پسته ایران در حال سقوط به رده‌های سوم و چهارم تولید است | دولت برای بازپرداخت وام‌های جدید تنفس دو ساله اعلام کند.

پسته کرمان طی سال‌‌های اخیر بارها به دلیل شرایط جوی نامساعد آسیب دیده و کشاورزان پسته‌کار با ضرر و زیان‌های زیادی مواجه شده‌اند.

سال گذشته سرمازدگی بیش از 30 درصد محصول پسته را از بین برد و امسال نیز سرمای بهاره در دو نوبت، خسارت سنگینی به باغ‌های پسته شمال کرمان وارد کرد.

دبیر خانه کشاورز استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فردای کرمان، میزان خسارت سرمازدگی امسال را 20 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که شدت سرمازدگی فروردین‌ماه به حدی بود که جوانه‌های زایشی سال آینده را نیز از بین برده است.

مهدی سیف‌الدینی با اشاره به خسارت سیل تابستان امسال به باغ‌های پسته، خواستار کمک فوری به کشاورزان خسارت‌دیده از سیل شد و افزود: «هزینۀ کشاورزان برای نجات درختان پسته و تخلیۀ گل‌ولای وارد شده به باغ‌ها در هر هکتار بیش از 60 میلیون تومان برآورد می‌شود و با توجه به ضرر و زیان‌ کشاورزان طی سال گذشته و امسال، آن‌ها نیازمند کمک اورژانسی هستند».

وی همچنین با اشاره به مصوبۀ سال گذشتۀ مبنی بر امهال وام‌های کشاورزی برای جبران خسارت سرمازدگی، گفت که بانک‌های استان در این خصوص سلیقه‌ای عمل کرده‌اند و همۀ کشاورزان موفق به استفاده از این تسهیلات نشدند.

به گزارش فردای کرمان، سیف‌الدینی با اشاره به خسارت سرمازدگی به محصول پسته، گفت: «سرمازدگی در بهار امسال دو مرحله رخ داد، یک بار در روزهای هفتم تا نهم فروردین‌ماه و یک بار هم 31 فروردین اتفاق افتاد که طی آن 160 هزار هکتار از باغ‌های پسته استان، معادل 80 درصد باغ‌ها، صددرصد دچار سرمازدگی شدند».

وی با بیان اینکه سرمازدگی باغ‌ها از 30 درصد تا 200 درصد رخ داده است، توضیح داد: «منظور از 200 درصد این است که در این باغ‌ها حتی محصول سال آینده هم از بین رفته است».

دبیر خانه کشاورز استان کرمان با اشاره به این‌که برخی مناطق استان سال گذشته هم به دلیل سرمازدگی پسته نداشتند، افزود: «مناطقی که سال گذشته در شهرستان‌های سیرجان، زرند و رفسنجان پسته نداشتند، جزو مناطقی بودند که به دلیل قرار داشتن در دشت‌های پَست، در معرض خطر بیشتر سرمازدگی قرار دارند و با سرمازدگی که در سال‌جاری اتفاق افتاد و خسارتی که به محصول امسال و سال آیندۀ این باغ‌ها وارد شد، کشاورزان زیادی داریم که سه سال متوالی عملا محصولی نداشته و نخواهند داشت».

وی با بیان اینکه میزان خسارت سرمازدگی را 13 تا 15 هزار میلیارد تومان برآورد کرده‌اند، گفت: «سازمان‌‌های مردم‌نهاد معتقدند که میزان خسارت 20 هزار میلیارد تومان است».

سیف‌الدینی ادامه داد: «در شورای‌ گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مصوب کردند که 13 هزار میلیارد تومان وام دو تا سه ساله به کشاورزان پرداخت خواهد شد اما متاسفانه هنوز خبری از پرداخت این تسهیلات نیست».

وی همچنین با اشاره به سفر هیات دولت به استان کرمان و تصویب پرداخت چهار هزار میلیارد تومان برای جبران خسارت سرمازدگی، اظهار کرد: «هر هکتار زمین حداقل 30 میلیون تومان هزینه دارد. با رقمی که برای جبران خسارت اعلام شده، احتمالا به هر هکتار، 20 تا 30 میلیون تومان تعلق می‌گیرد که این میزان نمی‌تواند گره‌گشا باشد».

دبیر خانه کشاورز استان کرمان گفت: «کشاورزانی که دو سال متوالی دچار خسارت شده‌اند و محصول سال آینده آن‌ها هم از بین رفته است باید حداقل برای هر هکتار، وام‌ 100 میلیونی با سود پایین دریافت کنند تا بتوانند بخشی از خسارت وارد شده را جبران کنند».

کشاورزان خواهان تنفس در بازپرداخت وام‌های جدید هستند

وی درخصوص مصوبۀ سال گذشتۀ دولت مبنی بر امهال وام‌های کشاورزی و بخشودگی سود و دیرکرد این تسهیلات، توضیح داد: «این کار ناقص انجام شد. بر اساس ابلاغ هیات دولت درخصوص امهال وام‌های 1400 برای جبران خشکسالی و سرمازدگی، این وام‌ها سه سال باید بدون سود و دیرکرد محاسبه می‌شد اما بانک‌ها مصوبه را دقیق اجرا نکردند».

سیف‌الدینی بیان کرد: «به عنوان مثال، تعدادی از بانک‌ها سود و دیرکرد یک سال را از کشاورز نگرفتند و سررسید را بر اساس نظر کشاورز، دو تا سه سال به تعویق انداختند و سود و دیرکرد آینده را از کشاورز گرفتند».

وی ادامه داد: «وحدت رویه‌ای در امهال وام‌های کشاورزی صورت نگرفت و بانک‌ها سلیقه‌ای عمل کردند و تعدادی اصلا زیر بار نرفتند».

دبیرخانه کشاورز استان کرمان ادامه داد: «با توجه به سرمازدگی عام امسال، امیدواریم دولت وام‌های 1401 را سیستماتیک به تعویق بیندازد و حداقل دو سال تنفس بدهند».

خسارت 6 هزار میلیاردی سیل به باغ‌های پسته

وی در ادامه با اشاره به خسارت سیل به باغ‌های پسته شمال استان کرمان، گفت: «بالغ بر 60 هزار هکتار از باغ‌ها و اراضی کشاورزی شمال استان در سیل دچار خسارت شده‌اند که میزان این خسارت، شش‌هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود».

سیف‌الدینی یادآور شد: «در جریان سیل، هزار و 60 رشته قنات و حدود پنج تا شش هزار کیلومتر کانال‌های آبرسانی خسارت دیدند».

وی با بیان این‌که 14 شهرستان شمالی استان کرمان در سیل اخیر دچار خسارت شدند، گفت: «سیل در شهرستان رفسنجان، یک لایۀ نیم متری گل‌ولای وارد باغ‌ها کرده و جوی، پشته و کرت‌‌بندی باغات را کاملا از بین برده است».

دبیرخانه کشاورز استان کرمان بیان کرد: «در هر هکتار حدودا 40 تا 50 میلیون تومان باید هزینه شود تا گل‌ولای را از باغ‌ها خارج کنند، مجددا کرت‌بندی کنند، کانال‌های آبرسانی را نیز تعمیر کنند تا بتوانند مجددا باغ را آبیاری کنند».

وی ادامه داد: «کشاورزی که دو سال متوالی به دلیل سرمازدگی پسته نداشته و روی محصول سال آینده هم نمی‌تواند حساب کند، با مشکلات مالی جدی مواجه است و باید اورژانسی به این وضعیت او رسیدگی شود و هزینۀ بهسازی باغ فوری به حساب او واریز شود زیرا تاخیر در ساماندهی باغ‌ها و خارج کردن گل‌ولای سبب می‌شود ریشۀ درختان به دلیل کمبود اکسیژن از بین برود».

سیف‌الدینی تاکید کرد: «باید کمک کنند تا کشاورزان سیل‌زده بتوانند درخت‌ها را نجات دهند».

بازار کاذب پسته و سود دلالان

وی در ادامه با اشاره به آیندۀ بازار پسته، خاطرنشان کرد: «باید دربارۀ بازار پسته عاقلانه فکر کنیم. ما جایگاه خود را در دنیا از دست داده‌ایم و در حال حاضر تعیین‌کنندۀ قیمت پسته نیستیم. آمریکا، ترکیه و اسپانیا قیمت پسته را تعیین می‌کنند و ایران در حال سقوط به رده‌های سوم و چهارم تولید است».

دبیر خانه کشاورز استان کرمان ادامه داد: «تولید پسته در اثر خشکسالی، افت آب‌های زیرزمینی و سوءمدیریت در بخش آب، سبب شده منابع آبی را از دست بدهیم و باغ‌ها در حال خشک شدن هستند. وقتی تولیدکنندۀ اول پسته در جهان نیستیم، قیمت را هم نمی‌توانیم تعیین کنیم».

وی بیان کرد: «در چنین شرایطی بازار کاذبی حدود سه ماه پیش در کشور شکل گرفت و قیمت پسته به حدود 340 هزار تومان هم رسید اما مجددا به 250 هزار تومان رسیده است زیرا فقط 10 درصد پسته مصرف داخلی دارد و مابقی آن صادر می‌شود و صادارت پسته هم قیمت مشخصی دارد. پسته ایران با قیمت هشت تا 9 دلار صادر می‌شود که با این نرخ، قیمت پسته در داخل باید 260 هزار تومان باشد و در حال حاضر هم با صحبت‌هایی که درخصوص برجام و پایین آمدن قیمت دلار مطرح است حتی با نرخ 250 هزار تومان هم کسی حاضر به خرید پسته نیست».

سیف‌الدینی افزود: «در این بازار کاذب فقط دلال‌ها سود بردند و بسیاری از کشاورزان که گمان می‌کردند قیمت پسته بالاتر خواهد رفت از فروش محصول خود خودداری کردند».

فردای کرمان/