معاون وزرات جهاد کشاورزی :
اتحادیه ملی تعاونی‌های روستایی زنان تشکیل می‌شود


تعداد ۶۲۰۰۰ نفراز زنان روستایی در قالب ۳۴۲ شرکت تعاونی روستایی زنان در پهنه جامعه روستایی و کشاورزی است که با اهداف انسجام اجتماعی، کشف و سازمان دهی ایده های خلاق وکارآفرینی، زیر نظر سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از سال ۱۳۷۲تأسیس و همچنان در حال فعالیت می باشند.

در حوزه فعالیتهای صنایع دستی و روستایی تعاونی های خراشاد و الزهرا واقع در استان خراسان جنوبی با احیاء هنر پارچه بافی سنتی و ثبت ملی این هنر در زمره ۱۰ کارآفرین برتر کشور قرار گرفتند. همچنین تعاونی روستایی زنان تلاشگران بجستان در استان خراسان رضوی با اخذ برند جهانی “وایپو “در روستای مرندیز، به عنوان اولین روستای ثبت شده در هنر فرش بافی درایران در زمینه بافت فرش در ابعاد بزرگ و صادرات آن به کشورهای عربی، موفقیت چشمگیری داشته باشد.

تعاونی روستایی زنان اندیمشک در استان خوزستان با راه اندازی کارگاه قالی بافی وحمایت های نهادهای ملی در زمینه اشتغال حداکثری اعضاء به موفقیت دست یافت.

تعاونی روستایی زنان آفتابگردان در استان اصفهان در زمره نمونه های منتخب بخش کشاورزی تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، توانست با ارائه عملکرد مطلوب در حوزه های مختلف از جمله اجرای پروژه های بوم گردی وگردشگری با کسب مجوز از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، در زمینه راه اندازی کسب وکارهای نوین گام مؤثری در جهت اشتغال زنان ودختران روستایی و رونق اقتصادی روستاهای منطقه فراهم آورد.

همچنین در عرصه راه اندازی پروژه های اقتصادی تعداد ۱۱ طرح توسط تعاونی های روستایی زنان کشور با جذب حمایتهای بین المللی از جمله سفارت ژاپن و یونسکو با عنوان حمایت از طرح های کوچک زیست محیطی به میزان ۱۱۹۵۲ میلیون ریال، از سال ۱۳۸۲ تا کنون توانستند در ایجاد اشتغال اعضاء گامهای مؤثری را بردارند.

تعاونی های روستایی زنان بعنوان یک پایگاه اجتماعی و اقتصادی می تواند نقش بسزایی در ارتقاء سطح زندگی و معیشت خانوار روستایی و تحقق اهداف توسعه داشته باشند، و به گفته مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی بر اساس ظرفیت وتوانمندی این شبکه و به استناد ظرفیت های قانونی موجود، ضروری است با تشکیل و راه اندازی اتحادیه ملی تعاونی های روستایی زنان، جایگاه حقوقی زنان روستایی را در تصمیم سازی ها و برنامه ریزی های سطوح کلان تصمیم گیری ارتقاء بخشیده و از این طریق، تغییرات مثبت ساختاری و تشکیلاتی را جایگزین وضعیت موجود نمود.

اهداف و برنامه های تشکیل اتحادیه ملی تعانیهای روستایی زنان علاوه بر تقویت و توسعه عملکردی شرکتهای تعاونی شهرستانی و استانی، ارتقاء توانمندی و حمایت بیش از پیش از این تعاونی ها در دسترسی به، اعتبارات، زیرساخت، تکنولوژی، آموزشی، و اطلاعات مربوط به بازار کارو تجارت است.

تقویت و توسعه جایگاه تعاونی های روستایی زنان بعنوان یک جایگاه حقوقی در جامعه روستایی، تقویت نقش تعاونیهای روستایی زنان در تصمیم سازی ها وتصمیم گیریها در سطح ملی، برنامه پذیر نمودن تعاونی های روستایی زنان در اجرای پروژه های عملیاتی کلان، شبکه سازی وانسجام سیستمی فعالیت های کشاورزی و مشاغل خانگی و صنایع دستی و بومی، بازاریابی و بازاررسانی تولیدات وخدمات جمعی زنان روستایی ( منطقه ای و فرا منطقه ای) توسط شبکه تعاونی های روستایی زنان و بهره گیری از تلفیق ایده ها و نوآوریهای اعضا و استعداد های جغرافیایی مناطق است.

منبع: اقتصادآنلاین