رییس بنیاد ملی گندمکاران کشور قیمت تعیین شده ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم را با توجه به نرخ فعلی تورم «مناسب» توصیف کرد و گفت: این نرخ مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است.

«عطاالله هاشمی» در گفت‌وگویی درباره قیمت جدید خرید تضمینی گندم افزود: بنیاد ملی گندمکاران با وجود شرکت در جلسات شورای قیمت گذاری در سال‌جاری، دو سالی است که وارد اجرای کشت قراردادی در مزارع دیم گندم دوروم شده است.

رییس بنیاد ملی گندمکاران کشور با بیان اینکه امسال ۸۰ هزارتن کشت قراردادی با کارخانجات ماکارونی تفاهم شده است، اظهار داشت: سال گذشته کشت قراردادی دیم گندم دوروم به میزان ۵۰ هزار تن بوده است.

وی تصریح کرد: این قرارداد با انجمن صنفی کارخانجات ماکارونی در راستای کشت قراردادی بسته شد و این گندم ۱۰ درصد بالاتر از نرخ خرید تضمینی کارخانجات از کشاورزان خریداری شده و پول آن نیز ظرف مدت ۴۸ ساعت به طور نقدی پرداخت شد.

هاشمی گفت: با تلاش‌هایی که مجموعه بنیاد ملی گندمکاران و تشکل‌های عضو ملی شورا داشتند، برای قیمت گذاری تمام محصولات کشاورزی به ویژه گندم، امسال به قیمت مطلوب ۷هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم بر مبنای هزینه‌های تولید و سود متعارف رسیدیم.

وی اضافه کرد: امسال با توجه به نرخ تورم موجود و نهاده‌ها و وضعیت آب و هوایی امیدواریم تولید خوبی نسبت به سال‌های گذشته داشته باشیم.

عضو شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی گفت: نرخ گندم در سال زارعی جاری موجب رغبت کشاورزان شده و به نظر می‌رسد امسال کشت گندم خوبی داشته باشیم.

وی درباره خرید تضمینی گندم سال زراعی گذشته اظهار داشت: بحث میزان تولید و خرید تضمینی دولت دو موضوع متفاوت است زیرا در سال زراعی گذشته، با مشکل جدی کمبود بارندگی در مزارع دیم روبرو بودیم که خسارت زیادی به این بخش وارد کرد و موجب کاهش تولید محصول شد.

هاشمی اضافه کرد: همچنین سال گذشته با وجود بالا بودن نرخ نهاده‌های تولید، قیمت خرید تضمینی مورد رضایت کشاورزان نبود، بنابراین بخشی از نهاده‌ها در انبارها ماند، بخشی قاچاق شد و بخشی هم به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار گرفت که همین موضوع در کاهش خرید تضمینی گندم توسط دولت موثر بود.

وی اظهارامیدواری کرد: به نظر می‌رسد امسال با توجه به قیمت مناسب تعیین شده و اعلام به موقع نرخ، برنامه ریزی خوبی برای تولید انجام شود.

رییس بنیاد ملی گندمکاران گفت: بنابراین امسال قرار است در بحث کشت قراردادی با کارخانجات آردسازی در حد دو میلیون تن گندم کشت قراردادی را به امضا برسانیم که می‌تواند سال خوبی برای گندمکاران باشد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، به تازگی معاون زراعی وزارت جهاد کشاورزی خرید تضمینی گندم را برای سال زارعی جدید ۱۰ میلیون تن برآورد کرد. همچین طبق مصوبه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، برای سال زراعی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ قیمت هرکیلوگرم گندم معمولی نان ۷هزار و ۵۰۰ تومان و گندم دوروم (ماکارونی) ۷هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده است.