دبیر انجمن برنج کشور گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش بارش، پیش بینی می‌شود که تولید برنج به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن برسد.

جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج کشور، در واکنش به اظهارات واردکنندگان مبنی بر کمبود عرضه برنج در بازار اظهار کرد: در ابتدای سال واردکنندگان اعلام کردند که در ۲ ماه آینده با قحطی برنج در بازار روبه‌رو می‌شویم که در همان مقطع گمرک آماری مبنی بر واردات یک میلیون تن برنج طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت اعلام کرد.
او با اشاره به اینکه سالیانه ۳ میلیون تن برنج مورد نیاز است، افزود: امسال با فرض آنکه ۲ میلیون تن برنج تولید شود، کسری در تامین نیاز کشور نداریم.
علی زاده شایق ادامه داد: سال گذشته ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج تولید شد که امسال با فرض ۴۰۰ هزار تن کسری، کمبودی در تامین نیاز کشور نداریم. در حالی که در کشور به حدی گرفتار کم آبی یا خشکسالی نشدیم که به یک باره تولید ۲۰ درصد معادل ۴۰۰ هزار تن کاهش یابد.
دبیر انجمن برنج کشور با انتقاد از افزایش سطح زیر کشت برنج در کشور بیان کرد: بارها انجمن برنج و وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردند که شالیکاران سطح زیر کشت را ناشی از مشکلات کم آبی افزایش ندهند.

او سطح کشت نرمال برنج در کشور را ۵۰۰ تا ۵۲۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: این‌میزان سطح زیرکشت ارتباطی به خشکسالی و کم آبی ندارد و برای این میزان وزارت جهاد نهاده‌های مورد نیاز را تامین می‌کند.
این مقام‌ مسئول، کشاورزان را مقصر اصلی بحران فعلی دانست و افزود: با توجه به وضعیت مناسب بازار، کشاورزان ۱۰۰ هزار هکتار به سطح کشت اضافه کردند؛ به طوری که از ۵۲۰ هزار هکتار به ۶۲۰ هزار هکتار رسید که این میزان افزایش در مازندران و گیلان نیست و در استان‌هایی همچون اصفهان و خوزستان افزایش داشته است.
به گفته او، پایان امسال آمارها نشان می‌دهد که سطح کشت برنج به ۵۲۰ تا ۵۳۰ هزار هکتار رسیده و مابقی از بین رفته است، اما با این حال هم پیش بینی می‌شود که از سطح کشت فعلی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تا ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن برنج تولید شود که با احتساب میزان واردات، ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن مازاد داریم.
دبیر انجمن برنج با اشاره به اینکه تفاوت قیمت گیلان و مازندران با شهرهای بزرگ همچنان چشمگیر است، بیان کرد: قیمتی که کشاورز شمالی برنج را به تاجر یا کارخانه دار تحویل می‌دهد، نه تنها در قیمت، بلکه از لحاظ کیفیت هم تفاوت محسوسی با بازار تهران دارد.
این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه تاجرهای بزرگ پس از خرید برنج از استان‌های شمالی، ناخالصی به آن اضافه می‌کنند، از این رو قرار است به مرور برنج در اختیار تعاونی وزارتخانه‌ها و شرکت‌ها قرار گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان