سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح الگوی کشت در یک برنامه زمان‌بندی شده چهار ساله اجرایی و بر اساس آن به تدریج سطح زیر کشت محصولات با نیاز آبی بالا کاهش و با محصولات کم‌آب‌بر جایگزین می‌شود.

فریبرز عباسی روز یکشنبه در نشست تخصصی نمایندگان کمیسیون کشاورزی مجلس در ایلام در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: طبق طرح الگوی کشت، کاهش سطح محصولاتی با نیاز آبی بالا نظیر برنج و هندوانه پیش‌بینی شده است.

وی افزود: مشوق‌هایی در این طرح برای کشاورزان همچون کاهش قیمت حامل‌های انرژی و اختصاص یارانه نهاده‌ها پیش‌بینی شده است تا در صورت اجرای درست با همکاری بهره‌برداران و تلاش مسوولان بخش عمده‌ای از مشکلات کشاورزان حل شود.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: هدف اصلی از اجرای این طرح مواردی چون افزایش تولید محصولات، ارتقای بهره‌وری و کاهش مصرف آب است و برای اجرای آن همکاری دستگاه‌های مختلفی نیاز است.

وی ادامه داد: سند الگوی کشت توسط معاون اول رییس جمهور و در شورای عالی آب تصویب و سپس به صورت رسمی در مهر ماه امسال به استان‌های مختلف کشور برای اجرا ابلاغ شد.

عباسی با بیان این که این سند به همه قوا و وزارتخانه‌ها مرتبط است، اضافه کرد: این طرح فقط مختص وزارت جهاد کشاورزی نیست، بلکه برای اجرای این طرح وزارتخانه‌هایی چون نیرو و کشور، مجلس و قوه قضاییه باید کمک کنند.

این مقام مسوول گفت: طبق برنامه زمانی اجرای طرح الگوی کشت در بودجه ۱۴۰۱ گنجانده شده و این طرح با توجه به ابلاغ آن در مهر ماه در سال زراعی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ در حال اجراست.

وی اضافه کرد: تیم‌های اعزامی از وزارت جهاد کشاورزی هر هفته با سفر به استان‌های مختلف برنامه‌های طرح الگوی کشت را در سراسر کشور رصد می‌کنند تا شیوه‌های اجرای این الگو نظارت و پایش شود.

 پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی/