عنایتالله بیابانی، قائممقام خانه کشاورز درباره انعقاد تفاهمنامه صادرات مرکبات ایران به چین گفت: این موضوع فعلا در مرحله حرف است.

قرار بر این است که به علت افزایش تولید، زمینه صادرات مرکبات به چین فراهم شود، اما هیچ کار عملی انجام نشده است.

متاسفانه گاه مسائلی بیان میشود که تنها زمینه‌‌ساز افزایش قیمت کالا در داخل و سیاست دلالی است که به ضرر مصرفکننده خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه توجه به کیفیت محصولات تولیدی و بستهبندی استاندارد، اصلی انکارناپذیر برای توسعه صادرات است، افزود: لازمه اجرای صادرات مرکبات به چین، برنامهریزی برای تولید، تامین نیاز داخل و میزان صادرات است.

 از سویی باید تمامی زیرساختهای صادراتی برای ورود مرکبات به بازارهای هدف با همراهی اتاق بازرگانی، جهاد کشاورزی و تولیدکنندگان فراهم شود و از سوی دیگر، باید استانداردهایی را در نظر بگیریم و براساس آنها، کشاورزان و تولیدکنندگان را به سمت ایدهآلهای صادراتی موردنظر هدایت کنیم.

بر این اساس باید مدیریت تولید و توزیع میوه و مرکبات شکل بگیرد تا نهادهها به نرخ مناسب بهدست کشاورزان برسد و از تولید محصولات بیکیفیت و برگشت خوردن آنها از بازارهای صادراتی جلوگیری شود.

قائممقام خانه کشاورز ضمن تاکید مجدد بر برنامهریزیهای لازم برای افزایش تولید، گفت: توجه به زمان برداشت، نخستین مولفه برای صادرات مرکبات باکیفیت به نقاط مختلف جهان است.

امسال وضعیت تولید مرکبات بسیار مطلوب است و در بخش مرکبات، مازاد تولید داریم. در کنار توجه به تولید مرکبات، تقویت همکاریهای دوجانبه و چندجانبه بین مازندران با کشورهای منطقه از درگاه معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، نهتنها به نفع این استان، بلکه به نفع کشورهای موردنظر خواهد بود، چراکه با تحقق همکاریهای اقتصادی، تجاری و فرهنگی، توسعه این مناطق نیز شتاب میگیرد و عرضه مرکبات مازندران به بازارهای جدید صادراتی، از جمله این دستاوردهاست.

برنامهریزی نداریم

بیابانی با بیان اینکه تعلل در شناسایی بازارهای هدف و بیبرنامگی از مشکلات همیشگی است، افزود: بازارهای هدف صادراتی باید از قبل تعیین شود.

در حالحاضر که فقط حدود ۲ ماه به برداشت مرکبات مانده، زمان مناسبی برای این اقدام نیست. این در حالی است که برای برداشت مرکبات هنوز دیر نشده، اما اگر برنامه صادرات دیر اعلام شود بهجز افزایش هزینه، آوردهای برای کشاورز نخواهد داشت. زیرساختهای حملونقل نیز باید برای اجرای این فرآیند فراهم شوند.

وی با اشاره به اینکه درباره صادرات محصول کیوی به نتایج خوبی دست پیدا کردهایم، گفت: در حالحاضر کیوی بهطور منظم به کشورهای اروپایی صادر میشود البته لازمه تداوم آن، در نظر گرفتن تمهیدات لازم مانند بستهبندی، وزن محصول و…. برای صادرات است.

از بازار عقب هستیم

قائممقام خانه کشاورز با بیان اینکه ظرفیت این را داریم که به بزرگترین صادرکننده در بازار روسیه تبدیل شویم، افزود: این در حالی است که بهصورت مقطعی به کشورهای اطراف صادرات داریم، اما برنامه ثابتی برای آن وجود ندارد.

با این همه، ایران ظرفیت ذخیرهسازی و صادرات بالایی در حوزه مرکبات دارد، اما برای موفقیت در این مسیر باید سیاستها لازم تعیین و حمایتهای لازم انجام شود.

وی افزود: بنابراین برای موفقیت در این مسیر باید به چند سوال اساسی پاسخ داد؛ اینکه سیاست گمرکی ما و بستهبندیها چگونه باشد؟ نیاز داخل چقدر است؟ بیتوجهی به این مسائل منجر به آسیبدیدن تولیدکننده میشود.

سخن پایانی

این موضوع که فعالان حوزه کشاورزی، صادرات مرکبات به چین را تنها یک حرف میدانند و کشاورزان نیز از آینده محصولات مازاد خود نگران هستند با حرفهای مسئولان و آمادگی بنادر و کشاورزانی که خودشان اعلام میکنند، در تناقض است. این بلاتکلیفی در حالی است که برداشت مرکبات مازندران با ارقام زودرس نارنگی از هفته آینده آغاز خواهد شد و باغداران در حال آماده شدن برای برداشت نارنگیهای زودرس در سطح حدود ۱۱ هزار هکتار هستند؛ گویی مسئولان خبر از چراغ سبز چین میدهند و باغداران، پشت چراغ قرمزی خیالی ایستادهاند!


 نویسنده: کیمیا ملکی

صمت/