کشاورزان و باغداران پسته کار در استان کرمان، امسال با خساراتی شدید مواجه شدند.

سرمای بهاره در دو نوبت بیش از ۹۰ درصد محصول را از بین برد و بعد هم در اثر باران های شدید فصل تابستان بسیاری از باغ های پسته، زیر گل ولای غرق شده و بسیار خسارت دیدند.

به گفتۀ دبیرخانه کشاورز استان کرمان، امسال تنها ۱۰ هزار تن محصول پسته در استان کرمان برداشت شده است در حالی که میزان برداشت در سال گذشته ۱۵۰ هزار تن بوده است. مقایسۀ این دو رقم، عمق فاجعۀ رخ داده در حوزۀ کشاورزی شمال استان و صنعت پسته را نشان می دهد.

با وجود این شرایط بحرانی، مهدی سیف الدینی می گوید که وعده های دولت برای حمایت از کشاورزان همچنان عملی نشده و مصوبات از روی کاغذ فراتر نرفته است.

میزان خسارت به محصول پسته از سوی خانه کشاورز ۲۰ هزار میلیارد تومان و در شورای گفت وگو ۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام شد، اما سیف الدینی می گوید که تاکنون هیچ تسهیلاتی به کشاورزان پرداخت نشده و در آخرین پیگیری های او اعلام کرده اند که دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان برای جبران خسارت به کشاورزان پسته کار مصوب کرده است که آن هم باید از طریق ستاد بحران کشور پرداخت شود.

دبیر خانه کشاورز کرمان معتقد است با توجه به حادثه خیز بودن ایران و حوادث غیرمترقبه ای که هر روز ممکن است رخ دهد، ستاد بحران به این زودی، دستور پرداخت تسهیلات را صادر نخواهد کرد و اگر این مدت بیش تر طول بکشد، تسهیلات دولتی نوشداروی بعد از مرگ سهراب خواهد بود.

آیندۀ نامعلوم مصوبات

وی بیان کرد: سرمازدگی که هشتم، نهم و دهم فروردین ماه سال جاری رخ داد خسارات ۹۰ تا ۱۰۰ درصدی به باغ های پسته شمال استان وارد کرد و جوانه های زایشی سال آینده را هم از بین برده است.

سیف الدینی افزود: پس از وقوع این سرمازدگی با کمک سازمان های مردم نهاد و جهاد کشاورزی، موضوع را مستندسازی و برای وزارتخانه ارسال کردیم و چند هفته بعد از آن هم وزیر جهاد کشاورزی و معاون وی به استان سفر کردند و از باغ های رفسنجان و سیرجان بازدید داشتند.

وی ادامه داد: خانه کشاورز میزان خسارت را ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد اما در شورای گفت وگو میزان خسارت سرمازدگی به باغ های پسته در استان ۱۳ هزار میلیارد تومان مصوب شد.

دبیر خانه کشاورز استان کرمان گفت: طبق پیگیری هایی که شد، بعد از سفر رئیس جمهور به کرمان، از این میزان، مصوب شد که ۱۰ هزار میلیارد تومان به کشاورزان پسته کار که از سرما خسارت دیده بودند، پرداخت شود.

وی اضافه کرد: مبلغی که مصوب شده باید توسط مدیر ستاد بحران کشور تایید و پرداخت شود ولی متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است.

سیف الدینی بیان کرد: با توجه به این که ایران کشوری است که وقوع حوادث غیرمترقبه در آن زیاد است و هر روز با حوادثی مانند سیل، زلزله و … روبه رو هستیم به نظر می رسد منتظرند اگر مسئله و مشکلی پیش نیامد، بعد به کشاورزان برسند و در واقع کشاورزان آخرین اولویت ستاد بحران هستند.

وی گفت: اگر قرار باشد تسهیلات مصوب شده دیر به دست کشاورزان برسد، نوشداروی بعد از مرگ سهراب خواهد بود زیرا تا چند ماه آینده کشاورزان مجبورند برای گذران زندگی و تامین هزینه ها دست به فروش دارایی خود بزنند.

کشاورزانِ مستاصل

سیف الدینی با بیان این که در شمال استان کرمان بیش از ۴۰۰ هزار نفر به طور مستقیم از طریق کشاورزی و فعالیت در صنعت پسته روزگار می گذرانند، افزود: با این اتفاق توقع داشتیم دولت از کشاورزان حمایت کند.

وی یادآور شد: در حال حاضر کشاورزان به وضعیتی رسیده اند و آن قدر مستاصل شده اند که قادر به پرداخت قبوض برق کشاورزی خود و هزینه های کاربری و آبیاری نیستند و مجبور به فروش خانه، زمین و ماشین برای گذران زندگی شده اند.

دبیر خانه کشاورز ادامه داد: تا سال گذشته تعدادی از کشاورزان به دلیل مشکلات مجبور به فروش آب کشاورزی و رها کردن زمین ها بودند اما امسال حتی کسی قادر به خرید آب کشاورزی هم نیست.

وی با اشاره به سیل مردادماه و تشدید خسارت به محصول پسته، توضیح داد: در رفسنجان بسیاری از باغ ها پر از گل ولای شدند و بسیاری از کشاورزان حتی قادر نبودند برای خارج کردن گل ولای از باغات خود هزینه کنند. خرده مالکان در این شرایط با وضعیت به مراتب بدتری مواجه هستند و واقعا به کمک و حمایت نیازمندند.

سیف الدینی افزود: هرچه پرداخت تسهیلات دیرتر انجام شود پیامدهای سخت تری دارد. هم کشاورزان نمی توانند باغ های خود را احیا کنند و هم در مخارج زندگی با مشکل مواجه می شوند و عرصه بر آن ها تنگ تر می شود.

وی اظهار کرد: تا مدتی پیش به جز بانک کشاورزی، سایر بانک های استان هم به کشاورزان وام می دادند اما در حال حاضر تمام بانک ها پرداخت وام را بر اساس کارکرد حساب انجام می دهند و به همین دلیل کشاورزی که در سال گذشته و امسال با خسارت سنگینی مواجه شده و کارکرد حساب نداشته است، امکان استفاده از این تسهیلات را هم ندارد.

دبیر خانه کشاورز کرمان ادامه داد: اگر کشاورزان نتوانند امسال در باغ های خود هزینه کنند مطمئنا تولید سال آینده باز هم کاهش خواهد یافت و پسته که یکی از محصولات کشاورزی استراتژیک و ارزآور کشور است نابود خواهد شد.

وی گفت: کشاورزان همواره پایبند به نظام بودند و هستند و کسانی که با تلاش و زحمت و با صرف هزینه های هنگفت، امنیت غذایی کشور را تامین می کنند باید بیش تر مورد حمایت قرار گیرند.

عدم امهال وام ها

سیف الدینی در ادامه در پاسخ به این سوال که برای وام هایی که سررسید آن ها در سال جاری است چه تصمیمی گرفته شده است؟ بیان کرد: سال گذشته قرار بود وام ها امهال شود اما با توجه به این که همۀ بانک های استان از این مصوبه پیروی نکردند بسیاری از کشاورزان موفق نشدند از این تسهیلات استفاده کنند و وام های ۱۴۰۱ را هم پیگیر هستند که وصول کنند و حتی حساب ضامن ها را مسدود می کنند.

وی یادآور شد: چند روز پیش شورای تخصصی بانک های استان برگزار شده و آن طور که من شنیدم در این شورا تصویب کردند چند ماهی به کشاورزان برای پرداخت وام ها مهلت بدهند.

دبیر خانه کشاورز استان کرمان با بیان این که امسال هیچ بخشنامه ای مبنی بر امهال یا جابه جایی وام های کشاورزی نداشتیم در حالی که سرمازدگی عام بود و همۀ کشاورزان خسارت دیدند، گفت: از نمایندگان استان انتظار داریم بیشتر کمک کنند و مصرانه پیگیری کنند تا تسهیلاتی که مصوب شده، زودتر پرداخت شود.

وی تاکید کرد: خانه کشاورز در حد توان خود موضوع را پیگیری کرده و پیگیری بیشتر از توان ما خارج است، انتظار داریم و عاجزانه از نمایندگان درخواست داریم برای حمایت از صنعت پسته و کشاورزان، بحث پرداخت تسهیلات را دنبال کنند.

صدای زرند/