خانه کشاورز به شورای گفت‌وگو دربارۀ پسته دعوت نشد | استان کرمان به تدریج پسته را از دست می‌دهد

نشست هفتۀ گذشتۀ شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان به موضوع بررسی مسائل مربوط به خسارت سرمازدگی باغ‌های پسته اختصاص داشت و در این جلسه علاوه بر بیان برخی راهکارها برای پیشگیری از خسارت سرمازدگی بر این نکته تاکید شد که با وجود خسارت بالای سرمازدگی، گرمازدگی و سیل از ابتدای سال‌جاری به پسته کرمان و برگزاری جلسات متعدد، تاکنون هیچ یک از وعده‌ها محقق نشده است و کشاورزان با مشکلات زیادی مواجه‌اند.

به گفتۀ استاندار کرمان، تمام مراحل پرداخت تسهیلات به کشاورزان در دولت طی شده و در حال حاضر تامین اعتبار معطل تصویب سازمان برنامه و بودجه است.

فداکار البته در این نشست اعلام کرد که از سوی شرکت مس مبلغ 1500 میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان رفسنجان، انار، سیرجان، شهربابک و کرمان اختصاص یافته است.

دبیر خانه کشاورز استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فردای‌کرمان ضمن ابراز گلایه از دعوت نشدن به این جلسۀ مهم، به‌عنوان تشکل بخش کشاورزی، گفت که تشکل‌های مردم‌نهاد باید در کنار هم قرار بگیرند تا گره‌ای از مشکلات بخش کشاورزی باز شود زیرا هدف همۀ آن‌ها یکی است.

مهدی سیف‌الدینی همچنین با اشاره به وعده‌های به سرانجام نرسیدۀ دولت در حمایت از کشاورزان پسته‌کار کرمانی، تاکید کرد: «احیای پسته کرمان در این شرایط بحرانی، به امضای آقای میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه بستگی دارد. با‌ امضای طلایی ایشان در ماه‌های باقی‌مانده، کشاورزی استان نجات پیدا می‌کند».

وی با اشاره به عدم حضورش در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی روز پنج‌شنبه 24 آذرماه، بیان کرد: «در جلساتی مانند شورای گفت‌وگو و مخصوصا در زمانی که به مسالۀ مهمی مانند پسته پرداخته می‌شود، اهمیت حضور سازمان‌های مردم‌نهاد کم‌تر از مسئولان دولتی نیست تا حرف آن‌ها و مشکلاتشان شنیده شود».

دبیر خانه کشاورز استان کرمان با بیان این‌که متاسفانه هنوز فرهنگ سازمان‌های مردم‌نهاد در کشور آن‌گونه که باید شکل نگرفته است، یادآور شد: «در کشورهای اروپایی مانند فرانسه بالغ بر 300 تشکل و سازمان مردم‌نهاد در حوزۀ کشاورزی فعال هستند، این تشکل‌ها قدمت زیادی دارند و ارتباط بین تولیدکنندگان، بهره‌برداران، دامداران و کسانی که در حوزۀ ماشین‌آلات کشاورزی فعال هستند با مسئولان دولتی، از طریق نمایندۀ آن‌ها صورت می‌گیرد و این سبب می‌شود بار کاری دولت نیز کاهش یابد».

وی با ابراز گلایه‌مندی از عدم دعوتش به این نشست، افزود: «با توجه به این‌که اتاق بازرگانی پیگیری‌های خوبی در خصوص حمایت از پسته‌کاران و سایر کشاورزان دارد، انتظار می‌رفت که خانه کشاورز نیز در این نشست مهم حضور داشته باشد».

سیف‌الدینی گفت: «عقیده دارم تنها از طریق اتاق بازرگانی به نتیجه نخواهیم رسید و باید تشکل‌ها در کنار هم قرار گیرند تا گره‌ای از مشکلات این بخش باز شود زیرا هدف همۀ ما یکی است».

عدم حمایت صنایع از کشاورزان

دبیر خانه کشاورز استان کرمان در ادامه دربارۀ اختصاص 1500 میلیارد از منابع شرکت مس برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان تعدادی از شهرستان‌ها و چرایی نبود شهرهایی مانند زرند و راور در لیست دریافت وام‌های حمایتی، توضیح داد: «احتمال می‌دهم به دلیل این‌که پرداخت این تسهیلات قرار است از محل سپردۀ شرکت مس صورت بگیرد و شرکت مس در شهرستا‌ن‌های رفسنجان، انار، سیرجان و شهربابک فعال است، فقط به این شهرستان‌ها تعلق گرفته است».

وی ادامه داد: «البته این موضوع به قدرت چانه‌زنی نمایندگان هم برمی‌گردد و زرند هم می‌تواند از معادن و کارخانجاتی که در این شهرستان فعال هستند برای حمایت از کشاورزان کمک بگیرد».

سیف‌الدینی تاکید کرد: «طبق گزارش خانه کشاورز زرند، تاکنون هیچ کمکی از سوی صنایع فعال در شهرستان زرند به بخش کشاورزی صورت نگرفته است».

وی یادآور شد: «صنایع بزرگ، ملزم هستند 25 درصد از درآمد خود را در چرخش مالی بانک‌های شهرستان‌ها قرار دهند تا از آن طریق کشاورزان نیز حمایت شوند اما متاسفانه تمام درآمد به تهران می‌رود و گردش حساب شرکت‌ها در بانک‌های شهرستان‌هایی که صنایع در آن مناطق فعال هستند، فعال نیست».

پسته را از دست می‌دهیم

دبیر خانه کشاورز استان کرمان در ادامه با اشاره به برداشت 10 هزار تن پسته از سطح باغ‌های استان در سال‌جاری، گفت: «این در حالی‌ست که در سال‌های گذشته بیش از 200 هزار تن پسته در استان برداشت می‌شد».

وی ادامه داد: «با توجه به مسائلی مانند کم‌‌آبی و خساراتی که به پسته وارد شده و همچنین عدم حمایت دولت از کشاورز، ما پسته را از دست خواهیم داد. کشاورزی که بیش از دو سال محصولی برداشت نکرده است، با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور حوزۀ تولید، توان مالی برای رسیدگی به باغ خود را ندارد و در نتیجه به تدریج پسته را از دست می‌دهیم».

در انتظار امضای طلایی

سیف‌الدینی با بیان این‌که حمایت از کشاورزان و پرداخت تسهیلات از سوی مسئولان استان پیگیری شده است، یادآور شد: «به سرانجام نرسیدن وعده‌ها به دلیل این است که کشاورزان خسارت‌دیدۀ استان کرمان در اولویت دولت قرار ندارند».

وی بیان کرد: «احیای پسته کرمان در این شرایط بحرانی به امضای آقای میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه بستگی دارد. با‌ امضای طلایی ایشان در ماه‌های باقی‌مانده، کشاورزی استان نجات پیدا می‌کند».

دبیر خانه کشاورز استان کرمان افزود: «اگر وام‌های کشاورزان خسارت‌دیده امهال شود و تسهیلات جدید بپردازند، کشاورزان می‌توانند خود را سرپا نگه دارند. مصوبات پرداخت خسارت و تسهیلات به کشاورزان تمام مراحل خود را طی کرده و مسئولان استان هم پیگیری کرده‌اند و در حال حاضر به نقطۀ آخر رسیده و منتظر امضای طلایی آقای میرکاظمی است».

وی خاطرنشان کرد: «نقش آقای میرکاظمی در ماه‌های آینده بسیار مهم است. اگر دولت قرار نیست حمایتی از کشاورزان داشته باشند، وعده و وعید ندهند. کشاورز اگر بداند که وام‌هایش امهال نمی‌شود و تسهیلاتی هم قرار نیست دریافت کند، هر طور که باید، چاره‌اندیشی می‌کند. از اردیبهشت‌ماه به کشاورزان وعده داده‌اند که برخی وام‌ها امهال می‌شوند و تسهیلات پرداخت خواهد شد اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است».

لزوم حضور تشکل‌ها در کارگروه‌ها

سیف‌الدینی در پاسخ به این سوال که با توجه به برگزاری جلسات متعدد برای کمک به پسته‌کاران کرمانی چه پیشنهادی برای نتیجه‌گیری از این نشست‌ها مطرح می‌کنید؟؛ تاکید کرد: «جلسات به این دلیل به نتیجه نمی‌رسند که ذی‌نفعان و سازمان‌های مردم‌نهاد کشاورزی در این جلسات نقش آن‌چنانی ندارند، جلسات بیشتر اداری است و معاونین ادارات و روسا دربارۀ پیگیری نامه‌ها و مصوبات صحبت می‌کنند اما نمایندۀ کشاورزان باید به این جلسات دعوت شود تا مشکلات آن‌ها واکاوی بشود و با اولویت به آن‌ها بپردازند و از سوی دیگر در جریان مصوبات دولتی و پیگیری‌ مسئولان استانی برای حمایت از کشاورزان قرار بگیرند».

وی ادامه داد: «حضور تشکل‌ها در جلسات ادارات دولتی می‌تواند به‌عنوان بازو و کمک‌کننده به بخش دولتی بسیار موثر باشد و با توجه به این‌که در ارتباط مستقیم با کشاورزان هستیم می‌توانیم در کارگروه‌های کوچک و تخصصی بسیاری از مشکلات را مطرح و چاره‌اندیشی کنیم تا بعد در جلسات بزرگ‌تر در سطح استان و کشور مطرح شود و مسائل دقیق‌تر پیگیری شود».

دبیر خانه کشاورز استان کرمان گفت: «کشاورزان پشتیبان نظام هستند و نمی‌خواهند در شرایط فعلی، نارضایتی خود را نشان دهند اما واقعا تحت فشار هستند و نیاز دارند که از سوی دولت حمایت شوند». 

فردای‌کرمان – پروین میرزاحسینی /