عضو هیأت مدیره بنیاد گندم کاران کشور گفت: با توجه به بارش های چند روز گذشته و بالا رفتن رطوبت در منطقه کالپوش باید هر چه سریع تر این محصول گندم برداشت و از سوی مراکز خرید تضمینی خریداری شود.

محمد حسین خنکال عصر پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کالپوش میامی جزو سردسیرترین مناطق استان سمنان است و آخرین برداشت محصول گندم استان از این منطقه انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه در منطقه کالپوش میامی کشت گندم به روش دیم انجام می شود، تصریح کرد: بارندگی های چند روز گذشته در این منطقه موجب شده کار برداشت سخت و در عین حال گندم های برداشت شده با مشکل خرید روبرو شود.

دبیر خانه کشاورز استان سمنان ادامه داد: با توجه به اینکه فصل برداشت این منطقه هم اکنون است باید مسوولان به کمک کشاورزان آمده و گندم تولیدی را  خریداری کنند.

خنکال افزود: براساس دستورالعمل ها مراکز خرید مجاز هستند گندم  تا رطوبت ۱۲ درصد را از گندم کاران خریداری کنند اما با شرایط موجود و بارش ها رطوبت تا ۱۵ درصد بالا رفته و در نتیجه محصول از گندم کار تحویل گرفته نمی شود.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی کشاورزان چاره ای جز برداشت محصول ندارند، گفت: مسوولان باید با ارایه راهکار از خسارت بیشتر کشاورزان جلوگیری کنند.

عضو هیأت مدیره بنیاد گندم کاران کشور تاکید کرد: اگر بارندگی ها ادامه یابد رطوبت گندم بالا رفته و ممکن است  در خوشه سبز شده و تمام زحمات کشاورز از بین برود.

وی از مسوولان و دستگاه های اجرایی از جمله اداره غله، جهاد کشاورزی  شهرستان شاهرود و استان سمنان خواست به کمک گندم کاران کالپوش آمده و تمهیداتی اتخاذ کنند تا  محصول پس از برداشت به سرعت خریداری شود.

خنکال پیشنهاد داد؛ گندم برداشتی با هر ضریب رطوبتی در نزدیکترین سیلو انباشته شده و هوا دهی انجام شود تا از سبز شدن گندم جلوگیری گردد.

وی ادامه داد: چنانچه این امر انجام نشود گندم باقی مانده فقط برای خوراک دام  قابل استفاده است و برای کشاورز مقرون به صرفه نخواهد بود.

شهرستان میامی، با تولید ۴۵ هزار تن گندم در سال، بیشترین و باکیفیت ترین گندم را در استان سمنان تولید می کند.