گردهمایی ملی مدیران ستادی و استانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با حضور عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، دکتر شیرزاد رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران،معاون باغبانی، سرپرست معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به همراه مدیران عامل اتحادیه های مرکزی ،اتحادیه های تعاونی روستایی استانی، مدیران عامل اتحادیه های تعاونی تولید، مدیران سهامی زراعی و روسای صنوف و تشکلهای کشاورزی در سالن همایش های این سازمان برگزار شد.

 عباس کشاورز در همایش ملی مدیران ستادی و استانی سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهار داشت: در دنیای امروز از بخش کشاورزی سه انتظار بیشتر نیست. اولین مورد توجه به بحث امنیت غذایی است و همه کشورها به این بحث اهمیت ویژه می‌دهند بجز دو کشور هلند و لوکزامبوگ که هلند نیز تجهیزات کشاورزی تولید می‌کند و می‌فروشد اما مبادله محصول نمی‌کند. با این حال امنیت غذایی خودش را در داخل تأمین می‌کند.

⬅️وی با اشاره به اینکه بحث امنیت غذایی وظیفه دولت است، گفت: دومین مسئله حفاظت از منابع است که این مسئولیت برای ما تکالیف زیست محیطی ایجاد می‌کند و این وظیفه همگان است.

⬅️سرپرست وزارت جهاد کشاورزی افزایش درآمدی کشاورزان را مسئله سوم عنوان کرد و گفت: فقط نمی‌توان به تولید و مسائل زیست محیطی فکر کرد چون اگر درآمد فعالان اقتصادی افزایش نیابد امکان پس انداز نیز برایشان وجود ندارد. توسعه نیز از راه پس انداز اتفاق می‌افتد نه تزریق منابع دولتی. دولت حتی اگر خیلی توانمند کار کند فقط قادر است که زیربناها را ایجاد و تقویت نماید.

⬅️این مقام مسئول با اشاره به اینکه بر اساس تئوری‌ها اگر یک امر یا موضوع بیش از ۵ چالش داشته باشد قابل حل کردن نیست، افزود: کشاورزی ما بین ۳ تا ۴ چالش دارد و به نظر بنده با دانش امروز قابل حل است.

⬅️کشاورز چالش اول را بحث آب عنوان کرد و گفت: هیچ کس فارغ از مسئله آب نباید به توسعه فکر کند. آب چالشی جدی است. کسی نمی‌تواند از آن فرار کند.

⬅️وی پایین بودن عملکرد و بهره وری را از دیگر چالش‌های بخش عنوان کرد و افزود: به طور عمومی عملکردها در بخش کشاورزی پایین است و در کنار آن بهره وری نیز پایین است. ما نمی‌توانیم از مصرف یک کیلوگرم کود یا یک متر مکعب آب به اندازه کافی پول دربیاوریم.

⬅️سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، ناپایداری منابع و ناپایداری اقتصادی را چالش سوم عنوان کرد و افزود: خاک‌های ما در معرض فرسایش و تخریب هستند ضمن اینکه در بحث ناپایداری اقتصادی نیز با ناپایداری قیمت‌ها و درآمد کشاورزان مواجه هستیم.

⬅️وی برخی دیگر از مشکلات بخش را مورد اشاره قرار داد و افزود: ما هنوز به امر تقاضا در بخش کشاورزی نپردازیم و فکر می‌کنیم که این بخش فقط جای کشاورزی چی ها است. در حالی که کشاورزی، یک موضوع اقتصادی است و بدون تقاضا، هیچ تولیدی را نمی‌توان ساماندهی کرد. این در حالی است که ما به بحث تقاضا نپرداختیم و ساختاری برای آن نداریم که این باید در دستور کار ما قرار بگیرد.

⬅️کشاورز با اشاره به اینکه هیچ تولید کننده ای نباید بدون توجه به مصرف کننده فکر کند، گفت: ما باید مراقب ۸۳ میلیون نفر مصرف کننده باشیم و اگر رابطه بین تولید و مصرف تعریف نشود هر دو طرف دچار خسارت می‌شوند.

⬅️به گفته وی بین قیمت تولید و مصرف فاصله زیادی وجود دارد که این فاصله به نفع هیچ کدام از دو طرف نیست و اگر با رویکرد برد- برد حرکت می‌کنیم باید این فاصله را به حداقل برسانیم.

💢آب و اشتغال دو چالش اصلی کشور هستند

⬅️کشاورز تصریح کرد: به اعتقاد بنده کشور با دو چالش آب و اشتغال مواجه است که بخش کشاورزی و کشاورزان می‌توانند بحث آب را حل کنند اما مسئله اشتغال باید توسط برنامه ریزان حل شود و ما می‌توانیم در این زمینه فقط کمک کنیم.

💢خوشحال می‌شوم ارز تک نرخی شود

⬅️سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه پایین نگه داشتن نرخ ارز طی سالهای گذشته به دلایل مختلفی اتفاق افتاده بود، گفت: این مسئله به بخش کشاورزی ضرر زیادی زد و بخش را بسیار آزار داد. تحریم عواقب بدی دارد اما یک نتیجه خوب آن این بود که در کشور به سمت شفافیت نرخ ارز حرکت کردیم.

⬅️وی تصریح کرد: بنده خیلی خوشحال می‌شوم اگر ارز تک نرخی شود چون این مسئله به نفع بخش کشاورزی است.

کشاورز افزود: در سالهای گذشته با صوری نگهداشتن قیمت‌ها باعث سرکوب بخش کشاورزی می‌شدیم و شرایط فعلی معلوم می‌کند که خیلی از نظریه‌ها درست نبوده است.

به گفته وی بخش کشاورزی قابلیت‌های صادراتی زیادی دارد که با اوضاع فعلی می‌توان درآمد خوبی از این بخش حاصل کرد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از ابزار صنعتی شدن کشاورزی در کشور می‌بینیم، ادامه داد: اگر این صنعتی شدن را با تجارت گره بزنیم خیلی جلوتر خواهیم رفت.

⬅️وی با اشاره به افزایش بهره وری آب و عملکرد محصولات کشاورزی در سالهای آینده گفت: باید از هر متر مربع آب، طی ۵ سال آینده ۱.۵ کیلوگرم گندم تولید کنیم. همچنین باید عملکرد گندم به بالای ۷ تن و پنبه به بالای ۵ تن در هکتار برسد.

⬅️کشاورز خطاب به نمایندگان تشکل‌ها و اتحادیه‌های بخش خصوصی عنوان کرد: بنابراین احتیاج داریم که با هم کار کنیم و دولت بدون تشکل‌ها و نظرخواهی از آنها نمی‌تواند کار کند.

⬅️وی تصریح کرد: سازمان تعاون روستایی پرچمدار انسجام تعاونی‌ها و متولی تجارت کشاورزی است.

💢بالاترین رکوردهای خرید توافقی و حمایتی از دو سال گذشته ثبت شد

⬅️در ادامه این همایش حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: در دو سال گذشته بالاترین رکوردها را در حوزه خریدهای توافقی و حمایتی ثبت کردیم.

⬅️معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: شبکه تعاون روستایی کشور بخش اعظمی از محصولات کشاورزی از جمله شیرخشک، خرما، گوجه فرهنگی، زعفران و رب گوجه را به صورت حمایتی و توافقی از کشاورزان خریداری کرده ضمن اینکه این محصولات را در بورس کالا عرضه کردیم.

وی با اشاره به اینکه در حال فعال کردن بخش صادرات نیز هستیم، افزود: اقدامات شبکه تعاون روستایی منجر به کنترل سونامی گوجه فرنگی و افت بیش از حد قیمت زعفران شد که این مسائل در نهایت به بهبود شرایط اقتصادی کشاورزان کمک می‌کند.

http://tehran.corc.ir/index.aspx?page_=dorsaetoolsenews&lang=1&tempname=tehran&sub=27&PageID=51172&PageIDF=0&BlockName=tool_dorsaetoolsenews_sample_tehran_block1571