بر زمین ماندن محصولات کشاورزی به دلیل مازاد تولید و نبود خریدار از جمله معضلاتی است که هرازگاهی دامن یکی از محصولات کشاورزی را می‌گیرد از گوجه فرنگی و سیب زمینی گرفته تا هندوانه و خیار و امسال پیاز مازاد کشاورزان جیرفت و کهنوج و جنوب کشور است که با وجود هزینه تمام‌شده 800 تا 900 تومانی حتی با قیمت 1000 تومان هم خریدار ندارد.

عنایت‌الله بیابانی، عضو اتحادیه باغداران و نائب رئیس خانه کشاورز در گفت‌وگو با پانا درباره تصاویر و فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی برای مازاد پیاز تولیدکنندگان و روزی زمین‌ ماندن این محصول وجود دارد، اظهار کرد: « در مناطق کهنوج تولید با افزایش انبوه مواجه شده است به همین دلیل شاهد کاهش قیمت پیاز در کشور هستیم. این درحالی است که وزارت جهاد کشاورزی باید ساختار تولید را تعیین کند و تنها براساس نیاز تولید صورت گیرد. کشاورزان به دلیل نبود برنامه‌ریزی تولید افزایش کاشت داشته‌اند که این موضوع در کنار بارش‌های مناسب با افزایش میزان تولید همراه شده است.»

وی افزود:‌ « از سوی دیگر پیاز با افزایش بارش در بوته خود لهیده شده است که یکی از دلایل عدم استقبال از فروش این موضوع است اما مهمترین دلیل ماندن پیاز تولیدی روی دست کشاورزان این است که کشت بیش از نیاز داخلی بوده است به طور مثال به جای آنکه 3 تا 5 هکتار تولید شود کشاورزان زمین‌های بیشتری را به این موضوع اختصاص داده‌اند و این امر موجب مازاد تولید شده است.»

کاهش سود نتیجه افزایش تولید بوده است

بیابانی عنوان کرد:‌ « قیمت تمام‌شده پیاز 800 تا 900 تومان است و طبیعی که کاهش حاشیه سود دستاورد افزایش تولید بوده است. البته سازمان تعاون روستایی برای حل این موضوع وارد عمل شده است این درحالی است که تنظیم بازار به عهده وزارت صمت است و برای تنظیم بازار نباید تنها به واردات در زمان کمبود بازار بسنده کرد.»

وی افزود:‌ « متاسفانه به دلیل بارش‌های بالا بخشی از پیاز کشاورزان برای انبارداری مناسب نیست. بنابراین در نبود صنایع تبدیلی برای استفاده از تولید صورت گرفته بدیهی است که بخشی از تولید از دست می‌رود.»

بسته شدن برخی از مرزها صادرات را محدود کرد

نائب رئیس خانه کشاورز کشور تصریح کرد:‌ « این موضوع در مورد سایر محصولات کشاورزی از جمله گوجه فرنگی نیز وجود دارد. از 13 کارخانه رب گوجه فرنگی کشور تنها 5 کارخانه فعال است. نکته اساسی‌تر این است که مرزهای «دوقارون» و «باشماق» بسته است و درحالی که از گذشته از این مرزها صادرات انجام می‌شد به دلیل گرانی حمل و نقل کامیونی صادرات آن نیز به صرفه نیست.»

واسطه‌گری معضل بخش تولید است

وی افزود:‌ « متاسفانه واسطه‌گری یکی از مشکلات مهم بخش کشاورزی است و حتی در این شرایط هم که کشاورزان با زیان بالا همراه شده‌اند، دلالانی وجود دارند که به کشاورز مراجعه کرده و خواستار خرید با ضرر از کشاورزان هستند. ساختار کشت در کشاورزی باید تغییر کند و سازمان میادین باید غرفه‌داران را ترغیب کنند تا بخشی از پیاز را خریداری کرده و مازاد تولید میان استان‌ها توزیع شود.»

بیابانی عنوان کرد:‌ « تولید کننده باید بتواند از زحمت خود بهره گیرد، بنابراین تا زمانی که کشت و توزیع مناسب در بخش کشاورزی وجود نداشته باشد این نابسامانی‌ها ادامه خواهد داشت.»

وی با بیان اینکه بیش از 95 درصد فعالان بخش کشاورزی بخش خصوصی هستند، گفت:‌ « این درحالی است که سیاستگذاران و برنامه‌ریزان در این بخش دولتی هستند. سازمان تعاون روستایی در بحران اخیر پیاز جهرم و جیرفت را به سایراستان‌ها انتقال داده است اما مازاد تولید هنوز هم وجود دارد. دولت نباید متحمل هزینه‌هایی شود که باید در بخش آموزش‌های لازم به کار گرفته شود.»

کشت باید متناسب با اقلیم هر منطقه انجام شود

نائب رئیس خانه کشاورز عنوان کرد:‌ « باید نیاز واقعی بازار شناسایی شود و مطابق با نیاز و اقلیم هر منطقه کشت صورت گیرد.»

وی تاکید کرد:‌ « باید برنامه‌های کشاورزی با نظارت دولت و مدیریت صاحبنظران این بخش تنظیم شود تا هم بتوان بازار را به خوبی تنظیم کرد و هم صادرات مناسب داشت.»

منبع: پانا