واحدهای بزرگ و صنعتی دام و طیور که نگران تامین نهاده ها هستند و این احتمال را می دهند که مشکلات انتقال ارز امکان واردات اقلامی چون جو، ذرت و کنجاله سویا را با دشواری و تاخیر مواجه سازد، وارد مذاکره با کشاورزان گندم کار شده اند تا به صورت نقدی و کارت به کارت گندم آنان را خریداری کنند به گونه ای که می توان گفت حجمی بالغ بر سه میلیون تن گندم به عنوان جایگزین نهاده ها توسط این واحدها خریداری می شود.

سالاری، کشاورزی پیشرو کرمانی، عضو بنیاد گندمکاران و شورای مرکزی خانه کشاورز با ابراز نگرانی از اینکه گندمی که باید آرد شود و به مصرف مردم برسد به دلیل پایین بودن قیمت از یک سو و کمبود خوراک دام و طیور از سوی دیگر، از چرخه خرید تضمینی توسط دولت خارج خواهد شد و این کمبود در نهایت به بحث خودکفایی آسیب می زند و موضوع واردات گندم به میان خواهد آمد، گفت: اگر از دریچه یک کشاورز به این ضایعه بنگریم باید گفت هر کشاورزی ممکن است راضی هم باشد که گندمش به صورت نقدی و با قیمت مناسب، بدون بحث افت که سیلوها اعمال می کنند خریداری شود، ولی از نظر مصالح ملی و کشاورزی مملکت، وضع پیش آمده به مصلحت نیست و وزارت جهاد کشاورزی در تعامل با کشاورزان باید یک راهکار مناسب برای آن اتخاذ کند.

سالاری گفت: نقش دلالان و شایعه پردازان در این میان بسیار برجسته است زیرا آنان در مقابل اطلاع رسانی ضعیف وزارتخانه به کشاورزان چنین القا می کنند که دولت نمی تواند پول گندم شما را به موقع بدهد پس بهتر است به صورت نقدی به ما بفروشید.

از سالاری سوال می کنم: نفع دلالان در این ماجرا چیست؟ می گوید قیمت 2500 تومان رقم کمی است. دلالان می توانند گندم را به کشورهایی چون افغانستان و پاکستان و از طریق مرزهای شرقی به قیمت های بالاتر از 3000 تومان بفروشند و این مابه التفاوت 500 تا 700 تومانی انگیزه خوبی است که آنان بدون کاهش قیمت هر کیلو برای افت که توسط سیلودارها اعمال می شود گندم را بهتر از سیلوها خریداری و قاچاق کنند.

این کشاورز پیشرو می گوید: فروش گندم از سوی برخی کشاورزان به دلالان، اخلاقاً درست نیست ولی از سوی دیگر شاهد هستیم که تمامی اقلام تولید از آغاز تا انتها افزایش یافته و رقم 2500 تومان برای کشاورزان چندان مطلوب نیست.

سالاری می گوید: قیمت گندم 7 ماه پیش تعیین شده و طی 7 ماه گذشته، طبق آمارهای رسمی ما با تورم فزاینده مواجه بوده ایم اما افزایش تورم در این قیمت ملحوظ نمی شد. اگر در شرایط اقتصادی مطلوبی بودیم و تورم مهار می شد یا رقم کمی طی سال بود شاید این تصمیم گیری منطقی بود ولی واقعیت اینگونه نیست.

سالاری گفت همین قدر کافی است گفته شود طبق اطلاعات موثق، یک کیسه آرد 50 کیلویی در افغانستان حداقل 450 هزار تومان معامله می شود. به عبارتی هر کیلو آرد نزدیک به 9000 تومان است. این قیمت، معادله خرید تضمینی گندم برای هر کیلو 2500 تومان را در یک چارچوب اقتصادی به هم می زند.

سالاری در پایان گفت: دولت باید با اطلاع رسانی، اطمینان های لازم را به کشاورزان بدهد و آنان را ترغیب کند که گندم خود را مستقیماً به دولت بفروشند تا از حمایت های لازم بیشتری برای دریافت نهاده های تولید برخوردار باشند.

منبع: کشاورزان آینده جهان کاج (کاج)