عضو هیات مدیره بنیاد گندمکاران کشور گفت: حمایت دولت از جنبه‌های مختلف در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری، به‌خاطر تاثیر مثبت در بهره‌وری و مصرف بهینه آب، به سود کشاورزان افزایش یابد.

محمد حسین خنکال روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دولت برای اجرای سامانه نوین آبیاری تسهیلات خوبی پرداخت می‌کند، اما اجرای آن نیازمند زیرساخت‌هایی از جمله ساخت کانال انتقال آب، استخر ذخیره آب و تامین برق است که از توان مالی بیشتر کشاورزان خارج است.

وی به استفاده از نوار آبیاری یا تِیپ اشاره کرد و گفت : استفاده از این روش آبیاری نوین برای هر هکتار گندم ۱۴ هزار متر نوار لازم دارد ، تا سال گذشته برای خرید هر متر نوار آبیاری  ۸۵ تومان هزینه می شد اما اکنون هر متر از این نوار را می بایست ۲۱۰ تومان خریداری کرد.

دبیرخانه کشاورز استان سمنان ادامه داد: این نوارها یکبار مصرف و پلاستیکی بوده و براثر شدت گرما در طی یکسال از بین می روند و برای سال بعد باید دوباره خریداری شوند.

خنکال یکی از راه های کاهش مصرف آب را تشویق کشاورزان به تجهیز مزارع  به سامانه‌های آبیاری نوین دانست و افزود: تمامی کشاورزان منطقه شرق سمنان آمادگی تجهیز مزارع به این سیستم‌ها را دارند اما باید دستگاه های مربوطه زیر ساخت های آن را مهیا سازند.

وی گفت: پرداخت ۱۷ و نیم میلیون تومان به عنوان کمک ۸۵ درصدی دولت به ازای هر هکتار به کشاورزان انجام می شود تا از تحمیل هزینه‌های گزاف به کشاورزان و کاهش تولید جلوگیری گردد.

عضو بنیاد گندمکاران کشور اظهار داشت : اعطای تسهیلات دولت مشمول زمین های کشاورزی بالای چهار هزار و ۵۰۰ متر است و شامل زمین کمتر از این مساحت نمی شود.

خنکال با بیان اینکه جهاد کشاورزی هزینه ساخت استخر را نمی پذیرد و هزینه کرد از مرحله پمپاژ به بعد را قبول دارد، ابراز داشت: اگر جهاد کشاورزی می خواهد پروانه برداشت را از ۶ هزار ساعت به ۳ هزار ساعت کار تقلیل دهد و برداشت را از ۳۰ لیتر به ۲۰ یا ۱۵ لیتر برساند کشاورزان با مشکلات عدیده ای روبرو خواهند شد.

عضو هیأت مدیره بنیاد گندم کاران کشور با اشاره به دستورالعمل ضریب تعدیل چاه های آب کشاورزی، گفت: با توجه به محدود کردن برداشت آب از چاه ها، کشاورزان پنج ماه بیشتر نمی تواند برداشت آب داشته باشند که به این معناست اگر محصولی به مانند چغندر که دستکم نیاز به هفت ماه آبیاری برای کامل شدن دارد، کشاورز ۲ ماه دیگر را چه کند؟

خنکال با اشاره به کمبود اعتبار و بالا رفتن قیمت ارز ، ابراز داشت: بیشتر وسایل و تجهیزات سامانه آبیاری نوین ساخت داخل کشور است اما با بالا رفتن قیمت دلار، قیمت آنها تا سه برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه کشاورزان استان سمنان از اجرای دستورالعمل ها و بخش نامه های صادر شده توسط وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو بیشترین ضرر را می کنند، تصریح کرد: استان های غربی، شمالی و جنوبی که نزدیک به آب های آزاد هستند و بارندگی سالیانه خوبی دارند، مشکلی در اجرای این دستورالعمل ها ندارند.

عضو هیأت مدیره بنیاد گندم کاران کشور ادامه داد: کشاورز با سرمایه گذاری که انجام داده، درخت و محصولی کاشته است و تمام اقتصاد خانوارش را بر این مبنا گذاشته باید مسوولان نیز تدبیری بیاندیشند تا درآمد آنان مشخص و تضمین گردد.

به گفته مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان سامانه‌های نوین آبیاری در ۳۴ هزار و ۵۴ هکتار اراضی کشاورزی استان در سال‌های اخیر به منظور مدیریت مصرف منابع آبی اجرا شده است.

به گزارش ایرنا،از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان ۲ درصد اراضی کشاورزی است و حدود ۴۵ هزار بهره بردار در بخش های مختلف اشتغال دارند.