فعالان بخش کشاورزی انتقادات بسیاری به وزارت جهاد کشاورزی دارند و در حالی که معتقدند این وزارتخانه طی یک دهه گذشته راکد بوده است می گویند: وزیر جهاد وعده های داده شده خود را تا به حال اجرایی نکرده است.

در حالی که ۵ماه از روی کار آمدن وزیر جهاد کشاورزی فعلی می گذرد، بسیاری از فعالان بخش معتقدند وزیر عملکرد خوبی نداشته است و به هیچکدام از وعده هایی که پیش از انتخاب شدن برای این پست، داده بود عمل نکرده است.

به طوری که عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورزی کشور در خصوص عملکرد وزارت جهاد به خبرنگار بازار می گوید: تا الان که فقط برنامه های وزیر جهاد کشاورزی اعلام شده و عملکرد عملی یا اجرایی دیده نشده است؛ برای مثال در تمام زمینه هایی که اشکالات وجود داشته به یک نتیجه نهایی که گفته شود فلان تصمیم مصوب شد و به زودی اجرایی خواهد شد، نرسیده اند.

بیابانی می افزاید: از زمان روی کار آمدن وزیر جدید، صحبتهای خوبی راجع به خرید گندم، حمایت از کشاورزان و تولیدات آنها، تولید غذای سالم و غیره شده است اما باز هم می بینیم که اشکالاتی که طی هفته های اخیر ایجاد شده از جمله برگشت خوردن برخی محصولات کشاورزی به دلیل باقی مانده سموم و موارد دیگر به دلیل عدم ایجاد رابطه صحیح بین وزارتخانه و کشاورزان است.

او ادامه می دهد: به عبارت دیگر بحث وجود چنین مشکلاتی و استفاده از برخی سموم بیش از اندازه در محصولات کشاورزی از گذشته مقطعی بوده است، اما مساله اصلی در این میان عدم ارتباط صحیح بین کشاورزان و کارشناسان وزارت خانه است.

در وزارت جهاد کشاورزی ضعف مدیریت ها و همچنین عدم استفاده از کارشناسان مجرب باعث شده که کیفیت خود را در زمینه های مختلف حتی در زمینه های بازرگانی از دست بدهیم

یک دهه است وزارت جهاد کشاورزی در همه بخش ها راکد است
بیابانی با بیان اینکه یک دهه است وزارت جهاد کشاورزی راکد است می افزاید: وزارت جهاد کشاورزی در بخش تولید و صادرات تواما با یک رکود همراه است به طوری که به عنوان مثال در حوزه لبنیات ما جزو کشورهایی بودیم که همیشه صادرات داشتیم. از سوی دیگر یک زمانی سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن تخم مرغ به عراق صادر می کردیم و محصولات صیفی و سبزیجات کشور نیز راهی بازارهای روسیه، قزاقستان، ازبکستان و غیره می شد، اما سال به سال این آثار کمتر شده است.

قائم مقام خانه کشاورزی کشور در خصوص اصلی ترین دلایل رکود یک دهه اخیر وزارت جهاد کشاورزی نیز می گوید: مثل همیشه روند مدیریت در بخش های مختلف ارتقا پیدا نکرده است. به عنوان مثال ما امروز برای ۵ سال آینده خود باید موقعیت بهتری را متصور شویم و در راستای آن برنامه ریزی کنیم. اما در وزارت جهاد کشاورزی ضعف مدیریت ها و همچنین عدم استفاده از کارشناسان مجرب باعث شده که کیفیت خود را در زمینه های مختلف حتی در زمینه های بازرگانی از دست بدهیم.

بیابانی تصریح می کند: اگر مدیری نتواند قوانین را به نفع تولید کننده تغییر بدهد یا اینکه امکانات را تسهیل کند قطعا ضعف داشته و مدیریت خود را نتوانسته به درستی اعمال کند تا آنچه حق مطلب است را بیان کند و سیاست اجرایی اش را به مدیران و دست اندر کار بقبولاند.

وزیر گفته بود اغلب کارها را به تشکل ها واگذار خواهد کرد اما فعلا خبری نشده و عملی نشده است