دبیر خانه کشاورز استان سمنان:
تگرگ به محصول سال آتی تاکستان های شاهرود هم خسارت زد

شاهرود-ایرنا- دبیر خانه کشاورز استان سمنان میزان خسارت وارد شده به باغ های انگور شاهرود بر اثر تگرگ را 150 درصد عنوان کرد و گفت: تگرگ نه تنها به 100 درصد محصول سال جاری تاکستان های شاهرود بلکه به 50 درصد محصول سال آینده نیز خسارت زد.

محمد حسین خنکال شنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به بارش تگرگ پس از سرمازدگی بهاره در باغ های شهرستان شاهرود، اظهار داشت: کشاورزان هنوز داغدار سرما بودند که تگرگ قلبشان را نشانه گرفت و 10درصد محصول باقی مانده از سرما که دلگرمی کوچک کشاورزان بود را از بین برد.

وی شدت و طولانی مدت بودن بارش تگرگ در شاهرود را عجیب و بی سابقه خواند و افزود: این موضوع باعث شد درختان انگور برگی بر تنشان نماند و عریان و بدون بار پیش چشم کشاورزان قامت خم کنند تا داغ افرادی که چشم به راه تابستان و چیدن محصولات نوبرانه خود هستند را تازه کنند.

دبیر خانه کشاورز استان سمنان با بیان اینکه بارش تگرگ درختان پسته باغ های شرق میامی را هم بی نصیب نگذاشت، افزود: کارشناسان جهاد کشاورزی لازم است که برای ثبت خسارت های وارد شده به کشاورزان، مزرعه به مزرعه و باغ به باغ به صورت مجزا سرکشی کنند.

خنکال تأکید کرد: اقتصاد شاهرود وابسته به کشاورزی است و اگر کشاورزان پول داشته باشند بازار چرخه طبیعی خود را طی میکند اما با شرایطی که به وجود آمد، زنجیره ای که از اتصال کشاورزان، کامیون داران، کارگران، میدان تره بار و راننده های نیسان تشکیل شده فلج خواهد شد و آثار آن سه ماه دیگر که شروع فروش نوبرانه کشاورزان است، قابل لمس خواهد بود.

 وی با بیان اینکه کشاورزان 6 ماه به صورت شبانه روزی زحمت کشیدند و بعد از این حادثه رمقی برایشان نمانده که از باغ های خود سرکشی کنند، تصریح کرد: اکنون تنها چیزی که کشاورزان را همراهی می کند بدهکاری آن ها است که حاصل خرید کود و سم اقساطی برای باغ ها و مزرعه هایشان بود و نگران قول هایی هستند که به مردم دادند تا هنگام جمع آوری محصول بدهی های خود را پرداخت کنند.