رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تصریح کرد: باید با حمایت‌های مالی زمینه نوسازی ناوگان فرسوده کمباین فراهم شود.

 کریم ذوالفقاری رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی روز چهارشنبه در ستاد برداشت گندم و کلزا در شرکت کمباین‌سازی اراک، گفت: پس از فصل برداشت محصول در سال زراعی جاری باید کمباین‌های موجود در نقاط مختلف کشور تعمیرات اساسی شوند و حتی با حمایت‌های مالی زمینه نوسازی ناوگان فرسوده کمباین فراهم شود.

ذوالفقاری بیان کرد: درصد ریزش محصولات هنگام برداشت با کمباین، پنج درصد ثبت شده اما طبق آمار رسمی از ۳۲ سازمان، این آمار چهار و ۸۲ دهم درصد است.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از ریزش محصول باید آموزش‌های لازم به رانندگان کمباین ارایه شود که این مهم در دستور کار قرار دارد.

ذوالفقاری افزود: برداشت ۲۰ میلیون تن انواع غلات شامل ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن گندم، سه تا پنج میلیون تن جو و کلزا از اواخر اسفند ماه در مناطق گرمسیر آغاز می‌شود و این فرآیند در مناطق سردسیر تا نیمه تابستان سال آینده ادامه دارد.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: کنترل و هماهنگی ریزش، حضور به موقع کمباین در مزارع، کیفیت و نحوه فعالیت در اقتصاد کشاورزی کشور موثر است.

ذوالفقاری افزود: اکنون با افزایش نرخ ارز، واردات کمباین در کنار تولیدات داخلی انجام می‌شود و هنوز به جایگاهی نرسیده‌ایم که نیاز به واردات نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: ضروری است با استفاده از خط اعتباری مکانیزاسیون، ناوگان فرسوده کمباین برداشت گندم در نقاط مختلف کشور در مدت زمانی مشخص نوسازی شود.

ایرنا/