رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: به دلیل وجود کمباین های فرسوده ریزش ۴.۷ درصدی در زمان برداشت غلات در کشور وجود دارد.

کریم ذوالفقاری رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی امروز  در کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی اظهار داشت: مکانیزاسیون به معنای ورود ادوات، فناوری ها و ماشین آلات کشاورزی به مزارع بوده و  تراکتور تنها یکی از این ادوات است.

وی افزود: در کشور 580هزار تراکتور شماره گذاری شده داریم که حدوو 320هزاردستگاه آن بالای 13 سال( حداکثر عمر مفید) عمر دارند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی افزود: یکی از سیاست‌های ما افزایش اسب بخار ناوگان ماشینی و نوسازی این تجهیزات است. از سال‌های 40تعدادی تراکتور رومانیایی وارد کشور شد که دیگر خارج نشد و  نیاز است برای  این تجهیزات تدابیری اتخاذ شود.

به گفته وی تراکتور های بالای 13 سال مصرف سوخت بسیاری دارند و سالی 600 میلیون لیتر و 9 هزار میلیارد تومان به‌خاطر فرسوده بودن ناوگان گازوییل مصرف می شود.

ذوالفقاری در ادامه به ریزش غلات نیز اشاره کرد و گفت:در کمباین 4.7 درصد ریزش غلات داریم و این نشان دهنده این است که وضعیت خوبی در این بخش  نداریم؛ از 10 روز دیگر بحث برداشت گندم ابتدا از سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود و سپس به خوزستان و سایر استان‌های دیگر تسری می یابد.

وی در ادامه تصریح کرد: از 20 هزار کمباینی که در کشور داریم 8700 دستگاه زیر 13 سال و بیش از 55 درصد بالای 13 سال عمر دارند.

به گفته وی در دو ماه اخیر 510 دستگاه کمباین در استان‌ها جذب شده اند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: بالاترین ریزش غلات در استان های بوشهر،سیستان و بلوچستان، کردستان،گیلان و کمترین نیز متعلق به البرز، فارس، قم و اردبیل است.

وی عنوان کرد: دو سال است که خط مکانیزاسیون اعتبار نداشت. تقریبا از اواسط آذرماه دوهزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد که در سایر استانها ابلاغ شد و تا امروز 1540 میلیارد تومان طی دوماه در استان ها جذب شده است.

ذوالفقاری در ادامه گفت: بحث اصلی ما در مرکز مکانیزاسیون  ورود ماشین به مزرعه، افزایش بهره‌وری در ابتدای تولید تا استفاده از پسماند، زائدات، بقایای بخش کشاورزی در انتهای حلقه تولیدات است.

تسنیم/