دبیر اجرایی خانه کشاورز استان گیلان بر لزوم توجه به حفظ نقدینگی کشاورزان و تولیدکنندگان بواسطه ترخیص به موقع نهاده ها، تاکید کرد و افزود: تولیدکنندگان و کشاورزان جهت تامین برخی نهاده های مورد نیاز کشاورزی، باید در سامانه بازارگاه ثبت نام و ثبت سفارش کنند. همزمان با ثبت سفارش باید مبلغ خرید سفارش را هم به حساب واریز نمایند. تحویل دیرهنگام برخی از این نهاده ها باعث کاهش نقدینگی و سرمایه در گردش کشاورزان شده و خصوصا باعث کاهش نقدینگی تولیدکنندگان می شود که لازم است وزارت جهاد کشاورزی در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، رصد بیشتری درخصوص ترخیص کالا در مدت زمان مشخص داشته باشد.
مهندس علیرضا فیروزی با اشاره به هشدار سازمان های متولی در خصوص بروز خشکسالی، توجه به دستاوردهای دانش بنیان درحوزه کشاورزی را برای مقابله با بحران کم آبی و مدیریت آب کشاورزی، مهم ارزیابی و اضافه کرد: راهی جز استفاده از شیوه های جدی و نوآورانه تولید که به آب کمتری نیاز داشته باشد وجود ندارد و بدین منظور در ماه گذشته دو تفاهم نامه در پارک علم و فناوری استان گیلان به امضاء رسید که طی آن شرکت دانش بنیان ریزجلبکی پارسیان و شرکت تولید خوراک دام اتحاد گیلان، جهت غنی سازی غذای دام و تولید کنسانتره دامی با استفاده از ریزجلبک، همکاری خواهند داشت.
دبیراجرایی خانه کشاورز استان گفت: با توجه به درخواست مدیرعامل کارخانه خوراک دام اتحاد گیلان در راستای عملیاتی شدن مرحله آزمایشی تفاهم نامه مزبور، خانه کشاورز استان ضمن بازدید از برخی دامداری ها، دامدارانی را که تمایل داشتند در طرح آزمایشی استفاده ازکنسانتره غنی سازی شده با ریزجلبک شرکت کنند، شناسایی و معرفی کرد؛ تا گله خود را برای تغذیه این طرح پایلوت، دراختیار واحد تحقیق و توسعه شرکت خوراک دام اتحاد گیلان قرار دهند.
وی برلزوم ارتقاء کمی و کیفی تولید و توجه به نیازهای فناورانه در زمینه تولید محصولات استراتژیک استان در سایه تقویت و حمایت و بهره گیری از ظرفیت های مراکز علمی و پژوهشی، شرکت های دانش بنیان، معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی و به ویژه مرکز تحقیقات کشاورزی استان، تاکید کرد و افزود: با معرفی ارقام جدید و یا مقاوم سازی محصولات استراتژیک در برابر آفات و بیماری ها، می توانیم به کمک کشاورزان بیاییم تا درحفظ اشتغال استان سهیم باشیم.
دبیرخانه کشاورز استان گیلان تصریح کرد: بیمه محصولات کشاورزی باید با پرداخت به موقع خسارت ها، کمک و یاری رسان کشاورزان استان باشد.
وی با انتقاد از رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در زمینه الزام مصرف کنسانتره برای دام های بومی استان، خاطر نشان کرد: خانه کشاورز مخالف طرح استفاده از کنسانتره دامی در جیره غذایی دام های استان است. باعنایت به بومی بودن دامداری های استان گیلان و کاهش قدرت خرید کنسانتره توسط دامداران و باتوجه به هزینه بالای نگهداری دام و قیمت پایین فروش شیرخام و گوشت که توسط شرکت های لبنی و برخی از واسطه های خرید دام های محلی خریداری می شود، طرح استفاده اجباری دام های محلی از کنسانتره دامی، کارشناسی به نظر نمی رسد و در صورتی که مسئولان امر و جهاد کشاورزی پیگیر اجرایی شدن این گونه تصمیمات بالادستی در استان باشند، درآینده نزدیک شاهد کشتار دام های مولد بومی و کاهش اشتغال دامداران در استان خواهیم بود.
فیروزی در همین باره ادامه داد: انتظار داریم که نمایندگان محترم استان در مجلس در این زمینه ورود کنند و با عنایت به شرایط اقلیمی استان، موضوع طرح الزام مصرف کنسانتره برای دام های بومی استان را مجدد در وزارت جهاد کشاورزی مورد بررسی و کارشناسی قرار دهند تا شاهد کاهش اشتغال و تولید در دامداران گیلان نباشیم.
دبیرخانه کشاورز استان گیلان برلزوم توجه به خرد جمعی و بهره گیری از نظر مشورتی کارشناسان استان گیلان در زمینه تصمیم سازی های استانی از سوی پایتخت نشینان، اظهار داشت: مسئولان کشور باید باورکنند که گیلان یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور است و بنابراین حتی اگر در کرسی کمیسیون کشاورزی، خلا داشته باشیم، باید باورکنند که راهی ندارند مگر اینکه در برخی از موارد به خصوص در مورد برخی از تولیدات استراتژیک، از نظر کارشناسان این استان مشاوره بگیرند.
وی با بیان اینکه خانه کشاورز جهت انجام فعالیت های خود در استان ها و شهرستان ها به عنوان یک حزب مستقل، دارای مجوز وزارت کشور است، افزود: انتظار داریم هر کجا قرار است درخصوص کشاورزی استان به خصوص در بحث تولید، قیمت گذاری و صادرات اتخاذ تصمیم شود، نماینده خانه کشاورز حضور داشته باشد. لازم است که استاندار محترم به روسای محترم جهاد کشاورزی، سازمان صمت و اتاق بازرگانی که دبیران برگزاری جلسات رفع موانع تولید
[8:06 AM, 7/11/2021] خانه کشاورز: و صادرات و همچنین کارگروه ستاد تنظیم بازار هستند، دستور دهند تا از نماینده خانه کشاورز دراین جلسات به طور مستمر دعوت به عمل آورند.
دبیراجرایی خانه کشاورز استان گیلان، برلزوم پشتیبانی ها در حوزه کشاورزی اعم از توجه به مشکل هزینه بالای خرید ماشین آلات، استفاده از علم روز در کشاورزی نوین و پرداخت تسهیلات کم بهره تاکید کرد و افزود: برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی توسط وزارت جهاد کشاورزی، در راستای نیل به اشتغال پایدار و عدم اتکا به واردات برخی از محصولات مورد نیاز کشاورزی بسیار موثر است.
فیروزی با بیان اینکه استان گیلان باتوجه به خرده مالکی ناشی از اجرای قانون ارث، جزو استان های پرهزینه در زمینه بحث کشاورزی زراعی است، اظهارداشت: این استان همچنین در شمار استان پرهزینه در بحث دامداری و دامپروری ست و باتوجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی منطقه لازم است قبل از صدور هر بخشنامه ای توسط وزارت جهاد و وزارت صمت، کارشناسی ویژه باحضور کارشناسان استان انجام پذیرد تا شاهد بروز مشکلات برای قشر زحمتکش و آسیب پذیرکشاورز نباشیم.