سیاست گذاری نادرست معاونت امور دام است که بازار را تحت شعاع قرار داده و ادامه این روند بهانه ای خواهد بود که بحث واردات تخم مرغ نطفه دار به میان آید.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی مازندران گفت: در حالیکه ظرفیت واحدهای گوشتی در کشور بالغ بر تولید 3 میلیون تن گوشت مرغ است، موجب سرشکستگی است که به دلیل بی برنامگی، شاهد واردات گوشت مرغ و در پی آن واردات تخم مرغ نطفه دار باشیم.

حسن زاده گفت: ما تولیدکننده هستیم و انتظار داریم وزارت جهاد کشاورزی ماهیانه و در این مقطع زمانی، 130 میلیون قطعه جوجه یک روزه با قیمت مصوب 4300 تومان به همراه نهاده مورد نیاز برای یک دوره پرورش به ما تحویل دهد. با این شرایط، بدون شک ما می توانیم نیاز بازار به گوشت مرغ را تامین کنیم اما مرغداران با هزاران مشکل هزینه های جنبی و سربار که روز به روز افزایش می یابند و جوجه یک روزه بالاتر از 6 هزار تومان، چگونه قادر خواهند بود تولید خود را ادامه دهند؟

وی یادآور شد: علاوه بر اینها باید حداقل 5 درصد تلفات متعارف را نیز در قیمت جوجه منظور کنیم که در این صورت قیمت آن به مرز 7 هزار تومان نزدیک می شود؛ در عین حال باید گفت وقتی دولت مسئولیت تمام حلقه های تولید را بر عهده می گیرد، نباید سیاست گذاری اش به گونه ای باشد که به هر دلیل ظرفیت واحدهای گوشتی خالی بماند.

حسن زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی یادآور شد: پیش از این نیز بارها و قبل از وقوع وضعیت های نامطلوب و صف های طویل مردم برای دریافت گوشت مرغ به دولت هشدار داده بودیم، اما متاسفانه به موقع عمل نمی کنند.

ادامه این روند یک سویه نگری دولت و پافشاری بر تصمیمات نادرست، امنیت تولید گوشت مرغ مورد نیاز کشور را در مخاطره قرار می دهد و تولید این ماده غذایی پر مصرف و تعیین کننده، مُدام با سیاست های ناپایدار مواجه می شود.

حسن زاده گفت: در هیچ مقطعی طی 10 سال گذشته تولید گوشت مرغ با این همه چالش، نوسان و سیاست ها و برنامه های چندگانه مواجه نبوده است!

حسن زاده در پایان یادآور شد: انصاف این است که یادآور شویم تولیدکنندگان جوجه یک روزه نیز طی هشت ماهه ابتدایی سال گذشته با زیان هنگفتی مواجه بوده و به دلیل سقوط قیمت محصولشان، در مواردی به امحاء فاجعه آمیز و ناگزیر جوجه یک روزه پرداختند.