«حداقل انتظاری که از وزیر جهادکشاورزی می‌رود، اشراف عمیق بر تعاونی ‌های کشاورزی است، چرا که تعاونی‌ها، سازمان‌های مستقلی محسوب می‌شوند که اساساً دخالت دولت در امور آنها خلاف قانون تلقی می‌شود و دولت در این بخش تنها می‌بایست نقش نظارتی داشته باشند.»

آنچه خواندید فرازهایی از صحبت‌های دکتر عنایت‌ا…. بیابانی، قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز است که در گفت‌وگوی اختصاصی با نشریه «برزگر» مطرح کرد. مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

به عنوان قائم مقام فراگیرترین تشکل کشاورزی کشور عملکرد دکتر خاوازی وزیر جهادکشاورزی را تاکنون چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آن چیزی که امروز در افکار عمومی مطرح است این‌که بسیاری بر این باورند که دکتر خاوازی منتخب خانه کشاورز است و به‌همین دلیل انتظارات بسیاری از او وجود دارد.

حداقل انتظاری که از وزیرجهادکشاورزی می‌رود اشراف عمیق بر تعاونی‌های کشاورزی است، چرا که تعاونی‌ها، سازمان‌‌های مستقلی هستند که اساساً دخالت دولت در امور آنها خلاف قانون تلقی می‌شود و دولت در این بخش تنها می‌بایست نقش نظارتی داشته باشد.

متأسفانه در این بخش در دوره اخیر وزارت جهادکشاورزی عملکرد مطلوبی را شاهد نیستیم و رییس منصوب شده سازمان مرکزی تعاون روستایی تاکنون عملکرد مطلوبی نداشته است.

ممکن است بیشتر توضیح دهید.

به عنوان نمونه اتحادیه مرغداران میهن اعلام می‌کند که روزانه 300 تن تخم‌مرغ توزیع می‌کرده است که هم‌اکنون به‌دلیل درگیری‌هایی که میان سازمان تعاون روستایی و این اتحادیه قوی کهنسال پیش‌آمده عرضه تخم‌مرغ توسط این اتحادیه به صفر رسیده است.

اتحادیه دامداران هم در زمینه توزیع کود گلایه مشابهی دارد.

همچنین گندمکاران درخصوص تعیین قیمت تضمینی گندم و نحوه توزیع کود و سم و سایر نهاده‌ها گلایه‌های بسیاری دارند.

کشاورزان سیستان و بلوچستان نسبت به کشت بافت و نخل‌هایی که معاونت باغبانی در اختیارشان قرار داده گلایه‌هایی دارند.

این در حالی است که بسیاری از کشاورزان امیدوار بودند تا با روی کارآمدن یک وزیر جوان رویکردهای مثبت بسیاری مشاهده شود.

امروز کشاورزان نیاز به آرامشی دارند که قبل از وزارت دکتر خاوازی شاهدش بودند.

اعتقاد دارم وزیر جهادکشاورزی در بخش‌های مختلف به‌ویژه تعاونی‌ها باید تجدیدنظر اساسی کند و امور را با سازمان‌های مردم نهاد در میان بگذارد.

ما در ابتدا بسیار خوشحال بودیم که یک وزیر جوان از بخش تحقیقات سرکار آمده و می‌تواند راهکارهایی برای آینده‌نگری بهتر بخش کشاورزی ارایه دهد، اما متأسفانه امروز نارضایتی در بخش کشاورزی بسیار زیاد است.

اخیراً یکی از اعضای شورای مرکزی خانه کشاورز گلایه‌هایی را در قالب یک نامه به دبیرکل خانه کشاورز وارد کرده و متعاقب آن جنابعالی در نامه‌ای پاسخ گفتید، فارغ از این هیاهوها لطفاً گزارشی در خصوص عملکرد سه‌سال اخیر خانه کشاورز ارایه دهید.

خانه کشاورز بزرگترین تشکل تاریخی مملکت است که در کمیسیون ماده 10 احزاب ثبت شده و در چارچوب حفظ حقوق کشاورزان ایستادگی می‌کند.

خانه کشاورز همیشه منافع ملی را بر منافع صنفی ارجح می‌داند.

متأسفانه برخی اعضا از روی بغض و گلایه‌ای که از سوی دوستانشان به ما تحمیل شده مواردی را به این شکل مطرح می‌کنند.

به‌عنوان نمونه اگر گلایه و اختلافاتی در شورای مرکزی وجود دارد نباید به شکل رسانه‌ای و مخرب فعلی عملی شود.

دبیرکل خانه کشاورز منتخب اعضای 70 نفره شورای مرکزی است و یک نفر نباید به خودش اجازه دهد که به انتخاب 70 نفر بی‌حرمتی کند.

البته متأسفانه برخی رسانه‌ها در تحلیل، صنف را با خانه کشاورز مقایسه می‌کنند، در حالی‌که خانه کشاورز بدون این‌که توقعی از کشاورزان داشته باشد در حفظ حقوق آنها بر پایه ماده 5 اساسنامه که بر حفظ و دفاع از حقوق حقه کشاورزان در زمینه انسانی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تأکید دارد همیشه عمل کرده است.

خانه کشاورز به‌دلیل روابط خوبی که با مدیران بخش‌های مختلف حاکمیتی برقرار کرده، در موارد مختلف از ما مشورت گرفته می‌شود که این رویکرد مسأله حایز اهمیتی است.

خانه کشاورز با رایزنی‌هایی که انجام داده موفق شده گروه‌های تحقیقاتی را از سوئیس و فرانسه به ایران بیاورد و سمینارهایی را حتی در وزارت جهادکشاورزی برگزار کند.

من بعید می‌دانم که در تاریخ این مملکت هیچ تشکلی نظیر خانه کشاورز وجود داشته باشد که در چارچوب مقررات وزارت کشور اینگونه عملکردی را ارایه کرده باشد.

خانه کشاورز 28 دفتر در استان‌های مختلف دایر کرده است که حتی در یک دفتر از امکانات دولتی استفاده نکرده‌ است. حتی دفتر مرکزی هم در تهران با همت خود کشاورزان ایجاد شده که به نظر من دستاوردهای کمی نیست و بی‌شک ناشی از همدلی کشاورزان با هم بوده است.

با این تفاسیر باید پذیرفت که حالا اگر یک نفر از خوزستان گلایه‌ای را مطرح می‌کند نمی‌تواند خدشه‌ای به عملکرد خانه کشاورز وارد کند.

اگر یک نفر از اعضای شورای مرکزی گلایه‌ای دارد و یا نظری وجود دارد که چرا جلسه‌های شورای مرکزی تشکیل نمی‌شود یا بی‌اعتنایی‌هایی صورت می‌گیرد، باید اعضای محترم در نظر داشته باشند که تأخیر در برگزاری جلسات ناشی از اجرای پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور است.

برخی‌ها بر این اعتقادند که حضور دکتر عیسی کلانتری در کابینه به عنوان معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست باعث شده که او کمتر به مسایل کشاورزان بپردازد و یا به‌دلیل ملاحظاتی که به واسطه حضور دکتر کلانتری در دولت وجود دارد خانه کشاورز در احقاق حقوق کشاورزان دچار ملاحظه‌کاری‌هایی شده است. این مدعا را تا چه حد قبول دارید؟

اصلاً این فرضیه را قبول ندارم، چرا که دکتر کلانتری به عنوان دبیرکل، قائم مقامی را انتخاب کرده و هر روز از 7 صبح تا ساعت 16 خانه کشاورز پاسخگوی همه کشاورزان است.

همچنین دکتر کلانتری هفته‌ای دو روز در روزهای چهارشنبه و یکشنبه‌ها در خانه کشاورز حاضر می‌شود و به‌دنبال پیگیری امور کشاورزان است، به‌همین دلیل شنیدن انتقادهایی از این دست نهایت کم لطفی در حق خانه کشاورز بوده و دور از انصاف است.

در حقیقت نسبت به فردی که دانشمند بخش کشاورزی است و بهترین درک را از مسایل بخش کشاورزی دارد چنین اظهارنظرهایی کم لطفی تلقی می‌شود.

ما اعضای خانه کشاورز تا عمر داریم باید از خدمات دکتر کلانتری ممنون باشیم.

بنده که این صحبت‌ها را مطرح می‌کنم به عنوان منتخب اعضای شورای مرکزی هستم، نه منصوب دکتر کلانتری.

شخصاً در ابتدای تشکیل خانه کشاورزی با دکتر کلانتری بر سر برخی مسایل درگیر بودیم، چرا که در آن مقطع منافع ملی را متوجه نبودیم و پس از چندین سال تازه متوجه شدیم که جایگاه آب و خاک در منافع ملی کجاست.

امروز هم در خانه کشاورز حافظ تمام قد منافع کشاورزی هستیم، جز در مواردی که منافع ملی تهدید شود.

 

منبع: شماره 1162/بهمن ماه 1399/برزگر