بیابانی، قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز با بیان اینکه احیای بخشهای کشاورزی ترک شده بزرگترین چالش پیش روی وزیر آینده است؛ گفت: بزرگترین اشتباه وزرای پیشین عدم توجه به مسائل پایه‌ای بخش کشاورزی بوده است.

صنعت کشاورزی کشور که به عبارتی مسئول تامین امنیت غذایی کشور است یکی از بخش های مهمی است که تمام کشورها غالبا با تمرکز بر آن سعی دارند قدرت غذایی خود را حفظ کنند. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پیشنهاد وزرا از جمله وزیر جهاد کشاورزی، در حضور نمایندگان و مجلسیان افراد پیشنهادی برای اخذ رای اعتماد در خصوص طرح ها و برنامه های خود صحبت کردند. از جمله برنامه هایی که از سوی ساداتی نژاد، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی مطرح شد حفظ قدرت غذایی کشور و همچنین بهره مندی از ظرفیت تشکل های بخش کشاورزی بود که به گفته کارشناسان در صورت محقق شدن چنین برنامه ای قطعا صنعت کشاورزی کشور از وضعیت نابسامان فعلی خارج می شود. با این وجود بخش کشاورزی با مشکلات و چالش های بسیاری مواجه است و هر فردی تصدی گری این وزرات خانه را به عهده بگیرد قطعا با مسائل مختلفی مواجه خواهد شد که به نظر می رسد برای برون رفت از این وضعیت بایستی از مشاوره و توان مالی و فکری بخش خصوصی،  تشکل ها و تعاونی های این بخش به بهترین نحو بهره ببرد.

ما روش کشاورزی را گم کرده ایم به همین دلیل کشاورزان از منافع کشاورزی بی بهره هستند
عنایت الله بیابانی قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز در این خصوص به خبرگزاری «بازار» گفت: به اعتقاد من یکی از بزرگترین چالش هایی که وزیر جهاد کشاورزی آینده با آن روبه‌ روست طرح احیای بخش‌های کشاورزی است که ترک شده است.

بیابانی افزود: به عبارت ساده تر اینکه الان بسیاری از دامداران دامداری های خود را از بین برده اند و کسانی که در بخش زراعت بودند زمین های زراعی خود را بدون کشت رها کرده اند که عمدتاً به علت عدم بهره مندی از مسائل اقتصادی است.

وی خاطر نشان کرد: مسئله اینجاست که در شرایطی که بخش باغداری سود هنگفتی دارد سود آن به هیچ وجه به جیب کشاورز نمی رود بلکه فردی که در پیشخوان میوه فروشی قرار می گیرد و دلالانی که در باغات حضور می یابند و میوه را از کشاورز خریداری می کنند، بیشترین سود را کسب می کند.

بیابانی با بیان اینکه ما روش کشاورزی را گم کرده ایم، افزود: باید در مسائل کشاورزی بازنگری کنیم و بررسی کنیم که چه عواملی باعث پس رفت مسائل کشاورزی می شود.

وزیر جهاد کشاورزی باید مجددا برنامه ریزی و سرمایه گذاری کند و با فراهم کردن زمینه های مورد نیاز بخش کشاورزی را احیا نماید

 وزرای پیشین جهاد کشاورزی به مسائل پایه ای بخش کشاورزی بی توجهی کردند
قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز تصریح کرد: به عنوان مثال اخیرا اعلام کرده اند که ۸۲ هزار تن برنج خارجی وارد کشور میشود در حالی که ما تولید کننده ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در استان مازندران و گیلان هستیم. لذا وزیر جهاد کشاورزی باید بازمهندسی کند که چه عاملی باعث شده برنجکار دیگر برنج نمی‌ کارد، باغدار محصول خودش را برداشت نمی کند و یا چه عاملی باعث شده دامدار دیگر شیر تولیدی اش را به کارخانه شیر تحویل نمی دهد.

وی ادامه داد: به همین دلیل تاکید داریم بر اینکه وزیر جهاد کشاورزی که به زودی مسئولیت بخش را به عهده می گیرد مجددا برنامه ریزی و همچنین سرمایه گذاری کند و با فراهم کردن زمینه های مورد نیاز بخش کشاورزی را احیا نماید. در غیر این صورت کلیه امکانات کشاورزی کشور را از دست می دهیم.

بیابانی ضمن انتقاد به عملکرد وزرای پیشین جهاد کشاورزی در دوره های قبلی گفت: عدم توجه به مسائل ریز و پایه ای  بخش کشاورزی بزرگترین اشتباهی بوده که نه تنها وزیر پیشین که وزرای پیش از وی نیز انجام داده اند.

کوتاهی های صورت گرفته در بخش کشاورزی نابخشودنی است و عدم اطلاع و عدم کارشناسی در این امر باعث شده تمام شانس های کشاورزی مان را از دست بدهیم

وزرای پیشین کشاورزی به جای اصلاح سیستم آبیاری کشور، سرچشمه ها را خشک کردند| کوتاهی های وزرای پیشین نابخشودنی است
وی ادامه داد: به عبارت دیگر وزرای پیشین جهاد کشاورزی به جای اینکه سیستم آبیاری کشور را اصلاح کنند در عوض سرچشمه را خشک کردند. همچنین به جای اینکه زمین های کشاورزی را تسطیح کنند، زمین های تسطیح شده را رها کردند. از سوی دیگر به جای اینکه دامداری ها را برای تولید شیر و گوشت تامین منابع کنند، دامداران را در تنگنا قرار داده اند و در نهایت دامداری ها به تعطیلی کشیده شده است.

این مقام مسئول گفت: این اشتباه وزرای پیشین به تدریج در همه بخش های کشاورزی تسرّی پیدا کرده و این امر باعث شده روز به روز به جای اینکه پیشرفت داشته باشیم پس رفت کنیم. به طوری که یک زمانی یک شرکت تولیدکننده به تنهایی روزانه ۱۰ هزار تن تخم مرغ در تهران توزیع می کرد اما به علت عدم برنامه ریزی در تولید و تامین نهاده های دامی این تولیدات را به صفر رساندیم و قیمت تخم مرغ امروز به ۲ هزار تومان رسیده است.

بیابانی در پایان خاطرنشان کرد: کوتاهی هایی که در بخش کشاورزی صورت گرفته نابخشودنی است و عدم اطلاع و عدم کارشناسی در این امر باعث شده تمام شانس های کشاورزی خودمان را از دست بدهیم.