سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه خرید میوه شب عید در موعد مقرر توسط اتحادیه‌ها به صورت استانی تامین می‌شود، گفت: با توجه به اینکه ۱۰ هزار تن سیب زیر درختی آذربایجان غربی خریداری شده، مطالبات باغداران پرداخت شده است.

ذبیح الله اعظمی ساردوئی در توضیح نشست امروز سه‌شنبه کمیسیون متبوع خود با حضور وزیر جهاد کشاورزی و تعدادی از معاونان و مدیران کل این وزارتخانه، گفت: خط اعتباری ۵ هزار میلیارد تومانی مکانیزاسیون برای تحویل تراکتور، کمباین و سایر تجهیزات که مدت‌ها کشاورزان پشت خط آن قرار داشتند گشایش یافت که به شکل استانی اختصاص پیدا می‌کند.

نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه بر اساس گزارش ارائه شده خرید تضمینی برنج به استان‌های شمالی ابلاغ و تامین اعتبار شده و توسط اتحادیه تعاون روستایی اجرا می‌شود، ادامه داد: ۴۰ غرفه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در تهران توسط معاونت وزارت جهاد کشاورزی با توجه به فصول سال در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

اعظمی با تاکید بر اینکه درباره انواع کودهای شیمیایی نیز موضوعاتی مباحثی مطرح شد و براساس گزارش‌های دریافتی کمبود کود در کشور وجود ندارد، عنوان کرد: وزیر جهاد کشاورزی در مورد بالا بودن قیمت کودهای شیمیایی نیز توضیحاتی ارائه کرد که به‌رغم افزایش قیمت جهانی کود در بازارهای جهانی، قیمت این محصول در کشور نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه درباره کودهای شیمیایی تقلبی در بازار نیز مقرر شد معاونت مربوطه موضوعات را با جدید پیگیری و با واحدهای متخلف برخورد کنند هرچند که در محصول تولیدی واحدهای دولتی مشکلی وجود ندارد، گفت: قیمت کنونی کودهایی شیمیایی حدودا ۲ تا ۳ برابر نرخ فعلی در بازار داخلی است و مابه‌التفاوت آن را دولت به صورت یارانه‌ای پرداخت می‌کند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خرید میوه شب عید در موعد مقرر توسط اتحادیه‌ها به صورت استانی تامین می‌شود و روند همانند سالهای گذشته نیست و فسادها به حداقل می‌رسد، عنوان کرد: با توجه به اینکه ۱۰ هزار تن سیب زیر درختی استان آذربایجان غربی خریداری شده، مطالبات باغداران پرداخت شده است.

اعظمی با اشاره به اینکه بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد که در زمینه حذف واسطه‌ها و دلال‌ها اقدام کند هرچند در این زمینه پاسخ قانع کننده ای به کمیسیون ارائه نشده است، افزود: وظیفه خرید مرغ مازاد بازار بر عهده اتحادیه‌ها قرار گرفته شده است که اقدام خوبی محسوب می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نمایندگان در این نشست به دلیل اقدامات خوب وزارت جهاد کشاورزی در زمینه ساماندهی شیلات و صید ترال در جنوب کشور تشکر کردند و در زمینه خرید تضمینی محصولات کشاورزی، دانه‌های روغن و کشاورزی قراردادی برنج مباحثی را مطرح کردند، عنوان کرد: نماینده چابهار در زمینه مشکلات آبی و خاکی در سیستان و بلوچستان نکاتی مطرح کرد.

ایرنا/