مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: تاکنون ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار مبارزه علیه ملخ بومی در استان تهران صورت گرفته است.

سعید معین، مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور، درباره آخرین وضعیت مبارزه با آفت ملخ بومی در کشور اظهار کرد: بنابر آخرین آمار تاکنون ۱۷۷ هزار هکتار مبارزه علیه آفت ملخ بومی صورت گرفته و همواره برآورد می شود که ادامه سطح مبارزه در استان های سردسیر از ۲۰۰ هزار هکتار فراتر نرود.
او با اشاره به اینکه در تمامی استان‌ها کما بیش مبارزه علیه ملخ بومی صورت گرفته است، افزود: بیشترین سطح مبارزه با ملخ بومی مربوط به ملخ مراکشی است که استان‌های گیلان، زنجان، قزوین، گلستان و آذربایجان شرقی بالاترین سطح مبارزه را به خود اختصاص داده‌اند.
معین ادامه داد: تاکنون ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار مبارزه علیه ملخ بومی در استان تهران صورت گرفته و همواره در ارتفاعات بومهن و رودهن مبارزه به صورت لکه ای در حال انجام است.
مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر مبارزه‌ای علیه آفت ملخ صحرایی در استان‌های جنوبی کشور نداشتیم، بیان کرد: بنابر آمار سطح مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی در استان‌های جنوبی به ۱۹ هزار و ۳ هکتار رسیده است، اما به دلیل بارندگی در ۳ تا ۴ ماه اخیر پیش بینی استمرار بارش در جنوب عربستان و شرق آفریقا، این احتمال وجود دارد که در اواسط زمستان ملخ‌ها جا به جا شوند.
او حمله ملخ ها را تابع شرایط آب و هوایی دانست و گفت: همه ساله پیش بینی سازمان هواشناسی جهانی در اواخر شهریور و اوایل مهر مشخص می‌شود و سال گذشته پیش بینی شده بود که در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه کاهش بارندگی و دما نسبت به نرمال چند درجه بالاتر خواهد بود.

این مقام مسئول نسبت به جمعیت ۲ برابری ملخ هشدار داد و گفت: در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی در شبه جزیره عربستان و شرق آفریقا، ملخ‌ها شروع به جفت گیری و تخم ریزی می‌کنند و هر سال جمعیت هر نسل ۲ برابر می‌شود که با این وجود احتمال حمله در زمستان به شدت افزایش می‌یابد، چنانچه شرایط آب و هوایی مرطوب و خنک نباشد، شرایط برای آفت نامناسب است که در این صورت جمعیت ملخ نمی‌تواند افزایش یابد و از کشوری به کشور دیگر منتقل شود.
او درباره آخرین وضعیت تخصیص اعتبار به ملخ های صحرایی گفت: بنابر مصوبه دولت ۵۰ میلیارد تومان اعتبار از طریق سازمان مدیریت قرار است در اختیار سازمان حفظ نباتات قرار گیرد که هم اکنون به دلیل جا به جایی دولت بلاتکلیف است و امیدواریم که اولین پرداختی در مهر صورت گیرد‌.

معین در پایان محل اعتبار ملخ های بومی را استانی اعلام کرد و گفت: مبارزه با جوندگان و ملخ ها و مسائل قرنطینه ای حاکمیتی است و مبارزه با آفات و بیماری و هزینه های گیاهی از محل اعتبار استانی است و استان ها اعتبارات خود را باید از استانداری ها بگیرند، چنانچه اعتبار کم بود، آنها را توجیه کنند تا اعتبار را افزایش دهند.

منبع: خبرنگاران جوان