دبیر خانه کشاورز استان سمنان نیز که خود یکی از باغداران شاهرود است در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه از هشت شب تا 9 صبح در شاهرود دمای زیر صفر درجه سانتیگراد داشتیم، افزود: علاوه بر ماندگاری هوای سرد دمای هوا در برخی نقاط بین 6 تا هشت درجه زیر صفر بود در حالی که روش های مبارزه با سرمازدگی فقط تا یک یا 2 درجه زیر صفر را جواب می دهد.

محمد حسین خنکال اضافه کرد: خیلی ها لاستیک آتش زدند، مقدار زیادی سوخت مصرف کردند و در ظرف حلبی های 20 لیتری آتش روشن کردند، بعضی ها کاه و کلش و کنده چوب آتش زدند و حتی از کود گوسفند استفاده کردند، بعضی هم مه پاشی کردند اما هیچ کدام جواب نداد.

وی با بیان اینکه ستاد بحران در کشور ما ستاد پس از بحران است، افزود: وقتی از 10 روز قبل به کشاورز می گویند تمهیداتی بیندیشد یعنی برای این تمهیدات نیازمند برخی تجهیزات از جمله سوخت است که اگر به میزان کافی به کشاورز می رسید شاید می توانست محصول باغش را نگه دارد.

خنکال افزود: باغداری که از ابتدای شب در باغش آتش روشن می کند اما ساعت 2 نیمه شب سوختش به پایان می رسد، تمام زحماتش هدر می رود. باید ستاد بحران استان و یا شهرستان با همراهی جهاد کشاورزی از چند روز قبل کشاورزان را فرامی خواندند و سوخت مورد نیازشان را در اختیار آن ها قرار می دادند.

وی با بیان اینکه سامانه ای برای توزیع سوخت در بین کشاورزان در کشور وجود ندارد افزود: سوخت فقط به ماشین آلات کشاورزی تعلق می گیرد و باید از طریق تراکتورداران اقدام می کردیم. این کار 48 ساعت قبل از بحران انجام شد و جهاد کشاورزی به کسی اطلاع رسانی نکرد.
خنکال ادامه داد: ما همان روزی که قرار بود هوا سرد شود پیگیری کردیم گفتند باید برای دریافت سوخت تراکتور در سایت نام نویسی شود و جهاد کشاورزی درخواست را تأیید کند که این کار خودش نیازمند طی کردن زمان 72 ساعته بود و به تعطیلات پایان هفته برخورد می کرد. بنابراین قرار شد سوخت قرضی از تراکتورداران بگیریم و آنان بعد از این که سامانه باز شد برای دریافت سوخت اقدام کنند.
وی با بیان اینکه روز 20 فروردین از ساعت 10 صبح تا 14 پیگیر ریفات سوخت بوده اما به نتیجه نرسیده است، اضافه کرد: پس از تهیه سوخت و تجهیزات مورد نیاز از ساعت 20 و 30 دقیقه چهارشنبه تا 7 و 30 دقیقه صبح پنجشنبه برای گرم نگه داشتن فضای باغ در چهار مرحله سوخت تزریق کردم.

دبیر خانه کشاورز استان سمنان با بیان اینکه شاهرود به دلیل برخی بی تدبیری ها میلیاردها ریال خسارت دید، ابراز کرد: مسئولان باید از چند روز قبل با خانه کشاورز و نظام صنفی کارهای کشاورزی برای پیدا کردن راهکار مناسب در مبارزه با سرمازدگی نشست برگزار می کردند.
خنکال با بیان اینکه بیمه کشاورزی نیز خسارت وارد شده به باغدارانی که محصول خود را بیمه می کنند را کامل پرداخت نمی کند، یادآور شد: تنها راه مبارزه با سرمازدگی پوشش باغات است و برای انجام این کار باید به کشاورزان مناطق پرخطر تسهیلات کم بهره دولتی اختصاص داده شود.