مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه از بعدازظهر فردا 19 آبان با ورود سامانه بارشی به کشور مجددا برف و باران خواهیم داشت، گفت: با توجه به بارش های پیشِ رو کشاورزان چندین توصیه را در دستور کار قرار دهند.

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه دریای خزر امروز مواج است، ادامه داد: امروز در استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس در نوار غربی کشور، جزایر شمال خلیج فارس و استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز شامل قزوین، البرز و تهران بارش پراکنده گاهی رعد و برق و وزش باد داریم.

وی افزود: روز دوشنبه ۱۹ آبان به طور موقت از میزان ابرناکی و بارش در کشور کاسته می شود و فقط در شمال خراسان رضوی و ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده داریم.

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی ادامه داد: از بعدازظهر دوشنبه با ورود سامانه بارشی جدید به کشور مجدداً در استان‌های واقع در نیمه غربی کشور بارش باران گاهی با رعد و برق و وزش باد شدید موقت داریم.

ضیائیان افزود: امروز و فردا کاهش دما در شرق سواحل شمالی کشور و شمال شرق کشور پیش‌بینی می‌شود و بیشترین میزان کاهش دما بین ۶ تا ۱۰ درجه در شمال شرق کشور خواهد بود.

وی افزود: روز سه شنبه ۲۰ آبان دامنه بارش ها علاوه بر نیمه غربی کشور، استان‌های ساحلی خزر و دامنه‌های جنوبی البرز را هم در بر می گیرد.

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اظهار کرد: روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری، بارش ها نیمه شمالی کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد و شمال استان های فارس، بوشهر و کرمان را هم در برمی‌گیرد.

* چند توصیه برای کشاورزان در این روزهای بارانی 

ضیائیان اظهار کرد: با توجه به بارش های پیش رو توصیه می شود در استان گیلان بررسی بارهای باغات کیوی با توجه به وزش باد، خودداری از محلول پاشی و کودپاشی باغات و مزارع در دستور کار اشد؛ همچنین در استان کردستان توصیه می شود تسریع در برداشت سیب زمینی و انار و انتقال به انبار در دستور کار باشد.

وی ادامه داد: در استان چهارمحال و بختیاری ضرورت دارد تسریع در برداشت سیب زمینی و چغندر قند و استفاده از کود سولوپتاس در مزارع کلزا در دستور کار قرار گیرد؛در استان ایلام تسریع در برداشت برنج در مناطق سردسیر، در استان زنجان جمع آوری سیب زمینی و چغندر قند و انتقال به انبار و در استان لرستان تسریع در برداشت چغندر قند در دستور کار باشد.

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: در استان خوزستان کشاورزان تسریع در برداشت برنج باقیمانده، انتقال خرما و برنج از فضای باز به انبار ها و عدم آبیاری ذرت را در دستور کار قرار دهند.

ضیائیان افزود: توصیه می شود در استان همدان ترمیم و استحکام پوشش گلخانه ها، برداشت چغندر قند بعد از بارش ها وپوشش دهی جایگاه های تهیه کشمش، در استان گلستان کشت کلزا با توجه به بارش ها و در استان مازندران عدم محلول پاشی مرکبات و تسریع در برداشت برنج راتون و برنج کشت مجدد در دستور کار باشد.

* آسمان تهران روز آینده صاف تا قسمتی ابری

وی در تشریح وضعیت جوی پایتخت گفت آسمان تهران روز آینده صاف تا قسمتی ابری گاهی با وزش باد پیش‌بینی می‌شود، بیشینه و کمینه دما فردا در تهران ۲۱ درجه خواهد بود.

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: روز آینده بندرعباس با بیشینه دمای ۳۲ درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و بجنورد با کمینه دمای یک درجه زیر صفر سردترین مرکز استان خواهد بود.