بر زمین ماندن محصولات کشاورزی به دلیل مازاد تولید و نبود خریدار از جمله معضلاتی است که هر از گاهی دامن یکی از محصولات کشاورزی را می‌گیرد از گوجه فرنگی و سیب زمینی گرفته تا هندوانه و خیار و امسال پیاز مازاد کشاورزان جیرفت و کهنوج و جنوب کشور است که با وجود هزینه تمام‌شده ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومانی حتی با قیمت ۱۰۰۰ تومان هم خریدار ندارد.

قائم مقام خانه کشاورز در گفتگو با پانا درباره تصاویر و فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی برای مازاد پیاز تولیدکنندگان و روزی زمین‌ ماندن این محصول وجود دارد، اظهار کرد: در مناطق کهنوج تولید با افزایش انبوه مواجه شده است به همین دلیل شاهد کاهش قیمت پیاز در کشور هستیم. این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی باید ساختار تولید را تعیین کند و تنها بر اساس نیاز تولید صورت گیرد. کشاورزان به دلیل نبود برنامه‌ریزی تولید افزایش کاشت داشته‌اند که این موضوع در کنار بارش‌های مناسب با افزایش میزان تولید همراه شده است.

وی افزود:‌ از سوی دیگر پیاز با افزایش بارش در بوته خود لهیده شده است که یکی از دلایل عدم استقبال از فروش این موضوع است اما مهمترین دلیل ماندن پیاز تولیدی روی دست کشاورزان این است که کشت بیش از نیاز داخلی بوده است به طور مثال به جای آنکه ۳ تا ۵ هکتار تولید شود کشاورزان زمین‌های بیشتری را به این موضوع اختصاص داده‌اند و این امر موجب مازاد تولید شده است.

بیابانی عنوان کرد:‌ قیمت تمام‌ شده پیاز ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومان است و طبیعی است که کاهش حاشیه سود دستاورد افزایش تولید بوده است. البته سازمان تعاون روستایی برای حل این موضوع وارد عمل شده است این در حالی است که تنظیم بازار به عهده وزارت صمت است و برای تنظیم بازار نباید تنها به واردات در زمان کمبود بازار بسنده کرد.

وی افزود:‌ متاسفانه به دلیل بارش‌های بالا بخشی از پیاز کشاورزان برای انبارداری مناسب نیست. بنابراین در نبود صنایع تبدیلی برای استفاده از تولید صورت گرفته بدیهی است که بخشی از تولید از دست می‌رود.

وی تصریح کرد:‌ این موضوع در مورد سایر محصولات کشاورزی از جمله گوجه فرنگی نیز وجود دارد. از ۱۳ کارخانه رب گوجه فرنگی کشور تنها ۵ کارخانه فعال است. نکته اساسی‌تر این است که مرزهای «دوقارون» و «باشماق» بسته است و در حالی که از گذشته از این مرزها صادرات انجام می‌شد به دلیل گرانی حمل و نقل کامیونی صادرات آن نیز به صرفه نیست.