قائم مقام خانه کشاورز ماجرای برگشت‌خوردن میوه‌هایی که ایران در آن‌ها حرف برای گفتن دارد را مشکوک به جریان‌های سیاسی عنوان کرده و معتقد است وزارت جهاد کشاورزی باید یک برخورد قاطع نسبت به این موضوع نشان دهد.

سه روز پس از شایعه بازگشت خوردن محصولات صادراتی بالاخره وزارت جهاد کشاورزی لب به سخن گشود و اعلام کرد که ماجرای بازگشت دادن سیب زمینی از ازبکستان شایعه بوده و موضوع بازگشت دادن برخی از محصولات کشاورزی به علت استفاده کردن از سمومی است که مورد تائید کشورهای واردکننده این محصولات نیست و مقرر شد در این موضوع بررسی‌هایی انجام شود. با این حال برخی از کارشناسان حوزه کشاورزی معتقدند برگرداندن برخی از محصولات مرغوب ایرانی که پیش‌ از این متقاضی‌های زیادی داشته می‌تواند یک جریان سیاسی باشد.
موضوع بازگرداندن فلفل دلمه‌ای و سیب‌زمینی با کیوی فرق دارد
«عنایت‌الله بیابانی» رئیس اتحادیه باغداران درباره محصولات کشاورزی برگشت داده‌شده از کشورهای مختلف به پانا گفت: «مسئله برگشت دادن محصولاتی مانند سیب‌زمینی (البته اگر شایعه نباشد) یا فلفل دلمه‌ای و کیوی با هم تفاوت دارد. ممکن است در برخی از این محصولات اشتباهی رخ داده باشد اما نباید به همه محصولات کشاورزی تعمیم داده شود. برای مثال همان کیوی که برگشت داده‌شده جزو محصولاتی است که ایران در آن حرف برای گفتن دارد و تا سال‌های پیش از کشورهایی مانند دبی و هند متقاضی داشت حالا امسال همین کشورها این میوه را برگشت می‌دهند. من نمی‌دانم چه اتفاقی در حال رخ دادن است ولی این مسئله عادی نیست.»
بازگرداندن محصولات کشاورزی ایران مشکوک است
بیابانی با بیان اینکه مسئله بازگشت میوه‌ها همچنان در دست بررسی است، عنوان کرد: «موضوع بازگشت محصولات خوب ایرانی از کشورهای حاشیه‌ای جای سؤال است و ما در حال بررسی کارشناسی این موضوع هستیم تا با کشورهای مختلف هماهنگ کنیم ببینیم چه اتفاقی به وجود آمده است.»


اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها موضوع سم‌های کشاورزی را پیگیری کنند
رئیس اتحادیه باغداران درباره نهاد مرتبطی که ناظر سموم استفاده شده در محصولات کشاورزی است، گفت: «قاعدتاً وزارت کشاورزی باید در جریان باشد زیرا موسسه تحقیقات دارد و بررسی آفات و نظارت بر بسیاری از ابزارهای تولیدی در وزارتخانه وجود دارد ولی اکنون فعالیت‌ها به چه شکل است هماهنگ نیستیم و نمی‌دانیم چه می‌کنند. به‌هرحال اتحادیه‌ها و تشکل‌ها که خودشان متولی قضیه هستند، باید به‌روز باشند زیرا تعاونی‌ها از کشاورزان تشکیل شده و کشاورزها تولیدات شان را به تعاونی‌ها می‌دهند. همچنین سم و کودشان را هم از تعاونی‌ها می‌گیرند که از طریق دولت تزریق می‌شود و قطعاً کیفیت‌شان مورد بررسی سازمان ذی‌ربط و جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد.»
وی با اشاره به اینکه ممکن است این شایعه‌ها یک جریان سیاسی در منطقه باشد، گفت: «این بازی می‌تواند یک جریان سیاسی باشد که برای فروش نرفتن محصولات کشاورزی ایران راه افتاده است. ما حدود 2 میلیون تا 2 میلیون و 700 هزار تن مرکبات در مازندران داریم که کشورهای حاشیه دریای خزر همیشه از آن استفاده کرده‌اند و حالا اگر بخواهند برچسبی بزنند باید بازنگری و بازمهندسی شود.»
کشاورزان نقشی در تعیین سموم مورد استفاده‌شان ندارند
عنایت‌الله بیابانی درباره هماهنگی میان نوع سموم استفاده‌شده در میوه‌هایی که صادر می‌شود و قوانین کشورهای پذیرنده گفت: «یک کشاورز خودش تعیین‌کننده نیست بلکه سموم از طریق وزارتخانه به تعاونی‌ها یا سازمان‌هایی که مورد توجه وزارتخانه است، داده می‌شود. قطعاً سازمان‌های نظارتی در وزارتخانه وجود دارد که بداند چه مقدار یا چه نوع سمی استفاده شود. کشاورزها براساس دستورالعمل‌هایی که اعلام شود، عمل می‌کنند. در مورد میوه‌ای مانند کیوی که اصلاً سم‌پاشی وجود ندارد و خب موضوع کود مورد استفاده در کیوی مهم است و با این وجود برخلاف اینکه ایران عمر جوانی برای تولید کیوی دارد و حتی از نیوزلند که خاستگاه کیوی در دنیا است، مشتری دارد راه انداختن چنین جریانی نمی‌تواند درست باشد و شک‌برانگیز است. قطعاً سازمان‌های تصمیم‌گیر وزارتخانه هم باید عکس‌العمل شدید نشان دهند تا این ابهام و سوءبرداشت ایجاد‌شده برطرف شود.»