سازمان هواشناسی با اشاره به تداوم فعالیت سامانه بارشی در ۹ استان نسبت به اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و خسارت به محصولات کشاروزی هشدار داد.

 بر اساس تحلیل جدیدترین نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در برخی مناطق گیلان،‌ مازندران، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی در شمال شرق تهران و شمال غرب سمنان در برخی ساعات رگبار و رعدوبرق روی می‌دهد.

همچنین امروز در ارتفاعات زاگرس جنوبی واقع در جنوب و شرق کرمان، شمال هرمزگان و جنوب شرق فارس افزایش ابر، رگبار پراکنده، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

فردا دوشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی در استان‌های گیلان، مازندران، تهران و سمنان بارش پراکنده و طی ساعات بعدازظهر در جنوب و ارتفاعات هرمزگان افزایش ابر و رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

سه‌شنبه در اکثر مناطق کشور جو پایداری حاکم است. از اواخر وقت چهارشنبه در برخی مناطق شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل و غرب سواحل دریای خزر بارش پراکنده روی می‌دهد.

روز پنجشنبه بارش در گیلان، مازندران، اردبیل، گلستان و شمال آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌شود. روزهای دوشنبه و سه‌شنبه دما در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل افزایش می‌یابد.

 توصیف سامانه اول: ادامه فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق. وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

یکشنبه 1401/06/20: شمال آذربایجان شرقی، شمال و شرق اردبیل، شمال تهران، نیمه شمالی سمنان، غرب و شمال هرمزگان، شرق فارس، ارتفاعات مازندران، جنوب غرب و غرب کرمان.

دوشنبه 1401/06/21: غرب و دامنه و ارتفاعات مرکز کرمان، ارتفاعات شمال تهران.

اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل‌ها، کاهش شعاع دید، اختلال در ترددهای برون شهری، احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی محلی معابر، احتمال آسیب به سازه‌های موقت.

توصیه: پرهیز از هرگونه تردد و اسکان موقت مسافران در حاشیه رودخانه ها و مسیل‌ها. احتیاط از هرگونه فعالیت های کوهنوردی، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط جابجایی عشایر کوچ‌رو، اقدامات پیشگیرانه از خسارت در فعالیت‌های کشاورزی.

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری

نوع مخاطره: وزش باد شدید، در مناطق مستعد توام با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

یکشنبه 1401/06/20: جنوب و شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب سمنان، قم، جنوب تهران، شمال و شرق اصفهان، جنوب و غرب خوزستان و جنوب ایلام.

دوشنبه 1401/06/21: شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی خراسان رضوی و غرب خوزستان.

اثر مخاطره: وزش باد شدید و احتمال خیزش گردوخاک، احتمال کاهش کیفیت هوا و دید افقی، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تأسیسات حساس به گردوغبار.

توصیه: امتناع از ترددهای غیر ضروری در فضای باز برای سالمندان، کودکان و افراد آسیب پذیر با بیماریهای تنفسی، همراه داشتن ماسک کافی توسط زائرین شرکت کننده در راه‌پیمایی اربعین در عبور از گذرگاه‌ها، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.