رئیس جمهور در نشست فعالان بخش خصوصی گفت: اولین درخواست من که در دولت هم به وزیران گفته ام بر مبنای شرایط بدبینانه که ما با این ویروس تا چند ماه دیگر دست گریبانیم و یا تا آخر سال که برای ما هنوز روشن است و بر مبنای بلندمدت برنامه ریزی کنیم.

حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور عصر شنبه در نشست فعالان بخش خصوصی اقتصاد کشور، با تاکید بر اینکه ویروس کرونا سبک زندگی را تغییر داده و به هم ریخته است گفت: شرایطی که کرونا تحمیل کرده که ما معمولا در گذشته بر عکس آن را در روابط اجتماعی انجام می دادیم و همدیگر را به آنها دعوت می کردیم.

وی گفت: کرونا مشکل خاص و ویژه ای است که همه دنیا با آن مواجه شده است اما ایران از یک طرف مشکل کمتری داریم و از طرف دیگر مشکلات بیشتری داریم، زیرا در شرایط تحریم هستیم و نمی توانیم وام بگیریم و نمی توانیم معاملات و تجارت خود را با دنیا به آسانی انجام دهیم و با بانک های مختلف جهان نمی توانیم در تماس باشیم.

روحانی ادامه داد: مسئله دیگری که در اینجا می خواهم بگویم مسئله بورس است بورس انصافا در این ایام و در این ماه های اخیر خوب درخشید و در همین ایام که خیلی از کشورهای دیگر بورس هایشان دچار مشکل بود بورس ما دچار مشکل نبود البته شورای عالی بورس همیشه باید مراقبت کند همیشه باید به گونه ای حرکت کنند که به آینده مطمئن باشد حرکت بسیار خوبی بورس داشته است.

از تحولات نفت ما نیز ضرر می کنیم اما کمتر

روحانی گفت: در بسیاری از نقاط دنیا یک یا ۲ مشکل وجود دارد، ولی ما یک مشکل اضافه داریم، البته با تحولات قیمت نفت و شرایط اقتصادی هم همه کشورهای منطقه و صادرکنندگان نفت نیز با مشکلات زیادی مواجه شده اند که این مشکلات به ما هم بر می گردد.

وی افزود: وقتی یک کشور همسایه که زندگی آن به نفت وابسته است اگر واردات و خرید آن بر مبنای صادرات و فروش نفت است، وقتی نفت آن کشور قطع یا بسته می شود، تقاضای او (در خرید کالاهای دیگر) کاهش می یابد، که در تولید ما نیز تاثیر می گذارد. ما نیز با کاهش قیمت نفت البته شاید کمتر از دیگران ضرر کردیم و اکنون نیز با مشکلات فراوانی روبه رو هستیم.

روحانی ادامه داد: سختی هایی که اکنون در کشورهای مختلف وجود دارد به راحتی قابل مشاهده است، وقتی در یک کشوری فردی به کرونا مبتلا می شود و نیاز است در بیمارستان بستری شود و ۴هزار دلار برای درمان او شارژ می شود و در کشور دیگری  بیمار به صورت رایگان درمان می شود این فاصله بسیار است و بار سنگینی بر دوش دولت قرار می گیرد.

بیمار پشت در بیمارستان در انتظار نمی ماند

رئیس جمهوری گفت: ما از اردیبهشت ۹۳ طرح تحول سلامت را آغاز کردیم، این پزشک و متخصص که از مرکز پراکنده شدند و در شهرستان ها و روستاها مراکز بهداشتی به وجود آمد که قبلا محتاج بودند به مرکز استان بروند. شرایطی که در نیروی انسانی بهداشت و درمان به وجود آمد در تجهیزات و تخت بیمارستانی به وجود آمد.

وی با اشاره به افتتاح بیمارستان ۱۲۴ تختخوابی لامرد در اواخر هفته  گذشته گفت: در آن آیین وزیر بهداشت اعلام کرد تا پایان سال هشت هزار تخت جدید بیمارستانی افتتاح می شود که کار بسیار بزرگی است.

رئیس جمهوری افزود: ما اکنون در شرایطی قرار داریم که می توانیم  تجهیزات بیمارستانی مورد نیاز و تخت های مراقبت ویژه را می توانیم تامین کنیم، بیمار پشت در بیمارستان ما در انتظار نمی ماند که یک افتخار بزرگ برای کشور محسوب می شود و از وضعیت ما از برخی از کشورهای پیشرفته هم بهتر است.

شرکت های دانش بنیان کشور در جریان کرونا کارهای خوبی انجام دادند

رئیس جمهوری یادآور شد: شرکت های دانش بنیان کارهای خوبی انجام دادند. قبل از این حوادث هم شرکت های دانش بنیانی بود که ونتیلاتور تولید می کرد اما الان این شرکت ها توسعه پیداکردند و نیاز کشور را تامین می کنند.

وی اضافه کرد: می توانیم سی تی اسکن، ونتیلاتور، ماسک های N۹۵، مواد شوینده را تولید و تامین کنیم که کار خیلی عظیمی است که این کار را شرکت های دانش بنیان، بخش خصوصی انجام دادند، بخش دولتی و بانک ها فعال شدند و همه به صحنه آمدند. البته شاید بگویید اعتبار و تسهیلات که بانک می دهد به اندازه کافی نیست اما به هرحال بانک ها دست رو دست نگذاشتند وارد صحنه شدند.

روحانی یادآور شد: اینکه در یک لحظه و در یک شب ۱۷ هزار میلیارد تومان به حساب مردم واریز می شود و در هفته بعد نیز مبالغی به سایر حساب واریز می شود یعنی ۲۴ هزار میلیارد تومان به حساب ها واریز می شود که ۲۴ هزار میلیارد تومان تقاضا ایجاد می شود که برای کشور مهم است.

رئیس جمهوری ادامه داد: از آن روز اولی که نیازمند بودیم و نیازمندی های فوری داشتیم تا امروز یعنی ظرف دو ماه گذشته در نقطه ای قرار گرفتیم که در بعضی اقلام حتی قدرت صادرات داریم که اگر کمی کمک کنیم حتی در کیت های تشخیص هم در آینده ممکن است تمام نیازمندی های داخلی تامین شود و قدرت صادرات هم داشته باشیم.

رئیس جمهور در ادامه یادآورشد: ما در بخش تولید نیاز به تحول داریم، ما چیزی را تولید می کردیم که بازار داشته اما در شرایط امروز ممکن است بازار نداشته باشد بنابراین باید خط تولید را عوض کنیم نباید معطل شویم. فرض را بر این بگیریم که با کرونا باید ماه ها زندگی کنیم چرا که مشخص نیست این کرونا تا چند ماه طول می کشد چرا که ویروسی ناشناخته است. درمان قطعی امروز برای آن نیست بنابراین با این خطر مواجه ایم. ممکن است در اردیبهشت و خرداد و تیر حتی تا پایان سال با آن مواجه باشیم.

روحانی تاکید کرد: اولین درخواست من که در دولت هم به وزیران گفته ام برمبنای شرایط بدبینانه که ما با این ویروس تا چند ماه دیگر دست گریبانیم و یا تا آخر سال که برای ما هنوز روشن است و بر مبنای بلندمدت برنامه ریزی کنیم.

وی گفت: باید تولید و خط تولید را بر مبنای احتیاجات قرار دهیم. در حال حاضر کالاهایی است که کشورهای منطقه به آن نیاز دارند که به راحتی می توانیم صادر کنیم. وقتی صنعت در دنیا دچار وقفه و مشکل می شود روی همه چیز اثر می گذارد.  وقتی رفت و آمدها و شرکت های حمل و نقل دچار مشکل می شوند خود به خود مسئله بنزین، گازوییل و مواد نفتی دچار مشکل می شود. بنابراین ضرورت دارد بر مبنای شرایط امروز کارها را طراحی کنیم.

مردم کماکان هشدارها را جدی بگیرند

حجت الاسلام روحانی همچنین صبح دیروز  در جلسه روسای کمیته های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، با قدردانی از همراهی مراجع عظام تقلید، علما و روحانیت در مسیر مقابله و کنترل بیماری کرونا، گفت: دقیقا حساسیت ها و دغدغه های مراجع عظام، علما و روحانیت معظم طی مدت کنترل بیماری برای مراقبت از جان و سلامتی مردم به موازات و به همان میزان حساسیت و دغدغه مسئولین بهداشت و درمان بوده است که این موضوع بسیار حائز اهمیت است و جا دارد از همکاری و همراهی تمامی مراجع، علما، روحانیت، ائمه جمعه متولیان هیات های مذهبی تشکر و سپاسگزاری کنم.

وی در ادامه با اشاره به گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص دستیابی به وضعیت رضایت بخش نسبی در مقابله با شیوع بیماری کرونا، همکاری و همراهی مردم را در رعایت پروتکل های بهداشتی مایه مباهات دانست و اظهار داشت: اگر همکاری مردم در کنار تمهیدات اتخاذ شده، همچنان تداوم پیدا کند، تا اندازه ای می توانیم نسبت به قطع زنجیره شیوع این بیماری امیدوار باشیم.

رئیس جمهور گفت: بر اساس گزارش های ارائه شده با توجه به تمهیدات اتخاذ شده از جمله افزایش مراکز آزمایشگاهی، تسریع در ارائه نتایج آن در زمان های کوتاه تر و در عین حال با تلاش کادر درمانی کشور و مراقبت هایی که انجام شده افراد زیادی توانسته اند به شکل سرپایی درمان شوند.

مردم مراعات نکنند ناگزیر به احیای مجدد محدودیتها هستیم

روحانی اظهار داشت: با مدیریت هماهنگ میان همه بخش ها و دستگاه ها و با مراقبت های ویژه ای که انجام شده مسئولین با حضور بهنگام در استان ها و شهرستان هایی که آلوده می شدند و با مراقبت و ایجاد محدودیت ها توانسته اند از اوج گیری بیماری جلوگیری کرده و سریعا وضعیت را به سمت شرایط با ثبات هدایت کنند.

وی تصریح کرد: اقدامات انجام شده و ارزیابی ها نشان می دهد که برغم آنکه در مسیر کنترل بیماری قرار داریم، اما اگر چنانچه سطح هشدارها و هوشیاری مردم کاهش یابد، خدای ناکرده ممکن است بیماری اوج بگیرد و در این شرایط ناگزیر به احیا مجدد محدودیت ها باشیم که البته امیدواریم مردم عزیز کماکان هشدارها را جدی بگیرند و جز برای امور ضروری زندگی از منزل خارج نشوند و به مسئولین در کنترل بیماری تا رسیدن به یک وضعیت با ثبات و قابل اطمینان کمک کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: بدون تردید مسیر مقابله و کنترل این بیماری را بدون همراهی مردم نمی توان طی کرد.

روحانی گفت: در عین حال بر اساس گزارش های ارائه شده، کمیته های ستاد ملی موظف شدند که روند آغاز فعالیت در هر شهرستان و استان را با بررسی آمارها و شاخص های شیوع بیماری و وضعیت کنترل آن با رعایت شرایط خاص و پروتکل های مشخص، اعلام کنند و البته این موضوع بستگی تام و تمام به میزان ابتلاء، بستری و فوتی های هر استانی دارد.

بازفعالیت مراکز مذهبی با تعیین شرایط

وی گفت: از آنجا که مسئولین کادر درمانی و مراجع عظام و روحانیت معظم کشور دغدغه متقابل حفظ جان و سلامت مردم و در عین حال برقراری یک وضعیت قابل تحمل برای بازفعالیت مراکز مذهبی را دارند می توان امیدوار بود که در شرایط بهبود شاخص های کنترل بیماری، مراکز مذهبی کشور با تعیین شرایط و دستورالعمل هایی باز شوند.

در این جلسه، روسای کمیته های مرتبط نتایج بررسی های خود را درخصوص بازفعالیت مراکز دینی و بقاع متبرکه ارائه کردند که مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه در ماه معنویت و میهمانی خدا قرار داریم و جان های تشنه برای راز و نیاز و عبادت و زیارت بقاع متبرکه بی قرار است، مقرر شد وزارت بهداشت پروتکل ها و دستورالعمل های مناسب را تهیه و طراحی کند تا در جلسه روز یکشنبه ستاد ملی مقابله با کرونا مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

https://www.telewebion.com/episode/2260083

منبع: کیهان